Lämna barnet vid kanylinsättning?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Lämna barnet vid kanylinsättning?

Inläggav Kolsyra » sön apr 19, 2009 19:45

A., 2 år och 7 månader, har haft jätte-magsjuka under påskhelgen och varit inne på sjukhus två nätter. Hon är ok nu och snart har vi tvättat ikapp all tvätt :-)

Hur som helst vill jag gärna höra era synpunkter på en sak jag tyckte var konstig: Då vi kom in till barnavdelningen och hon skulle få dropp sa de två som skulle sätta kanylen att jag kan vänta utanför åtgärdsrummet medan de sätter kanylen, sedan får jag komma in och trösta henne. Va?! Skulle jag lämna henne ensam med två främmande människor precis när det gör som ondast?!

Under den andra natten började kanylen i handen krångla så hon var tvungen att få en ny kanyl satt. Också denna gång utgick de två som skulle lägga kanylen från att jag inte skulle vara med.

Båda gångerna tog jag till min myndigaste ton och meddelade nähäpp, jag ska vara med! Då fick jag det och allt gick bra, även om de fick sticka tre gånger innan kanylen satt i handen och sedan två gånger till den andra kvällen... det är tydligen svårt att hitta blodådror på barn med babyhull kvar.

Vad tror ni, varför ville de inte ha mig med? Finns det något ur barnets synvinkel som talar för att jag inte borde ha varit med? Vad då? Hur skulle ni ha gjort?
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav pocahontas » mån apr 20, 2009 18:19

Jag skulle ha gjort precis som du, aldrig någonsin att jag skulle lämna mitt barn utan mig i en sådan situation.
Mamma till Ruben April 2008 och Vidar April 2010
http://alvehamn.se - tygblöjor, ectillbehör m.m
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis apr 21, 2009 21:21

pocahontas skrev:Jag skulle ha gjort precis som du, aldrig någonsin att jag skulle lämna mitt barn utan mig i en sådan situation.

:iagree: Jag har aldrig hört något så dumt! Vilken traumatisk upplevelse skulle inte det innebära för barnet att bli lämnat i ett sådant sammanhang. Speciellt för ett barn under tre år; när man vet hur känsligt det är för så små barn med separationer över huvud taget!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » ons apr 22, 2009 16:21

Jag har grunnat på det här några dagar nu och det enda jag kommer på som möjlig orsak är att det kanske kan slå slint för föräldern så att hon eller han blir aggressiv mot dem som lägger kanylen. Fast det kan ju inte vara vanligt precis...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav pocahontas » ons apr 22, 2009 19:41

Jag tror tyvärr att det kan vara så att vissa barn reagerar mindre om inte föräldrern är med, då menar jag alltså reaktionen de visar utåt, eftersom de inte är trygga och alltså inte vågar visa så mycket. Det kan göra det lättare för vårdpersonalen. Men barnets inre reaktion är desto större och som sagt, jag skulle aldrig nånsin tillåta något sådant och tycker det var jättebra att du gjorde som du gjorde!
Mamma till Ruben April 2008 och Vidar April 2010
http://alvehamn.se - tygblöjor, ectillbehör m.m
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Inläggav shalita » lör apr 25, 2009 20:17

o nej fy så hemskt att lämna en 2,5-åring ensam i en sån situation! bra att du inte gick med på det!
jag vet inte alls varför de sa så, enda skälet jag kan komma på är att det skulle vara jobbigt för DIG som mamma att se när de sätter kanylen, men det vore ju tämligen elakt att inte bry sig om hur det är för barnet.
jag tycker du ska fråga dom helt enkelt, rakt på sak, hur de tänkte med det där! så du får det ur världen o inte behöver grubbla mer på det.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » fre maj 22, 2009 10:53

Jag håller med alla tidigare inlägg. Du gjorde rätt.

(Min gissning var att personalen var orolig att du skulle reagera konstigt.)
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Återgå till Snicksnack