Gemensamt rum eller separata?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Gemensamt rum eller separata?

Inläggav Kolsyra » fre jun 05, 2009 17:28

Jag har verkligen ingen tid att vara här inne längre... :-( Men jag drar iväg några frågor i alla fall. Det är så att vi ska bygga om vårt hus lite och har då möjlighet att välja om vi ska ha barnen i varsitt rum eller i ett gemensamt. Det gemensamma rummet skulle i så fall bli 15 kvadrat. Då vi är klara med ombyggnaden är barnen troligen ca 3 ½ och 1 ½. Får de varsitt rum blir de rummen ca 12 kvadrat var. Vill vi så kan vi låta dem få varsitt rum då det känns nödvändigt, senast då storasyster börjar skolan, kanske...?

Nu har storasyster ett eget rum och lillebror sover i vårt sovrum och leker överallt (som sig bör), också i storasysters rum.

1. Skulle ni föredra gemensamt rum till barnen eller separat? Varför?

2. Om ni fick önska fritt, vad skulle ni vilja att fanns i era barns rum? Och vad har ni redan för bra grejer/lösningar? (Sandlåda, vattenlek och bollhav går bort... ) ;-)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav shalita » fre jun 05, 2009 20:24

Det känns faktiskt högst individuellt vilken familj man har om man ska sova gemensamt eller tillsammans. Men visst är det långsiktigt så att kanske när de är stora typ går i låg/mellan-stadiet blir de säkert glada att kunna stänga om sig lite.

Men det finns ju fler ideer. Om ni gör 2 rum redan nu kan de ju dela rum och sova tillsammans i ett av dom, och så gör ni det andra till lekrum/pysselrum bara.
Eller om ni gör ett stort rum bara där de sover tillsammans så kan man ju ändå möblera så de får varsin del när de blir äldre. Eller t ex sätta skenor i taket med draperi för att dela av olika delar.
Så det ena beslutet behöver inte utesluta det andra.

Vad som ska ingå i ett barnrum enligt mig;
Garderob/Byrå/Klädförvaring
Skåp/Hylla/Garderob/förvaringsmöbel för leksaker o senare skolsaker mm
Säng

Tror inte jag har så många fler måsten. Det beror på barnet vad det tycker om att göra osv. Många gånger tänker man att de ska ha bord o stolar o grejer men i själva verket sitter de mest där alla andra är, i kök eller vardagsrum, o leker de i sitt rum sitter de mest på golvet iaf. Så den typen av möbler tycker jag är lite överskattade. Men kanske när de blir äldre, om de tycker om att rita/pyssla att ett skrivbord kan vara bra.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » fre jun 05, 2009 20:34

Kolsyra skrev:1. Skulle ni föredra gemensamt rum till barnen eller separat? Varför?

Varsitt rum om det finns möjlighet - absolut! :tumsup:

Jag ser bara fördelar för att:
Barnen har förmodligen till en viss del olika tider som de är vakna/ sover - i ett eget rum stör de inte varandra.
Det blir lättare för barnen att hålla ordning på sina egna saker och förmodligen färre konflikter mellan barnen i och med det.
Barnen kan behöva vara ifred. Speciellt värdefullt när barnen är sjuka.
Barnen kan leka olika lekar som tar plats t.ex. om ett barn vill lägga ett stort golvpussel medan det andra vill använda golvytan till något helt annat.
Nästan en förutsättning om man vill använda "Nu får du gå in på ditt rum!" som en konsekvens.
När barnen tillfälligt får dela rum, vid exempelvis semesterresor, så ser de det som något mycket spännande och positivt.
När ett av barnen har med sig en kompis hem och vill leka tillsammans med den ifred utan sitt syskon.

Våra flickor (nu 4,5 respektive 7 år) har haft egna rum sedan länge och de har uppskattat det från mycket tidig ålder. Det handlar mycket om integritet för dem. De leker väldigt mycket tillsammans, men också en hel del var för sig.

Kolsyra skrev:2. Om ni fick önska fritt, vad skulle ni vilja att fanns i era barns rum? Och vad har ni redan för bra grejer/lösningar? (Sandlåda, vattenlek och bollhav går bort... ) ;-)

Mycket förvaringsutrymme! Det är det viktigaste. En fiffig säng som på något sätt också ger förvaringsutrymme exempelvis med lådor under. En matta som också kan ingå i leken, t.ex. med hopphage eller bilvägar på. Bokhyllor med lådor och hyllor. Garderober. Skrivbord med skrivbordsstol. Sänglampa, taklampa, skrivbordslampa. Sedan fyller man på med leksaker, böcker och kläder... Satsa på möbler som barnen kan växa i. Det uppskattas också tidigt! ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » lör jun 06, 2009 21:00

Tack för era synpunkter! Rumsindelningen kommer förmodligen att vara likadan oavsett om barnen får ett gemensamt eller två separata rum. Det är vinden vi ska bygga om/renovera, så de kommer också att ha ett gemensamt lekrum i bottenvåningen. Vi är ju mest i bottenvåningen dagtid så jag föreställer mig att det kan vara bra med ett lekrum där, jag vill gärna ha koll på dem i något år än :-)

Får de ett gemensamt rum nu innebär det att maken och jag kan breda ut oss med varsitt kontor i varsitt rum (vi har båda behov av sånt då vi jobbar mycket hemma, ett eget kontor som är baaaara mitt är min våta dröm just nu :mums: ). Sedan då vi enligt denna plan delar på dem har de kanske inte behov av lekrum i bottenvåningen längre och då får jag och maken ändå varsitt kontor.

Usch, vad det är svårt att bestämma sig! Å ena sidan så förstår jag det här med eget utrymme och integritet. Å andra sidan delade jag själv med min fyra år yngre bror tills jag var åtta-nio år och det gick hur bra som helst. Jag tror inte det är fel att lära sig anpassa sig till andra så länge det är båda och inte bara den starkare/aggressivare/envisare som får sin vilja igenom. Fast det är förmodligen lättare för oss föräldrar att ha dem i separata rum...

:blahblah: :blahblah: :blahblah:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » tis jun 09, 2009 12:10

Utan någon som helst egen erfarenhet vill jag hålla med de tidigare kommentarerna. Något att också tänka på är om det kan bli fler. Då kan ett extra rum vara bra. Och om ni stannar i huset tills de blir tonåringar...!
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » ons jun 10, 2009 05:23

Nu har jag kläckt en idé om var jag kan ha mitt kontor utan att ta upp något av rummen för det. Då blir det så att barnen får varsitt rum. Och joooooo, det kan ju bli fler om några år.... :loving: :tutte: :heart:
Kolsyra
250 - Pottsork

Återgå till Snicksnack