Er favorit i blöjdjungeln...?

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Er favorit i blöjdjungeln...?

Inläggav Que Sera Sera » mån sep 18, 2006 16:38

Jag forsoker komma underfund med vilken typ av tygis vi skall satsa pa nar var lilla dotter kommer till varlden. Vi vill ju kora EC sa far garna vara ngn som underlattar aven har. Jag tycker pocketblojor verkar intressanta och antar att man kan justera uppsugningen sa man inte har for 'hog' uppsugning sa det blir som engangsblojor dar bebis inte kanner nar han/hon kissat...?

Jag kan val saga att jag ar ratt sa bekvam utav mej, och inte vill halla pa med massa knasigheter utan tycker om nar det gar latt och smidigt.

Jag soker nu blojor som har hog kvalite och som lampar sej for sma knoddar men garna som haller aven nar hon vaxxer upp lite...

Priset ar sak samma sa lange det ar BRA! :blahblah: :blahblah: :notes:

Undrar darfor vilka era favoriter ar, och ber er garna motivera varfor.
Sen ber jag er garna att tipsa mej om blojor som skulle kunna svara pa kraven ovan.

Tackar sa oerhort mkt for all hjalp jag kan fa!!
º Stolt mor till underbara Elina f. 2006-11-29 º
Que Sera Sera
1 - Smygfis

Inläggav Emma2 » tis sep 19, 2006 10:01

Kolla här har jag skrivit om olika blöjor
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=979&highlight=

Är du lat så ska du ha pocketblöjor :lol:
Bild
Emma2
Bajspolis

Re: Er favorit i blöjdjungeln...?

Inläggav Marlene » tis sep 19, 2006 13:59

Que Sera Sera skrev:Jag tycker pocketblojor verkar intressanta och antar att man kan justera uppsugningen sa man inte har for 'hog' uppsugning sa det blir som engangsblojor dar bebis inte kanner nar han/hon kissat...?

Nja jag skulle tro att dom börjar läcka istället om man inte tillräckligt i blöjan som suger upp.
Användarvisningsbild
Marlene
10 - Skitnyfiken

Inläggav Emma2 » tis sep 19, 2006 14:04

Vill du att det ska kännas blött så kan du ha vikblöjor...dock blir många barn prckiga just för att det blir blött...Vigo har aldrig kunnat ha annat än pocketblöjor el engångs..spelar ingen roll att man byter direkt.

Varför inte köpa lite olika o testa er fram.
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Que Sera Sera » tis sep 19, 2006 19:30

Vikblojor vill jag inte ha, alldeles for bokigt for var smak... hehe

Jag vill inte heller att det skall vara 'blott' men vill inte att det skall bli 'for torrt' sa att hon 'stanger av' sina signaler, eller vad man skall saga...

Jag ar mer o mer inne pa pocketblojor, just av bekvamlighetsskal men ar aven nyfiken pa andra alternativ som sagt...

Det ar ju bara sa svart... men ok, for att ta 'en sak i taget' da, vilka rekomenderar ni av Swaddlebees, Fuzzi Bunz och Wonderoos?

Tack for svaren, forresten!! =)
Que Sera Sera
1 - Smygfis

Inläggav Sagogrynet » tis sep 19, 2006 20:18

Que Sera Sera skrev:Vikblojor vill jag inte ha, alldeles for bokigt for var smak... hehe

Jag vill inte heller att det skall vara 'blott' men vill inte att det skall bli 'for torrt' sa att hon 'stanger av' sina signaler, eller vad man skall saga...

Jag ar mer o mer inne pa pocketblojor, just av bekvamlighetsskal men ar aven nyfiken pa andra alternativ som sagt...

Det ar ju bara sa svart... men ok, for att ta 'en sak i taget' da, vilka rekomenderar ni av Swaddlebees, Fuzzi Bunz och Wonderoos?

Tack for svaren, forresten!! =)

Wonderoo är bara en storlek vilket gör att man kan ha en blöja längre tid, det är bra. Jag tycker ibland att alla knapparna gör mig förvirrad och den blir lite osmidigare att knäppa.
Swaddlebees är väldigt smal och nätt, lite som en vadderad trosa men eftersom den är liten håller den inte kisset lika länge som de andra.
Fuzzi är som en blandning av dessa två tycker jag...
Sedan har jag även Babyheavenblöjor och de är (enligt mig) allra finast :ls: och ligger närmare Swaddlebees i storleken men suger och håller kisset lika bra som Fuzzi och Wonderoo.

Jag ska tillägga att Elsa inte har blöja särskilt ofta eller länge, så min blöjrecension utgår ifrån våra förutsättningar. Om du frågar någon som använder blöjorna dygnet runt kanske svaret blir annorlunda, det vet jag inte...
Mitt tips är att köpa någon av varje på begagnatmarknaden och testa dig fram till din favorit! På www.sjalbarn.se finns många olika begagnade blöjor att köpa.

Lycka till! :-D
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Veronica » tis sep 19, 2006 22:20

Jag tycker vikisar är kaon för små EC-bebbar!!

Varför?

- Bra passform, läcker aldrig om man satt på den rätt.
- Känns blöt så barnet inte vänjer sig av med att det är obehagligt att kissa på sig.
- Bökig att fixa med så man tar inte på barnet blöja i onödan!!!
- Outslitliga, kan ärvas var hur många barn som helst, samt användas till att torka kisspölar, tvätta fönster, lakan i barnvagnen/vaggan, snuttefilt... you name it!
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Que Sera Sera » ons sep 20, 2006 08:01

Ok nu har jag bestamt mej for att vi mest kommer kora pa pocketblojor.
Ar dock nyfiken pa att ha ngt annat ocksa.

Vad rekomenderar ni att jag skall ha som komplement till pocketsarna?
- Formsydda eller knappblojor?

Och igen, tipsa garna om bra marken att testa pa, ar ju helt nollad pa detta...

Ang pocketsarna tankte jag kanske kora en ca. 5 av varje sort och se vilken jag tycker bast om, sa det blir ju iaf ca. 20 blojor om jag tar SB, FB, W och BH... Vad sags?
Que Sera Sera
1 - Smygfis

Inläggav Helen » ons sep 20, 2006 09:26

Hej,
Då får jag flika in lite ;-)
Baby Heaven kan man också få med flanell insida. De EC föräldrar som provat det verkar gilla det.
Med flanellinsida behöver man byta lite oftare än med fuskmocka eftersom flanellen suger till sig väta och därför också transporterar den vidare.
Min erfarenhet av EC föräldrar är att de använder blöjan som " kissfångare" inte som kissförvaring och därför fungerar flanell bra.

Varför inte ha med flanell hemma och kanske med fuskmocka ute, så har ni lite av varje?

Vilken uppsugning en pocket får beror på vad du stoppar i den. Oavsett vad du stoppar i en blöja med fuskmocka eller fleece på insidan så kommer den att kännas torr mot barnets rumpa. Lösningen om man vill att barnet ska känna fukten är att ha något som suger på insidan, som tex. flanell eller så kan man lägga en bit bomullstyg närmast i en vanlig pocket.

Lycka till!
/Helen
www.babyheaven.se
Sjalar, selar, sveriges häftigaste tygblöjor, tygbindor och en massa annat trevligt.
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Inläggav Veronica » ons sep 20, 2006 18:46

Helen skrev:Lösningen om man vill att barnet ska känna fukten är att ha något som suger på insidan, som tex. flanell eller så kan man lägga en bit bomullstyg närmast i en vanlig pocket.

Lycka till!
/Helen

Gawd vad du är smart människa!

Varför har jag inte tänkt på det, så himla enkelt!!
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Återgå till Tygblöjor