Blöjbyxor i ull

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Blöjbyxor i ull

Inläggav Tuve » mån sep 18, 2006 18:53

Jag vill bara berätta om min erfarenhet med blöjbyxor till vikblöjor i tyg. Nästan allt sånt vi har har vi fått överta efter vänner, knappt köpt nånting. I början när Arvid var liten hade vi bara blöjbyxor i tyg med plastad insida (polyuretan, andas, sägs det). De är mycket billigare än ullbyxor. Men när vi sen fick några ullbyxor av en annan kompis, blev vi frälsta. Det är nämligen så att de plastade behöver man skölja av eller tvätta när de blivit kissade, så man behöver ha betydligt fler än man behöver ha ullisar, för de kan man bara hänga i en fuktig miljö, typ ute eller i duschrummet, så fräschar de till sig själva. Min erfarenhet nu är att det räcker långt med tre ullbyxor i varje storlek. Innan vi ec-ade kom det bajs på kanterna i dem rätt ofta, vilket krävde lite mer tvättning, men numera händer det nästan aldrig.

Jag kan starkt rekommendera dem, köp begagnat eller vad som helst.
Men kolla en sak, om ni överväger olika märken, och det är hur kardborrbandet sitter. Om det går ända från kant uppe till kanten nere, så är min erfarenhet att den riviga sidan brukar komma åt att skava på lår eller mage när det sitter det minsta snett, eller barnet drar upp benen mycket. Arvid har visserligen aldrig klagat på det, men det kan bara inte vara skönt.
Arvid 2006-03-23, har EC'at sen 3 månaders ålder. (Gick bäst fram till ca 6 månader!)
Ejvind 2008-07-08, börjar EC'a vid 3 veckor.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Återgå till Tygblöjor