Dumma, dumma blöjor!!!

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Dumma, dumma blöjor!!!

Inläggav LinnéaMätare » tis okt 17, 2006 19:48

Hej!
I vår familj är vi riktigt trötta på blöjor. Särskilt tygblöjor. :-(
De håller inte längre! :hopmad:
Den sista tiden har Edit (1 år o 5 månader) bara kissat ca två ggr per dag i blöjan, men alltid, alltid när hon sover. Hon sover middag med tygblöja (utomhus) och det läcker alltid igenom.
När hon var mindre hade vi bara Imseblöjor och det gick hur bra som helst. När hon nu blir större räcker inte blöjorna till fast det ligger två innanför ytterbyxan. Ska vi lägga dit tre eller?
Vi är av den åsikten att ytterbyxorna läcker, så vi har köpt nya, det går ett tag, sen inte... missköter vi dem? Men det fungerade ju förut?
Vi köpte några begagnade Wonder Works, och dom är så dåliga att de inte håller för en liten vakenkiss!! Det är skittråkigt.
Den enda ytterbyxan som fungerar nu är en Diaperaps (köpt på bytardag) som är för liten. Diaperaps har en helt plastad insida, så det kan inte läcka igenom den.
Jag och min man längtar bort från denna trista blöjperiod.
Kan hon inte bara lägga av med att kissa när hon sover?
:help:
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » tis okt 17, 2006 21:53

Har ni torktumlat blöjorna? Det behöver man göra då och då för att PUL-skiktet ska hålla sig tätt. Alt torkskåp eller hårtork tror jag nån hade provat med :mitvit:
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Emma2 » ons okt 18, 2006 08:24

Sista tiden vi hade blöjor dagtid var svår...det mesta läckte eftersom han numera skjutsar i väg en hel flod på en gång....även nattetid kan vara problem.
Fuzzi bunz är de enda som funkar för oss på natten nu...vanliga tygisar går absolut inte, inte wonderoos heller o swaddlebees funkar inte ens på dan för ett halår sedan
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav LinnéaMätare » mån okt 23, 2006 20:02

Tack för tankarna!
Vi kör Wonder Works-blöjorna i torktumlaren så ofta det går nu, ska höra efter med maken om det har blivit någon förändring. Det är han som vet, jag jobbar hela dagarna.
Blöjproblemet är inte så stort nu, eftersom hon kissar ner sig så sällan... Men blöjor ska ju hålla tätt, det är ju hela poängen lixom!
Ok, så ska här inhandlas något mer så satsar vi på Fuzzi bunz för natt-bruk och hoppar över swaddlebees för dagen.
Det känns som det är dags att lämna blöjorna på dagen och ta de där pölarna nu. Drar mig bara för kiss i sängen och på persiska mattan... :-S
Jag vill bli färdig med detta blöjkrig nu, men vågar inte riktigt eftersom hon inte är särskillt tydlig på att säga till. Rutinkissandet ger dock resultat.

Det är roligt att ett paket pampers räcker så länge när man bara använder en blöja per dygn! Typ två månader ju!
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav LinnéaMätare » sön feb 04, 2007 20:57

Imse vimses ytterbyxor ska ju också torktumlas för att fungera!
Det har jag inte fattat, för det står ju inte så på tvättrådet.
Nu hamnade en i torktumlaren av mistag, och den fungerar toppenbra nu!
Däremot har en annan vid ett annat tillfälle blivit helt förstörd av torktumlaren, kanske det berodde på för mycket värme för länge?
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » tor apr 24, 2008 19:12

LinnéaMätare skrev:Imse vimses ytterbyxor ska ju också torktumlas för att fungera!
Det har jag inte fattat, för det står ju inte så på tvättrådet.
Nu hamnade en i torktumlaren av mistag, och den fungerar toppenbra nu!
Däremot har en annan vid ett annat tillfälle blivit helt förstörd av torktumlaren, kanske det berodde på för mycket värme för länge?
Stämmer det att man måste torktumla dem? Vi kör dem och visst har det läckt igenom ett par gånger och jag har tyckt att det är konstigt att det kan rinna runt och bli blött liksom mitt på yttertyget :hmm:

Nu händer det så sällan att hon kissar så mycket, men ändå! Står det någonstans på Imses hemsida eller så? Undrar hur man ska få reda på att det är det som gäller...
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav LinnéaMätare » lör apr 26, 2008 12:34

Jo nog behövde tygblöjorna en körning i torktumlaren då och då.

När vi fick hem de där Wonder Works-blöjorna läckte de som bommulstyg sen körde vi dem i torktumlaren flera vändor, och till slut fungerade de utan anmärkning! En helt ny blöja kändes det som!

Alla ytterbyxor i storlek M slängde vi. I onödan. Alla ytterbyxor i storlek L torktumlade vi emellanåt, och de fungerade bra.

Men värmen får inte bli aldeles för hög, då kan kanterna i Imses blöbyxor gå sönder.

Mitt råd är att köra "dåliga" ytterbyxor, som du ändå tänkt slänga, i torktumlaren. Gör så om du är lite osäker.

Vad Imse Vimse tycker vet jag inte riktigt, men jag har för mig att en vän ringde och frågade. Hon fick till svar att ytterbyxorna håller till ett barn ungefär, tror jag.
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Återgå till Tygblöjor