Vikblöjor

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Vikblöjor

Inläggav Rozwa » ons okt 18, 2006 12:05

Testar tygblöja för första gången i mitt liv idag. Jag har fått hem vikblöjor från Imse vime. Det står att inget tyg får finnas utanför blöjbyxan. Men hur får man allt att rymmas i byxan? Hjälp! Just nu har jag svårt att se fdet fina i tygblöjor. Men jag är envis...
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav miriel » ons okt 18, 2006 18:58

Så här brukade jag göra:
"Miriels magiska vik"
Hoppas du får till det!
:-D
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Rozwa » ons okt 18, 2006 20:04

Men vad bra! Det ska jag testa i morgon. Några fler tips?
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav miriel » ons okt 18, 2006 20:52

Rozwa skrev:Men vad bra! Det ska jag testa i morgon. Några fler tips?

Det var så länge sen jag hade pyttebebis...man glömmer så fort...

-Ett tips för extra uppsugning är att i "limpan" rulla in en bit microfrotté ("magisktrasa" finns billigt i de flesta affärer, tror jag). Det suger mycket och är smidigt att använda. Tvättas med blöjorna.

-Titta på en bra film samtidigt som ni tillsammans viker blöjor. Jag saknar faktiskt våra filmkvällar, nu när vi inte har några blöjor att vika längre...

-Ge inte upp i första taget, ibland är det motigt men det brukar ge med sig.

Fråga gärna, alltid lättare att svara. Svårt att komma på en massa kloka saker så här direkt... ;-)

Lycka till!
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Emma2 » tor okt 19, 2006 06:53

Wow vilket bra vik.....mamma visade mig ngt sådant när jag var gravid. Hur man vek olika för pojke o flicka. Vi vek dem bara rakt som en blöja sen blev bebben så snabbt större o då är det lättare att få in allt tyg...dock fick vi en ålekung o kunde inte ha annat än pocket för han var aldrig still så man fick på vikisarna
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Rozwa » tor okt 19, 2006 13:28

Nu har jag testat miriels vik. Tack så mycket igen! Nu gick det bättre och jag fick nästan in allt tyg. På era inlägg, Miriel och Emma2, så verkar det som att man bara har vikblöjor på små bebisar. Är det så? Hur länge använde ni vikblöjor på era barn? Och går man över till pocketblöjer sen eller?
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » tor okt 19, 2006 15:01

Vi använde sånt vik som miriels tills det blev mindre amnmingsbajs och mer vanligt. Sen limpvikning, bara rakt. Pockets kan man ha hela tiden.

Jag har nån länk på min hemsida med en massa vikningar (bara en hand ledig, o så lite bråttom)
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav miriel » tor okt 19, 2006 17:49

Rozwa skrev:Nu har jag testat miriels vik. Tack så mycket igen! Nu gick det bättre och jag fick nästan in allt tyg. På era inlägg, Miriel och Emma2, så verkar det som att man bara har vikblöjor på små bebisar. Är det så? Hur länge använde ni vikblöjor på era barn? Och går man över till pocketblöjer sen eller?

Till vår stora kille hade vi vikisar och formsydda hela blöjperioden (han slutade som tvååring), det fungerade jättebra (om än lite knepigt att få på en vikblöja på en ålande, vild bebis som hellre vill krypa iväg... :hellu: Man blev lite tokig ibland.)

Med lilltjejen så hade vi vikisar oxå lite till å från( men mest som liten bebis) Sedan hittade vi pockets, som användes när vi var på resande fot och på dagis. Dagis tyckte de vår SÅ mycket smidigare än de formsydda med yllebyxa som storebror hade innan :lol:

Våra favoriter har hela tiden varit vikisar (gärna med yllebyxa), de är så smidiga och snabbtorkande, lätta att anpassa och läkte aldrig! :love:
Eftersom vi ecade lilltjejen så är oxå vikisar smidigt som back-up, då man snabbt märker när det är minsta miss, man kan snabbt byta till torrt.

Numera har vi dem som trasor, kanon till det med. Vi ska ALDRIG sälja dem säger sambon. :lol:
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Återgå till Tygblöjor