tyg- eller engångsblöja på natten?

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

tyg- eller engångsblöja på natten?

Inläggav mianyckelpiga » tor okt 26, 2006 15:30

Hej!
Jag är ny här. Läste en del om EC under graviditet och gillar det verkligen. Vi har kört light med vår 3 veckor gamla son. Nu undrar jag hur ni gör med blöjor på nätterna? Kör ni med tygisar då också eller med engångsblöjor? Eftersom vi sover och inte kan ha samma koll på blöt blöja som på dagarna så hinner blöjan bli ordentligt blöt mellan amningstillfällerna på nätterna. Självklart byter vi då, men har ni nått råd att ge oss?

Tack för hjälpen!
mianyckelpiga
10 - Skitnyfiken

Inläggav blackbelt » tor okt 26, 2006 16:29

Det är väl inte så mycket "råd" men här har vi använt engångsblöja på natten hittils - det är en målsättning att gå över till tyg på natten också men jag väntar gärna tills vi har hittat någon form av inlägg som håller tösen någorlunda torr. Hon är ca 10 v nu.

/blackbelt
Användarvisningsbild
blackbelt
10 - Skitnyfiken

Inläggav Yonez » tor okt 26, 2006 18:31

sonen är 7veckor och vi kör med engångsblöjor på natten, känns som smidigaste lösningen för stunden.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Veronica » fre okt 27, 2006 18:06

Vi använde vikblöjor på natten, men jag pottade henne alltid innan jag ammade när hon vaknade på nätterna. Så snart var blöjan torr hela nätterna och då tog vi bort den helt. :-D
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav liv » fre okt 27, 2006 19:36

Först hade vi vikblöjor + ullbyxa på natten, och de behövde bytas tre-fyra gånger per natt. Bäbis blev jätteledsen om vi försökte potta honom på natten så det var inget alternativ för oss. Efter ett tag (4 månader kanske?) så vaknade han till väldigt mycket av blöjbytet, och hade svårt att somna om. Vi slutade byta på natten, vilket resulterade i blött i sängen... Så nu har vi engångsblöja på natten, allt för att vi alla ska få sova så skönt som möjligt.
liv
70 - Pissmyra

Inläggav Emma2 » tis okt 31, 2006 12:41

Vi kör pocketblöjor på natten...fleecen håller bebisen torr o fin.
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav mianyckelpiga » tis okt 31, 2006 13:48

Veronica skrev:Vi använde vikblöjor på natten, men jag pottade henne alltid innan jag ammade när hon vaknade på nätterna. Så snart var blöjan torr hela nätterna och då tog vi bort den helt. :-D

men hur gör vi då vår lille är dödshungrig när han vaknar? att potta honom då går bara inte. får han inte mat på en gång så gallskriker han och då kissar han inte.
mianyckelpiga
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 31, 2006 19:59

mianyckelpiga skrev:
Veronica skrev:Vi använde vikblöjor på natten, men jag pottade henne alltid innan jag ammade när hon vaknade på nätterna. Så snart var blöjan torr hela nätterna och då tog vi bort den helt. :-D

men hur gör vi då vår lille är dödshungrig när han vaknar? att potta honom då går bara inte. får han inte mat på en gång så gallskriker han och då kissar han inte.

Du kanske kan testa att ha en skål/potta under rumpan på honom medans du ammar så att han kan kissa utan avbrott.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Veronica » ons nov 01, 2006 11:48

mianyckelpiga skrev:

Då brukade hon få en skvätt, men om hon släppte bröstet bara lite så satte jag henne snabbt på pottan igen. Sen hade jag ju plastad frotté eller bed protector i sängen också, så det var inte hela världen om det kom på den.
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Emma2 » ons nov 01, 2006 13:11

Om vi pottar på natten så e det mat först som gäller, annars så får han ett hysteriskt utbrott...nu somnar han om, men ett tag så somnade han inte efter kissning, utan blev bara sur...så därför har vi inte pottat så mkt på natten...sömnen e viktigast tycker vi
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Elin » sön dec 03, 2006 23:47

vi har engångs - mest av gammal vana.

varannan natt pottar jag utan missar och varannan funkar det mindre bra.
:floet2:
Elin
70 - Pissmyra

Återgå till Tygblöjor