Tygblöja till nyfödd

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Tygblöja till nyfödd

Inläggav lisalisa » sön feb 17, 2008 09:10

Hej,
min kille och jag har planen att satsa på tygblöjor och lite :-D EC. Så nu har jag läst en hel massa trådar om tygblöjor. Vad jag kan sammanfatta är Swaddlebee den mest populära pocketblöjan. Fungerar den bra även till nyfödda?

Sen har jag inte hittat någon tråd ang. ImseVimses allti ett blöja...någon som har erfarenhet? Den ser ju väldigt liten och smidig ut. Jag tycker att vikblöjor verkar lite väl krångligt så detta med alltiett är ju en praktisk lösning.

Och är det någon som kan ge förslag på ett bra startpaket. Vilka inlägg osv.

hejhej Lisa :-D
lisalisa
1 - Smygfis

Inläggav Asia » sön feb 17, 2008 11:55

Hej! Jag gillar Swaddkebees och den passar nog bra till nyfödda. Provade första gången när Lovis var ca 2 månader och den minsta är precis så den går på. Vad gäller imse vimses allt i ett tycker jag den är lite bylsig och har lång torktid då den inte ska tumlas. Men den funkar ju bra ändå, men tycker du ska satsa på några pockets. Sen ÄR det inte bökigt med vikisar! Det är toppen till nyfödda! Det är lätt att vika dem bara man vet hur man ska göra. på www.barnshop.se finns ett forum om tygblöjor, där finns säkert nån som kan visa bilder på hur man gör. Där kan du oxå anonsera efter begagnade blöjor. Satsa på bamboo eller hampa inlägg tycker jag. Mickrofiber funkar bra men tycker det är fräschare med de ovanstående. Lycka till!
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav shalita » sön feb 17, 2008 20:45

vill tipsa om alla tygblöje-trådar som finns på http://www.sjalbarn.se/data/forum/ (om du blir/är medlem där). finns även köp byt sälj-annonser för tygblöjor.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav marre » sön feb 17, 2008 22:15

Håller med om att vikisar inte är bökigt till nyfödda snarare tvärtom! Eftersom man byter 1000 ggr om dan kan man ha många (billiga i inköp) och de torkar fort. Jag trodde när A var liten att jag skulle använda ytterbyxor i pul till vikisarna men det blev ullbyxor, helt oöverträffat! Men nu när hon är snart 8 mån och en racer är pockets suveränt.
Ursäkta utläggningen, du undrade inte över det! Men när man tycker att nåt funkat så bra vill man som dela med sig :-D
Jag skulle satsa på storlek M i pockets. Hade utöver vikisarna fuzzi S till A (vägde drygt 3kg när hon föddes) men ganska fort kunde hon ha M och har fortfarande.
Mitt tips: 20-30 rutvävda vikblöjor 65 eller 75 grams. Ytterbyxor 2-3 st.
Pockets i storlek M så många som ekonomin tillåter ;-) Microfiberilägg tycker jag funkar bra som bas, boosta med hampa eller bambu.
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav diddeldi » ons feb 20, 2008 10:37

jag är lat och orkar inte med vikblöjor ;-) . jag tycker att swaddlebees är toppen till nyfödda, funkar även till väldigt små bebisar (under tre kg).
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Återgå till Tygblöjor