pocketblöjafråga??

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

pocketblöjafråga??

Inläggav rosalin » mån jul 14, 2008 22:32

funderar på tygisar till nästa barn (när det nu blir något) Men funderar på lite saker.

Hur ofta byter man en pocketblöja, alltså själva blöjan och hur ofta byter man bara inläggen?

Fungerar de pocketblöjorna som ska täcka hela blöjperioden bra (alltså en storlek)?

Är det svårt att använda imse vimses blöjbyxor med iläggsblöja? Ska blöjan vikas? Hur ofta byter man själva blöjbyxan om man har en sådan blöja?

Finns det någon tygis som fungerar som up&go-blöjorna? ALttså att de smidigt kan tas av och på i farten?
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav Krumelurmamman » mån aug 18, 2008 22:07

Vi har använt tygblöjor sen ca 1 månads ålder och nu är lill-killen 4 månader. Så här tänker jag:

Vikblöjor

Vi har tunna tunna vikisar från MaM Design. De räckte till en början, men sen ca en månad använder jag ett bambu eller hampa-inlägg som booster. Det håller även vikningen på plats bättre.

Vikblöjor blev betydligt enklare att använda när jag efter några veckor köpte en Snappi. Rekommenderas varmt!!

Som blöjbyxa gillar jag yllebyxorna bäst, har från babyidea och popolino. Imse Vimses har inte passat så bra och dessutom har kardborret skavt lite.

Blöjbyxorna byter du när de börjar lukta (om det inte råkat läcka förstås). Jag brukar alternera och vädra byxorna mellan varven - har hittills tvättat de vanliga ca 1 gång per vecka och yllebyxorna 1 gång i månaden.

Pockets

Hur ofta byter vi... Ungefär lika ofta som engångsblöjor, tror jag. Då byter man hela blöjan dvs både byxan med ficka och inlägget.

Jag har provat några olika och har fastnat för Muksut finns i två storlekar (jag har S/M 5-10 kg), jättefina färger och bra passform - men lite dyra. Fuzzi Bunz har också funkat jättebra och är dessutom ännu mer flexibla i storleken (jag har M 6, passar till 6-11 kg).

Hade ett par från swadlebee, men de var för smala i grenen och läckte för oss.

Har en one-size från wonderoos men den tycker jag är alldeles för stor och bylsig. Använder den som nattblöja. Kanske passar bättre när lill-killen blir större.

Har också en growhour - är betydligt nättare för att vara one-size och funkar bra både natt och dag. Growhour kommer utan inlägg, så där bestämmer du själv hur mkt du stoppar i.
Krumelurmamman
10 - Skitnyfiken

Återgå till Tygblöjor