hjälp att välja för ecande bebis

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

hjälp att välja för ecande bebis

Inläggav rosalin » sön okt 12, 2008 15:24

väntar barn igen och tyckte att man fick slänga väldigt mycket engångsblöjor med endast några droppar i när man ecar så då tänkte jag kompletera med tygblöjor till nästa barn.

de ska användas dagtid och mest hemma till att börja med iaf. det jag grämde mig över med engångsblöjorna var att hela blöjan var "förstörd" efter bara några kissdroppar. finns det nått alternativ där man inte behöver slänga/tvätta hela blöjan för bara lite kiss, utan att man då kan tvätta bara typ nått inlägg eller nått.

blev tipsad om de formsydda av en kompis, är de de bästa för oss? eller hur fungerar pocketblöjorna? slänger man hela blöjan i tvätt då barnet kissat eller byter man bara ilägget??
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav rosalin » sön okt 12, 2008 15:27

gör ett tillläg oxå.

eftersom vi bara ska ha dem som komplement vill jag ju inte lägga en förmögenhet på tygisarna. fast det är klart, uppfyller de syftet jag vill åt kan jag gärna betala lite mer.. :blahblah:
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav krtek » sön okt 12, 2008 15:55

Pocketblöjor slänger man hela blöja i tvätten. Men om du använder vanlig ytterbyxa och vikblöja (t.ex. delade på hälften och "limpvikt", eller frottehanndukar i valfri storlek eftersom det bara handlar om några droppar) så behöver du inte byta ytterbyxan, bara det inuti.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav rosalin » sön okt 12, 2008 16:04

tack, då blir det blöjbyxor med vikblöja, eller ev formsydda (lite dyrare, men jag är lat :lol: )
rosalin
150 - Pissråtta

Pocketblöja...

Inläggav Pugsey » sön okt 12, 2008 19:14

Jag använder "Fuzzibunz" på min flicka och de fungerar jättebra....mycket enkla, tvättas och torkas snabbt...kan inte se några som helst nackdelar...och sen kan du alltid sälja dem då användningstiden är över. Jag har sålt de storlekar hon vuxit ur och fått bra betalt för dem på tradera. :tumsup:
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Inläggav rosalin » sön okt 12, 2008 20:06

då ska jag kolla på det alternativet oxå, tack
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » tis okt 14, 2008 18:40

vi kör med imses formsydda blöjor o lite vikblöjor också.
utanpå detta har vi imses PUL-blöjbyxor eller ullbyxor med knäppning.
det beror på hur många droppar det är, men när det är väldigt lite eller kanske en pruttklick eller så, viker jag bara om så att det inte hamnar direkt mot rumpan (i vikblöja, men även imses formsydda har en flärp som man kan dubbelvika lite). annars går det också att lägga in ett inlägg av vilket slag som helst uppepå så känns det inte.
är det ordentligt med kiss lägger jag blöjan i en hink men återanvänder blöjbyxan. oftast åker de på luftning o ja tar en annan o när den luftas tar ja den som luftats färdigt. *långradig förklaring* PUL-byxorna (syntet-material med lite plastig insida o bomull ytterst) lägger jag i tvätten när de börjar lukta piss. ullbyxorna renar sig själva av urinet. UNDERBART! de tvättas bara MAX 1 gång i månaden med olivtvål o ligger därefter i ullkur över natten. detta behöver ja inte göra förrän de luktar kiss eller börjar läcka.
tycker vårt system funkar smidigt för oss EC:are. dessutom är det billiga blöjor som är lätta att få tag på. tipsar om sjalbarns köp byt sälj-sida för tygblöjor.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pocahontas » tor dec 31, 2009 17:23

Vi har kört med en blandning men jag tycker det funkar bra med t.ex. swaddlebees econappies fast man lägger inlägget inuti blöjan istället för i fickan, då kan du tvätta bara inlägget istället för blöjan.
Och så vikisar så klart!
Mamma till Ruben April 2008 och Vidar April 2010
http://alvehamn.se - tygblöjor, ectillbehör m.m
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Återgå till Tygblöjor