Tygblöjor på dagis?

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Tygblöjor på dagis?

Inläggav Hannapanna » mån jan 16, 2006 18:47

Hej!
Vi har pratat om att använda tygblöjor när vårt barn kommer.
Jag har en fråga, som iof inte är aktuell förän om över ett år nu då, men går det att ha tygblöjor på dagis? eller har man engångs på dagarna och tyg på kvällar/nätter och helger?
Någon som har erfarenhet?

/Hanna
Hannapanna

Inläggav SkogsKajsa » mån jan 16, 2006 18:58

jag har ingen erfarenhet, men jag skulle tro att det är olika från dagis till sagis. Ofta vill dom nog inte ha tygblöjor på barnen där tyvärr.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav miriel » tis jan 17, 2006 13:07

Det bästa är att prata med sitt dagis, ta med och visa hur det fungerar och POÄNGTERA att det INTE är personalen som tvättar!

Många har fördomar om tygisar och med lite positiv information kommer man långt!

Vår stora kille hade vikblöjor och formsydda med yllebyxor det halvår det tog innan han slutade helt med blöjor. Personalen var helt med på det (med kompromis pappersblöja under vilan).

Nu ska lilltjejen snart börja på samma dagis. Hon har vi ECat och är i princip självgående (med hjälp från oss). Jag har tänkt att ha pocketblöjor med knappar (vi har som "allt i ett" och med ylleytterbyxa.) vi ska oxå be dem att med vissa intervall erbjuda henne toa/potta. Ex innan vila/ efter mat osv. Jag håller tummarna för att det här ska gå bra!

Så det är definitivt värt att ta upp det och inte utgå från ett nej från början. Räkna upp lite positiva "biverkningar" typ tidigt blöjfri osv.

Behovs mer peppning säg till! :-D
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Helen » tor jan 19, 2006 13:34

Hej,
Vi har tygisar på dagis.
Jag frågade förskolechefen som sedan förde frågan vidare till den avdelning hon skulle vara på.
Jag fick svaret att kravet var allt i ett blöja och att personalen inte rengör och att vi skulle stå för emballage.

Jag var ganska säker på att de aldrig sett pockets, vilket de inte hade.
Däremot hade de haft en kille med blöja och blöjbyxa som tydligen läckt titt som tätt och det gillade de inte...

Mina pockets har blivit poppis. De gillar dem skarpt och de håller tätt. Personalen väljer färg och jag märker direkt att ev. ny färg kommer först hem :lol:

Jag har lagt ner pappers till dem också i fall att de ska i väg hela förmiddagen eller nått. De har använt 2 st sedan esptember och det är för att våra tygisar tagit slut...

Jag har faktiskt inte lämnat ner någon blöjpåse, de gillar plastpåsar. Kanske inte så miljövänligt, men de menade att de använder dem till andra smuttsiga kläder så varför inte till Julias blöjor.
En dag ska jag sy blöjpåsar.... en dag när jag inte har något annat att göra....

Så svaret är prata med ditt dagis. Visa gärna också de blöjor ni vill använda. Julias blöjor är inte bevärligare än de andra barnens.
www.babyheaven.se
Sjalar, selar, sveriges häftigaste tygblöjor, tygbindor och en massa annat trevligt.
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Inläggav Elin » tor feb 02, 2006 16:44

Åh vilken bra tråd :rock: ....jag behöver lite peppning inför introducerandet av tygisar på vårat dagis när Alcie börjar i mars....vi blir nog helt ensamma att ha tygisar....så det känns som att det hänger helt på att personalen är med.
Elin
70 - Pissmyra

Inläggav Gäst » tor feb 02, 2006 22:43

Dagis var faktiskt en av dirvkrafterna bakom att jag började sy blöjor till Julia.
Det gick så ruskigt mycket blöjor när sonen gick där och jag förstod aldrig vart alla sonens blöjor tog vägen.

Mina pockets sätter de knappast på något annat barn utan att föräldrarna undrar :tumsup:
Gäst

Inläggav Helen » tor feb 02, 2006 22:45

Oups det där var jag!
såg inte att jag inte var inloggad. sorry!
www.babyheaven.se
Sjalar, selar, sveriges häftigaste tygblöjor, tygbindor och en massa annat trevligt.
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Inläggav Milimani » tor feb 22, 2007 20:04

Jag arbetar själv som föreståndare på en förskola och skulle aldrig kunna neka en förälder att använda tygblöjor också på dagis! Förstår faktiskt inte att man som personal gör det?

Barnet kan ju ha tygisar tex för att det inte tål engång, hur ska de då kunna kräva engångs??

Självklart kan man däremot inte kräva någon annan hantering än att de lägger alla smutsiga blöjor i en påse och skickar med hem. Men neka?? Vad ska de göra då?

Elin kommer inte att ha engångs på dagis, då får hon vara utan blöja i så fall.

Sen är det förstås bra om man kan underlätta genom att ha tex formsydda knäppblöjor, pockets eller AIO:
Mamma till:
Elin född aug 06
Alexander född feb 08
Användarvisningsbild
Milimani
10 - Skitnyfiken

Inläggav Helen » sön apr 08, 2007 23:44

Elin skrev:Åh vilken bra tråd :rock: ....jag behöver lite peppning inför introducerandet av tygisar på vårat dagis när Alcie börjar i mars....vi blir nog helt ensamma att ha tygisar....så det känns som att det hänger helt på att personalen är med.

Hur har det gått?
www.babyheaven.se
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Inläggav Emma2 » mån apr 09, 2007 10:53

Det brukar gå bra med tygisar, dock brukar de vilja ha alltiett blöjor eller ännu hellre pockets.
Vi hade turen att han blev torr innan dagisstart :green:
Bild
Emma2
Bajspolis

Återgå till Tygblöjor