Hur många blöjor behöver man?

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Hur många blöjor behöver man?

Inläggav Nanook » fre jan 27, 2006 15:48

Vi har provat flera olika modeller och märken och äntligen bestämt oss vad vi vill använda. Men frågan är hur många blöjor behöver man?Hemma är Elias mest utan blöjor, förutom på natten. Sen har vi alltid blöja när vi åker iväg.

/Nora
Mamma till Oliwer 02/08, Noel 03/10 och Elias 05/08 - Alla barn är sjalbarn, Elias ECad sen han var 3 mån.
Användarvisningsbild
Nanook
10 - Skitnyfiken

Inläggav diddeldi » fre jan 27, 2006 18:23

räkna hur många blöjor du gör åt på en dag. sen funderar du över hur ofta du vill tvätta (varje, varannan eller var tredje dag). ta antal blöjor per dag gånger antal dagar mellan tvätt och så lägg till ett par extra som buffert ;-)

vi tvättar var tredje dag och har typ 15 blöjor (kanske lite fler nu men det är mest för att de är söta och man vill ha nya färger ;-) ).
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav Elin G » fre jan 27, 2006 20:19

...och vi tvättar var fjärde dag och har väl dryga 100 st :rofl:

Men så många använder vi ju förstås aldrig, men det är skönt att alltid ha blöjor så att det räcker. Om jag skulle köpa nya skulle jag nog satsa på 15-20 st, för oftast kan jag få tvättid om det skulle krisa. Men gör du som diddeldi, det verkar ju vara det vettigaste.
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav Kristina » fre jan 27, 2006 21:30

Och vi har 8 blöjor (pockets) som vi klarar oss fint på (egentligen är det mest bara 5 av dom, mitt favorit-märke, som går runt). Till nödfall har vi 5 st imsevimse formsydda med blöjbyxa också, men dom har jag inte behövt använda på flera månader. Vi har egen tvättmaskin, blöjlös Freja hemma och tvättar typ varannan-var tredje dag.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Mirja » lör jan 28, 2006 19:36

Vi har 15 st vikblöjor och 4 st bumpy blöjbyxor. Sen har jag några formsydda froteinlägg som jag sydde av gamla handdukar. Dem använder vi som blöja. Vi har inte egen tvättmaskin och tvättar i tvättstugan 2-3 gånger i veckan. Är vi inne i en dålig period blir det oftare men just nu går det bra. Vi skulle nog behöva några pockets eftersom Elina inte alls vill ligga på skötbordet.
Mirja
10 - Skitnyfiken

Inläggav Helen » tor feb 02, 2006 22:51

Vi som inte Ec:ar :ops: använder 5 pocket + en pappers på natten eller 6 pockets per dygn

Vi använder bara mina egna så andra märken kan jag inte säga så mycket om.
www.babyheaven.se
Sjalar, selar, sveriges häftigaste tygblöjor, tygbindor och en massa annat trevligt.
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Återgå till Tygblöjor