"Lite tygblöja"

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

"Lite tygblöja"

Inläggav Marimba » sön jun 18, 2006 20:41

Har ju börjat EC:a lite smått med min (snart) 3-månaders, men kommer kanske inte att göra det "fullt ut" (blöjfritt, pricka ALLA kissningar osv.)...inte som det känns just nu i alla fall.

Är lite sugen på det här med tygblöjor, men vet inte om jag orkar/ids/får med mig sambon/vill ta det steget fullt ut heller...inte som det känns just nu i alla fall ( ;-) )

Någon som har tips på vad man kan göra lite sådär halvvägs? Vad är "bra"? Är det beroende på ålder och/eller hur seriöst man EC:ar? :mitvit:

* Ska man skaffa några stycken vikblöjor? (Vad har man utanpå dem?)

* Köpa några få "hela" tygblöjor och använda kanske ett par om dagen och engångsblöjor för resten? (Vilken sort rekommenderas eller ska man ta ett sånt där prova-på-paket kanske?)

* Någon skrev att de hade egensydda fleecetrosor med en frottélapp i, är det att tänka på? (Hur gör man då med bajset, det kanske man ska se till att fånga på toa?)

Jag känner alltså inte för att göra investeringen och köra fullt ut, mer testa lite och även fortsätta med engångs. Idéer? :help:
Marimba
70 - Pissmyra

Re: "Lite tygblöja"

Inläggav Elin G » tis jun 20, 2006 15:54

Marimba skrev:* Någon skrev att de hade egensydda fleecetrosor med en frottélapp i, är det att tänka på? (Hur gör man då med bajset, det kanske man ska se till att fånga på toa?)

Vi är ju fleecetrosfamiljen, så jag kan svara på bajsfrågan i alla fall B-) . Oftast så kommer bajset i toan eller pottan här, för erbjuder vi tillräckligt ofta (nån gång i timmen eller på strategiska tidpunkter, typ efter mat och sömn) verkar han hålla sig tills det är läge. Ibland missar vi dock :roll: .Om vi märker att han börjar bajsa tar vi honom snabbt till pottan eller toan och drar av byxorna och låter honom bajsa klart där. Byxorna sköljer vi av och lägger i tvätten (blöjhinken). Det har faktiskt aldrig hänt att de läckt bajs, men det beror väl på att det aldrig kommit tillräckligt mycket... Men vi använder bara fleecetrosorna "hemma" (dvs där det finns tillgång till toa hela tiden). Ute använder vi tygblöjor av olika slag, pockets, knäppblöjor/fitteds och vikblöjor.

Jag tycker fleecetrosor i kombination med några ""hela" tygblöjor" (och engångs resten av tiden) låter bra att börja med om du inte känner dig väldigt inne på tygisar. Vikisar är suveräna, men som sagt lite meckiga att hålla på med, så om man inte är jättemotiverad är det nog bättre att satsa på några få fitteds eller allt-i-ett. Det tror jag i alla fall :-D
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav Emma2 » tor jun 22, 2006 11:10

Vi gillar pockets eftersom bajset lossnar lätt från fleecen o så skakar man ner det i toan...även lätta att rengöra från löst amningsbajs....
Vigo blir prickig av alla tygisar utom pockets även om man byter direkt efter kissning.
Pockets köper man i olika stl så kanske du kan köra engångs nu o köpa några pockets i stl M...vi började anv M vid ca 4-5 mån ålder.
På sjalbarn.se o ebay kan du köpa billiga begagnade.
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Marimba » lör jul 01, 2006 20:29

Tack för tipsen, båda. :tumsup: Jag ska ta mig en funderare så får vi se hur vi gör framöver...
Marimba
70 - Pissmyra

Inläggav Helen » sön jul 02, 2006 01:17

Jag gillar pockets.
Man behöver inte köra bara tygblöjor.
Om du använder 1 tygis per dag har du sparat 365 engångs om året...

Mitt tips är att prova och se vad ni tycker.
Pockets som är färdigstoppade är användarvänliga. Min man skulle inte sätta på en pocket utan att den är laddad, men ligger de där mitt framför näsan på honom så använder han dom glatt. Dessutom kan han och dottern tillsammans välja färg.
Vikisar skulle jag aldrig få honom att använda.

Vill du övertyga din andra hälf. Ta något du tror han är villig att prova. Att ha för många olika system liggande frame kan förvirra...
Tygisar fungerar verkligen jättebra när man hittat det som passar ens familj bäst.

Lycka till!
www.babyheaven.se
Sjalar, selar, sveriges häftigaste tygblöjor, tygbindor och en massa annat trevligt.
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Återgå till Tygblöjor