sjal+reuma = ??

Att bära barn i sjal kan underlätta i kommunikationen med barnet.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

sjal+reuma = ??

Inläggav blobban » ons dec 20, 2006 09:29

Åh, vad mycket bra ni har samlat här! Blöjor och pottor och sjalar och... :loving: Gaaah!

Nå, min fråga gäller bärsjalar i kombination med reumatism. Min kropp är krum eftersom jag inte kan medicinera under graviditeten. Om barnet ska ammas, blir det inte heller några medikamenter för min del. Huruvida jag kommer att palla med att bära barnet i sjal är förstås svårt att svara på, men kanske finns det någon mer här som har liknande problem som jag lever med och som vill dela med sig av åsikter och erfarenheter.

Som total novis tycker jag att det verkar så enkelt med sjal. Barnet är med och kan få närhet utan att jag ska fumla med vagn och lyfta och lägga och bära och krångla. Barnets pappa är stark som en björn (och mjuk som en maschmallow...) och har inga problem med vare sig kropp, vagn eller sjal, men jag vill ju kunna sköta barnet ensam oxå.

... vagn blir det säkert som något slags komplement.
blobban
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » ons dec 20, 2006 12:00

Jag vet att det finns flera reumatiker som bär i sjal på sjalbarn.se. Kanske skulle du prova att fråga där också?
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav blobban » ons dec 20, 2006 12:54

Gärna det! Men hur hittar jag dem? Jag hamnar bara på en "mystisk" sida... :mitvit:
blobban
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » ons dec 20, 2006 15:02

Servern ligger tydligen nere igen :(
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Sagogrynet » ons dec 20, 2006 17:13

:hello:

Välkommen hit!
Ja visst är det en helt underbar sida! Med .sjalbarn.se som komplement är internetlivet fullkomligt! :app:

Jag kan inte svara på hur det går med sjal och reumatism men jag kan prata i evigheter om sjal och fibromyalgi och kronisk smärta i allmänhet.
Jag hade aldrig klarat mig utan mina sjalar. (Elsas pappa använder dem också fast han är stark och kry..)
Helt allvarligt är sjalarna det bästa jag hjälpmedlet man kan tänka sig som förälder och om jag var tvungen att sälja alla barnrelaterade prylar vi äger (som vagn, säng, blöjor, matstolar osv) för att få ha kvar mina sjalar skulle jag göra det utan att blinka! :lol:
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav tinaw » ons dec 20, 2006 17:26

Helt allvarligt är sjalarna det bästa jag hjälpmedlet man kan tänka sig som förälder och om jag var tvungen att sälja alla barnrelaterade prylar vi äger (som vagn, säng, blöjor, matstolar osv) för att få ha kvar mina sjalar skulle jag göra det utan att blinka!

Väl talat! Jag instämmer och slänger med micron också :urule:
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav blobban » ons dec 20, 2006 17:58

Jaaa! Vad glad jag blir av era svar!

Hela grejen med att bli mamma har upptagit mina tankar långt före graviditeten tog sin början och mitt beslut att försöka bli gravid har ifrågasatts - just pga min reumatism. Det känns kalas att höra att sjal används av fler än nötkärnefriska a-människor.

Ska kolla in på sjalbarn.se med jämna mellanrum. Servern måste ju vara pigg ibland.
blobban
10 - Skitnyfiken

Inläggav Sagogrynet » ons dec 20, 2006 18:28

blobban skrev:Jaaa! Vad glad jag blir av era svar!

Hela grejen med att bli mamma har upptagit mina tankar långt före graviditeten tog sin början och mitt beslut att försöka bli gravid har ifrågasatts - just pga min reumatism. Det känns kalas att höra att sjal används av fler än nötkärnefriska a-människor.

Ska kolla in på sjalbarn.se med jämna mellanrum. Servern måste ju vara pigg ibland.

Jag blev också ifrågasatt och avrådd.
Vi väntade länge så att jag kunde knapra färdigt den medicinen jag testade för att vara medicinfri när vi började "göra-bebis försöken". Jag/vi hade drömt om barn i flera år när jag äntligen blev gravid. Då hade jag kollat upp allt och planerat och haft mig för att allt skulle bli så bra som möjligt och underlätta för mig i vardagen. En sjal stod som nummer ett på listan. En sjal blev det och sedan dess är jag fast och fler sjalar har det blivit! :lol:
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav blobban » mån jan 01, 2007 11:32

Sagogrynet skrev:
Jag blev också ifrågasatt och avrådd.
Vi väntade länge så att jag kunde knapra färdigt den medicinen jag testade för att vara medicinfri när vi började "göra-bebis försöken". Jag/vi hade drömt om barn i flera år när jag äntligen blev gravid. Då hade jag kollat upp allt och planerat och haft mig för att allt skulle bli så bra som möjligt och underlätta för mig i vardagen.

Du verkar ha gjort ungefär samma resa som jag och min man. Här planeras för fullt för att vi inte ska missa "bra saker", som sjal, EC, diverse hjälpmedel etc. Vill ju inte upptäcka efter elva år att det faktiskt finns utmärktheter som förenklar vardagen...

Har ännu inte blivit registrerad på sjalbarn.se, men väntar ivrigt på att få möjligthet att ställa frågor där oxå.
blobban
10 - Skitnyfiken

Återgå till Barn i sjal