Få upp barnet på ryggen i en Patapum?

Att bära barn i sjal kan underlätta i kommunikationen med barnet.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Få upp barnet på ryggen i en Patapum?

Inläggav Kolsyra » fre apr 06, 2007 10:01

Vi har precis köpt en Patapum (har en trikåsjal sedan tidigare) och har kollat på sjalbarn hur man får upp barnet på ryggen om man är ensam. Jisses! Är det någon här som fixar att få upp barnet på ryggen utan assistans? Hur gammalt var barnet när ni började?

Vår tjej får nog åka på magen om det bara är jag och hon som är i farten, tror inte att vi fixar ryggläget utan pappas hjälp.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav tinaw » fre apr 06, 2007 10:13

Jag brukar sätta patapumen fast runt midjan lite lösare än vanligt och så sätta i barnet på magen och humpa runt dem under armen till ryggen.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Kolsyra » fre apr 06, 2007 17:14

Men hur gör du med axelbanden då? *fattar inte riktigt*
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav tinaw » fre apr 06, 2007 17:24

Jag trär i armarna när den sitter på ryggen... Eller menar du nåt annat?
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » fre apr 06, 2007 22:09

Jag tar på pumen om midjan, svingar över barnet på ryggen och tar sen på axelbanden. det kräver iofs att barnet ligger rätt still på ryggen.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Summer » fre apr 06, 2007 22:42

Nu har jag en ergo, men i alla fall. I början funkade bara om jag fick hjälp. När lillkillen sedan fattade vad som skulle hända kunde han samarbeta :-D
I början så drog jag runt/humpade honom (nej jag kan inte berskriva bra, men jag använde armarna inte selen). Nu svingar jag över honom och drar upp selen. Vill han inte åka brukar han raskt svinga ned sig på andra sidan :ops: Ser nog väldigt tokigt ut för åskådare.
Med lillkille född 050701 i v28+0. Vill gå på toa sedan 060721.
Summer
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » lör apr 07, 2007 09:14

SkogsKajsa skrev:Jag tar på pumen om midjan, svingar över barnet på ryggen och tar sen på axelbanden. det kräver iofs att barnet ligger rätt still på ryggen.

Det är sant. Dels vänjer de sig, och dels sitter de mer stilla ju mindre framåtlutad man står.
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Kolsyra » tis maj 01, 2007 12:28

Vad ni (och barnen!) är duktiga! A verkar inte gilla att åka Patapum på magen nåt vidare, men då hon fick åka på pappas rygg somnade hon efter ett tag.

Kanske vi får kläm på det här med ryggläge när man är ensam vuxen också, jag får väl göra som jag gjorde med trikåsjalen, d.v.s. stå vid sängen de första gångerna så att hon om hon mot all förmodan hade fallit skulle ha landat på sängen. :-)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » tis maj 01, 2007 13:29

Igår svingade jag upp Nemi på ryggen i patapumen för första gången. Hon är snart 2 månader och den funkade bra. jag stod vid sängen och svingade henne över axeln efter att jag satt på patapumen runt midjan. Sen stödde jag henne med en arm medan jag trädde i den adra i sin rem och sen tvärs om. Hon gick från surkart till snosbebis på noll och inget :vågen: :ls:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » ons maj 02, 2007 06:16

SkogsKajsa skrev:Jag tar på pumen om midjan, svingar över barnet på ryggen och tar sen på axelbanden. det kräver iofs att barnet ligger rätt still på ryggen.

Jag gör likadant! Öva i sängen första gångerna, men jag lovar, snart har du fått in svingen rätt!

SkogsKajsa skrev:Igår svingade jag upp Nemi på ryggen i patapumen för första gången. Hon är snart 2 månader och den funkade bra.

Oj, är hon så stor redan? :siishah: Siri passade inte i sele förrän hon var 4 månader...
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Kolsyra » lör sep 08, 2007 18:30

Nu kan jag stolt meddela att jag klarar av att få upp A på ryggen i Patapumen utan assistans! Oftast går det som en dans, men såklart blev det lite trassligt då jag skulle premiära på stan. Nåväl, efter flera justeringar satt hon där hon skulle och var jättenöjd under hela vår stadsrunda.

Dessutom kissade hon som väntat inte under hela tiden i selen. Bilen stod strategiskt parkerad nära en gratistoalett så jag kunde ta henne ur selen inomhus och dessutom kissa henne innan hemfärden. Perfekt! Framöver blir det ännu mindre vagn på stan. För A:s del funkar det bra med vagn, men själv blir jag så frustrerad över alla kanter och att ibland behöva ta omvägar till ramper etc. Smidigt att kunna gå vagnlös men inte barnlös!
Kolsyra
250 - Pottsork

Återgå till Barn i sjal