Vad gör jag för fel med rinsjalen???

Att bära barn i sjal kan underlätta i kommunikationen med barnet.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Vad gör jag för fel med rinsjalen???

Inläggav Kolsyra » tis maj 01, 2007 12:38

Åh, blir inte klok på min ringsjal! Jag har köpt den av en kompis som har sytt den, men den funkar ju bevisligen eftersom hon använt den till sin dotter plus att den ser ut som vilken annan ringsjal som helst.

Problem 1: Trots att jag försöker göra en djup påse (mer tyg i mitten, tajtare vid sidorna) så slutar det med att jag tycker att A har för lite tyg under rumpan. Hon sitter inte på tyget verkar det som, utan hon hålls uppe av att hon sitter så tajt mot min höft...

Problem 2: Sjalen trycker mot halsen/nacken trots att jag försöker justera! Och ibland trycker ringarna mot nyckelbenet också...

Alla talar om att ringsjal är så enkelt... öh, jag måste vara dum :hellu: Hug-a-bub klarar jag galant och Patapummen funkar ju också, men ringsjal?! Ringsjalen hade jag främst tänkt använda för kortare rundor på stan eftersom hon inte vill sitta mage mot mage i Patapumen plus att det inte känns så vilsamt för henne att sitta framåtvänd i Hug-a-buben... Men nu får jag inte till det med ringsjalen!

Vad gör jag för fel?! *snyft* :cry:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » tis maj 01, 2007 13:26

Jag är ingen expert men jag kan försöka ge förslag iaf... :-D

När du tar på dig ringsjalen så ta på den löst och när barnet är i drar du nästan enbart i kanterna för att tighta till det. Då blir det mycket påse att sitta i.

Vad har du för vikning på sjalen där ringarna är fästa? Olika vikningar är olika behagliga över axeln. Grejjen är att du ska ha sjalen äver axeln och inte intill halsen om det gör ont, axeln klarar mer belastning också än nyckelbenet och musklerna närmare halsen. Försök att bre ut sjalen över axeln och ha ringarna ungefär i höjd med armhålan/bröstet.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

LÄnk

Inläggav miamamman » tis maj 01, 2007 18:12

Mamma till Hugo 0207 och Sonja 0511
Driver www.babyboden.nu
miamamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav melon » ons maj 02, 2007 06:12

Jag tycker inte att det är lätt att få till ringsjal! (Så jag har gett upp och använder bara långsjal/meitai numera) :hide:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » ons maj 02, 2007 07:13

melon skrev:Jag tycker inte att det är lätt att få till ringsjal! (Så jag har gett upp och använder bara långsjal/meitai numera) :hide:

Jag är inget fan av ringsjal heller, jag använder den sällan men har den kvar för att kunna visa andra och för att jag tycker så mycket om den:
Bild
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » ons maj 09, 2007 20:26

Tack för era svar! Vi har datortrubbel så jag har inte kunnat vara inne och läsa. Nu skummar jag bara, får läsa noga och med sjalen i handen en annan gång.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav anso » lör maj 12, 2007 12:38

Tyget måste ligga spänt på din rygg innan du justerar med ringarna annars kommer ringarna att hamna för nära barnet. Barnet måste sitta som en groda, med uppdragna ben annars får man lätt känslan av att de glider ur sjalen.
anso
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » lör maj 12, 2007 19:08

Åh... jag får ju inte till det!!! Och inte blir det bättre av att tjejen bara vill klättra och hoppa när jag håller henne :lol: Om vi kommer så långt som att hon sitter på min höft i sjalen och jag för femtielfte gången konstaterar att det inte känns bra så verkar hon i alla fall nöjd över att sitta så hon ser framåt. Därför ska jag försöka få till det några gånger till innan jag ger upp.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav miriel » mån maj 14, 2007 22:03

Så här bar vi nästan uteslutet i ringsjal:
Japanskt

Smidigt, snabbt och enkelt. :-D
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » mån jun 25, 2007 17:49

Det ser faktiskt enklare ut med japanskt...

Nu har jag köpt en vävd långsjal och provat att knyta så att den blir som en ringsjal ungefär, och det är faktiskt enklare av någon anledning. Kanske tyget är bättre? Dock hänger några meter tyg som överlopps, så om jag nu prompt vill bära som i ringsjal så får jag väl skaffa mig en vävd kortsjal då... eller hålla mig till de bärsätt jag vet att jag trivs med B-)
Kolsyra
250 - Pottsork

Återgå till Barn i sjal