Hjälp oss rensa spam!

Har du frågor, ideér, felanmälan, klagomål eller något annat du vill framföra om forumet eller hemsidorna så är detta ett bra ställe att göra det på!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Hjälp oss rensa spam!

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 02, 2006 10:00

Hejsan alla!

Tyvärr blir det mer och vanligt med människor som sitter och registrerar sig på forum bara för att spamma med konstig reklam. Förr har det mest varit robotar och de har bromsats med olika slags verifieringar vid registrering, men dessa spammare är svårare att bromsa och även lite svårare att upptäcka.

Imorse rensade jag bort flera inlägg som på engelska gjorde reklam för olika produkter/tjänster som inte alls hör till ett babyinriktat forum.

Skulle ni se något inlägg eller en användare som verkar mysko så får ni gärna hjälpa till genom att rapportera detta till mig genom denna tråden eller ett PM. Jag hoppas att vi tillsammans ska lyckas hålla dessa uslingar borta från vårt forum framöver :tumsup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » tis okt 03, 2006 05:31

Jag rensade bort endel i söndags. Ska vi ta bort de registrerade "medlemmarna" också?
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 03, 2006 07:16

melon skrev:Jag rensade bort endel i söndags. Ska vi ta bort de registrerade "medlemmarna" också?

Ja jag har tagit bort de registrerade som endera spammat eller som på annat vis visar att de är spammare och inte intresserade av EC.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » tis okt 03, 2006 08:31

Jag funderade såhär: om man upptäcker ett spam-inlägg och svarar på det med att skriva "spam" i tråden, då uppnår man två saker. Dels är det möjligt att spammaren får ett meddelande om att någon svarat, och ser att de snabbt blir uppmärksammade och inte är gillade. Dels kan moderatorn söka på ordet "spam" och får då upp alla spamtrådar och kan radera dem. Så skulle jag göra om jag hade ett forum att rensa, ifall det blev lite fart på spammandet. Men det kan vara så att det finns nåt som talar mot tillvägagångssättet, bara att jag inte känner till det.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 03, 2006 09:06

Tänkvärt tinaw! Men på ett så litet forum som detta så är det inte så svårt för oss att hitta spam, jag läser allt här på forumet så är jag bara inloggad så hittar jag det.
Nu är jag tyvärr är inte inloggad hela tiden men oftast har jag mailen på på jobbet så jag ser direkt om någon skriver i denna tråden och kan då gå in och ta bort spammet så fort som möjligt. Det är därför jag gärna tar emot spam-tips i denna tråden eller i PM.

Växer forumet och blir så stort så jag och melon inte hinner läsa allt så kan din metod säkert funka bra tinaw, vi sparar den i arkivet :green:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Veronica » tis okt 03, 2006 18:50

Det finns ett inlägg under EC-snack! Det heter How physics saves lives.

Tinaws metod är ju helt klart enklare ur mitt perspektiv...
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav melon » ons okt 04, 2006 05:58

Veronica skrev:Det finns ett inlägg under EC-snack! Det heter How physics saves lives.

Tinaws metod är ju helt klart enklare ur mitt perspektiv...

Jo, metoden är bra, men det förutsätter att någon verkligen går in och skriver spam i tråden. Och vill vi då vara säkra på att vi tagit bort alla spam-trådar så måste vi ändå kolla igenom alla trådrubriker, för att se att inte någon blivit missad. Och då kan vi lika gärna strunta i det första momentet, och då är ert arbete ogjort. Men som sagt, blir det otroligt många spam-inlägg så funkar det bättre. :-D

Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav tinaw » ons okt 04, 2006 10:39

Och vill vi då vara säkra på att vi tagit bort alla spam-trådar så måste vi ändå kolla igenom alla trådrubriker, för att se att inte någon blivit missad.

Fast det måste man med den här metoden också :lol:

Men jag tycker det här funkar bra med, än så länge är inte forumet så stort att man inte ser spammet enkelt.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav melon » ons okt 04, 2006 20:10

tinaw skrev:
Och vill vi då vara säkra på att vi tagit bort alla spam-trådar så måste vi ändå kolla igenom alla trådrubriker, för att se att inte någon blivit missad.

Fast det måste man med den här metoden också :lol:

Men jag tycker det här funkar bra med, än så länge är inte forumet så stort att man inte ser spammet enkelt.

Ja, det är ju det jag menar. Då skulle ju ert slit vara i onödan. Men nu har Kajsa löst det, om än tillfälligt och med mer krångel för skrivsugna nyregistrerade... Jag tror det ordnar sig.

Användarvisningsbild
melon
tECknare

Återgå till Om Sidorna och Forumet