Hjälp till att fylla "Om EC" med info och tips!

Har du frågor, ideér, felanmälan, klagomål eller något annat du vill framföra om forumet eller hemsidorna så är detta ett bra ställe att göra det på!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Hjälp till att fylla "Om EC" med info och tips!

Inläggav SkogsKajsa » ons nov 08, 2006 21:33

Hejsan!

Jag har försökt att samla ytterligare lite info under forumsdelen "Om EC" men det vore jättekul om bra om fler av er vill bidra med något som ni tycker fattas eller bara tipsa om något som skulle passa in där.

Jag har t.ex lagt in en tråd som heter "Hur vi EC:at (Lukas, från nyfödd till blöjfri)" där jag staplat upp ungefär hur vårt EC har gått till från börjar tills nu. Är det någon mer som vill dela med sig av sin EC-berättelse i "stapelform" så vore det jätteroligt!

Allas EC är ju olika så ju fler som berättar desto större är chansen att besökare hittar passande info eller likheter med sitt eget EC. :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Yonez » tor nov 09, 2006 08:00

hej.

Tänkte bidra med lite EC i stapelform men om EC är ju låst. Skall jag lägga infon ngn annanstans och du klistrar över det eller vad tror du blir bäst?
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » tor nov 09, 2006 17:28

Yonez skrev:hej.

Tänkte bidra med lite EC i stapelform men om EC är ju låst. Skall jag lägga infon ngn annanstans och du klistrar över det eller vad tror du blir bäst?

Va kul! Ja du kan skriva det här tillexempel eller i en egen tråd på "Ec-snack" så klistrar jag över det till min stapeltråd :-D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » sön nov 19, 2006 21:39

Yonez skrev:hej.

Fick du ihop nån stapel eller är det fullt upp med annat? :-D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Yonez » mån nov 20, 2006 08:56

:hide: har visst glömt av mig :hide:
skall se om jag får till nått tills i kväll
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » mån nov 20, 2006 21:51

Yonez skrev::hide: har visst glömt av mig :hide:
skall se om jag får till nått tills i kväll

Hehe det är lugnt (och lätt hänt ;-) )
Stressa inte för det, bara undrade om du skrivit det klart men bara inte lagt det nånstans :-D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Yonez » ons nov 22, 2006 09:16

hej, nu kommer äntligen sammanfattningen :-P

*nyfödd: säger ksskss så fort jag upptäcker att han kissar eller bajsar. Byter blöja ofta så att han inte skall vänja sig vi blöt blöja.

*nästan en vecka gammal: bajsar ca 15ggr per dag. Kissar betydligt mer sällan och oftast på skötbordet Försöker säga kssksskss när han kissar och jag ser det. Erbjudit honom engång och då prickade vi pottan.

*nästan 3 veckor gammal: Vi kör på i lugn takt. ´Rumpan bar när vi är hemma och utan gäster (har varit mycket folk här det senaste). Har lyckats få några kiss i pottan
Börjar erbjuda pottan varje gång jag byter blöja.

*snart 4 veckor: vi prickar första bajset i pottan! Ingen kiss eller bajs i sjalen, men efter att ha bökat en stund i sjalen tog jag upp och då kom det kiss i pottan.

*4 veckor: kissat borta för första gången! Och numera blir det 2-3 kiss eller bajs i pottan per dag.

*1 månad: första promenaden utomhus utan blöja. 40minuter och ingen olycka. Några dagar senare lyckas vi pricka allt bajs i pottan tre dagar i sträck!

*5 veckor:har haft en toppen dag idag och sjalen hjälper helt klart till. bara fyra missar på hela dagen Och då har vi ändå varit på stan och härjat. Framstegen kommer helt klart och både jag och kasper är just nu väldigt nöjda med livet.

*Nästan 6 veckor: en liten förkylning gör att det inte går så bra, prickar bara några enstaka per dag.

*6 veckor: vi har frisknat till och han är mer intresserad av att säga till och jag är mer uppmärksam. Endast ngn enstaka miss under dagen

*7 veckor: vi för anteckningar över när det äts, sovs och kissas och bajsas. Gör detta under tre dagar. Får fram att han kissar ungefär var tjugonde minut. Men när jag sedan pottar honom lika ofta är han inte kissig. Kanske tömmer han blåsan mer då och därför längre mellan gångerna.

*2 månader. EC börjar bli en del av vardagen. Tänker inte längre på att vi gör ngt som inte alla andra gör.

*9 veckor. Vill inte kissa när man erbjuder, men kissar eller bajsar strax efter i byxan.

*10 veckor. Vi har en formsvacka där mamma mår rätt dåligt vilket direkt lett till att ECandet funkat väldigt dåligt.

*11 veckor. Funkar just nu otroligt bra. Han tycker inte om att kissa över handfatet men erbjuder man pottan så är det ok. Endast ca 3 missar per dag! (blöja på natten, men allt nattbajs hamnar i blöjan).
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Återgå till Om Sidorna och Forumet