stavfel

Har du frågor, ideér, felanmälan, klagomål eller något annat du vill framföra om forumet eller hemsidorna så är detta ett bra ställe att göra det på!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 04, 2006 08:13

diddeldi skrev:jag har hittat ett nytt :Hahaa:

ovanför forumet här, bredvid gubben, så har du stavat fel till ecsweden.se :nono: :this: :notes:

:oooops: Tur att det är rätt nytt (från i helgen).
Inte jag som skrivit men jag borde sett det...tack didds!!
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » lör mar 24, 2007 22:05

diddeldi skrev:det är blandat "dom" och "de" i hela "om ec". jag gillar "de" bättre, men i alla fall bör det vara samma överallt. "en del" är sammanskrivet några gånger till "endel". under "vem kan ec:a" står det "promisser" istället för "premisser". under "börja ec:a" står det "dens signaler", det ska vara "dess signaler". under "börja ec:a sent" står det "föränn", ska vara "förrän". sist i samma avsnitt står det "forumsedelen".

Instämmer! :tumup:

Ännu en språkpolis :this: (som inte kan låta bli att undra varför diddeldi inte använder stor begynnelsebokstav efter punkt...)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » sön mar 25, 2007 08:33

Hemmamamma skrev:Ännu en språkpolis :this: (som inte kan låta bli att undra varför diddeldi inte använder stor begynnelsebokstav efter punkt...)

Kanske för att det är ett otyg som bygger på en ren missuppfattning, och bara har sådär 600 år på nacken...? :hide: :rofl:
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Hemmamamma » sön mar 25, 2007 20:37

tinaw skrev:
Hemmamamma skrev:Ännu en språkpolis :this: (som inte kan låta bli att undra varför diddeldi inte använder stor begynnelsebokstav efter punkt...)

Kanske för att det är ett otyg som bygger på en ren missuppfattning, och bara har sådär 600 år på nacken...? :hide: :rofl:

Nu blir jag nyfiken, för jag förstår inte vad du syftar på. Däremot har jag en massa brev skrivna av min farmors mor och de är skrivna precis på det sättet.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » sön mar 25, 2007 22:00

Stora och lilla alfabetet kom till runt 1400-talet när renässansens skrivare tittade i gammal litteratur och såg att överskrifter var gjorda i romerska kapitäler, stora bokstäver som är en skriven variant av romarrikets huggna bokstäver, och texten i karolingisk minuskel, små bokstäver i ett alfabet som Karl den store på 700-talet anbefallde skulle revideras till större läsbarhet och skrivbarhet än de stilar som fanns innan. På renässansen trodde man att dessa två handstilar använts samtidigt och tillsammans, och började använda dem som stora och små bokstäver, i stället för som ditintills som olika typsnitt för rubriksättning respektive löpande text. I grunden för missuppfattningen låg historieromantik rätt och slätt, ingen praktisk funktion. Innan dess fanns bara ett alfabet, inga stora eller små bokstäver.

Fortfarande är de små bokstäverna, som i allt väsentligt liknar karolingisk minuskel än i dag, betydligt mer läsbara än de stora, på grund av staplarna som bryter texten.

Skrivstilen är ett annat lustigt kapitel, den stil som lärs ut i skolorna idag liknar mycket mer den ursprungliga skrivstilen, cancellarescan, än den stil som våra far- och morföräldrar och föräldrar fick lära sig. Ungefär samtidigt som skolplikten infördes var skrivaryrket helt på utdöende, och handskriven text var ersatt av text i kopparstick med otaliga snirklar och krokar på omöjliga ställen, som ren dekoration. Texten var inte skrivbar, utan gjord för att tryckas, men det bekom inte den som skapade den första skolskrivstilen. Så sjuåringar med bristfällig finmotorik sattes att lära sig en text som ingen av de gamla skrivarna någonsin använt, och som överhuvudtaget inte lämpade sig för handskrift.

Hurra för skrivstilsreformen! :vågen: Den "nya" stilen, som många klagade på som ett modernt påfund, ser i princip ut som den stil som 1400-talsbokhållarna i Italien skapade, eftersom de behövde en snabbare och mer flytande skrift än uppräta bokstäver kunde ge. Den har betydligt många fler hundra år av användning och förfining på nacken än den "gamla" skrivstilen.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav diddeldi » tis apr 10, 2007 12:38

Hemmamamma skrev:
diddeldi skrev:det är blandat "dom" och "de" i hela "om ec". jag gillar "de" bättre, men i alla fall bör det vara samma överallt. "en del" är sammanskrivet några gånger till "endel". under "vem kan ec:a" står det "promisser" istället för "premisser". under "börja ec:a" står det "dens signaler", det ska vara "dess signaler". under "börja ec:a sent" står det "föränn", ska vara "förrän". sist i samma avsnitt står det "forumsedelen".

Instämmer! :tumup:

Ännu en språkpolis :this: (som inte kan låta bli att undra varför diddeldi inte använder stor begynnelsebokstav efter punkt...)

JAG TYCKER INTE OM VERSALER B-)

och i övrigt håller jag med tina :notes: (plus att det är betydligt lättare att skriva med enbart gemener om man har barn i knät ;-) )
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Föregående

Återgå till Om Sidorna och Forumet