Åtta månader: Börjat med EC... och slutat!

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Åtta månader: Börjat med EC... och slutat!

Inläggav Monip » ons jul 30, 2014 13:28

Min flicka är snart åtta månader och har själv valt att bajsa på potta sedan hon var tre månader. Det var då vi förstod att hennes gråt och ofta bångstyriga beteende berodde på att hon ville göra ifrån sig på annat ställe än i blöjan. Vi köpte en potta, bebisen blev lugn, och vid sju månaders ålder var hon sedan en längre tid 100% tillförlitlig att bajsa på pottan och hon var 80% nattorr och 60% dagtorr när det gäller kisset. Hon gav tydliga signaler när hon behövde kissa eller bajsa.

Sedan åkte vi på semester. Hon kom till en ny miljö där det fanns andra, äldre, barn. Hon hade kul av att umgås med dem, men blev förstås också väldigt trött av detta. Omständigheterna var sådana att jag inte hade uppsikt över henne lika tight som hemma: andra vuxna hjälpte till att "passa", även om jag fortsatte att potta enligt de vanliga rutinerna och när jag såg att hon signalerade. Andra vuxna var informerade om vad som gällde och hjälpte henne också till pottan. Under semestern började hon ofta gråta när hon sattes på pottan - eller så tittade hon på allt runtomkring pottan i den nya miljön och struntade i att bajsa eller kissa. Vi levde på detta vis i bara tio dagar, men under den tiden började hon bajsa i blöjan igen - utan att bli ledsen. Hon kissade också oftare i blöjan utan att säga till.

Nu när vi är hemma igen har hon helt slutat att bajsa på pottan. Jag pottar henne rutinmässigt mer än varannan timme under dagen, men hon bajsar ändå bara i blöjan och verkar inte reagera på att det kommit bajs. Hon säger inte alls till när hon vill kissa och det är rena turen om jag lyckas fånga något kiss, även på morgonen. Antingen gråter hon när jag sätter henne på pottan (och då tar jag henne förstås därifrån) eller så leker hon med saker som hon hittar kring pottan eller tittar sig omkring i rummet. Hon verkar bli distraherad av saker som inte intresserade henne förut.

Är detta en typisk "fas", ett typiskt avbrott i EC-andet som beror på miljöombytet och/eller att hon just nu är för nyfiken och upptagen med annat för att vilja använda pottan?

Vad är rätt att göra nu? Ska jag fortsätta att erbjuda pottan eller ska jag göra uppehåll några veckor och återintroducera den senare?

Har någon en liknande erfarenhet att dela med sig av?
Monip
1 - Smygfis

Re: Åtta månader: Börjat med EC... och slutat!

Inläggav Hemmamamma » tis sep 16, 2014 08:44

Hej! Vad roligt att denna sida börjat användas igen. Synd att så få hittat hit så att du inte fått något svar. Hoppas att det löst sig!

Det är jättevanligt att man från tid till tid kan behöva distrahera sin bebis med olika pottvänliga aktiviteter så att bebisen får ro att göra ifrån sig. Att titta i tidskrifter eller Pixiböcker brukar vara uppskattat. Man kan också rabbla ramsor, alfabetet, sjunga en sång, peka ut kroppsdelar eller härma djurljud (Vad säger katten?...). För en del barn kan det funka bättre på toaletten, medan det för andra barn kan vara väldigt viktigt att nå ner med fötterna i golvet.

Tänk på att barnet inte protesterar mot själva pottsittningen utan över att behöva avbryta det de håller på med. Man går inte på toa för att det är roligt utan för att man behöver.

Bästa incitamentet är dock alltid rikligt med beröm när det blir rätt! :app: :app: :app:

Lycka till! Och skriv gärna igen så vi får höra hur det gått.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-snack