bästa tipsen

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav SkogsKajsa » tor nov 23, 2006 20:17

Yonez skrev:nu har jag lagt till alla tips i början, plus lagt till ett eget tips till. vi har nu 15 tips, men ca 200 registrerade i forumet så vart är alla era andra tips :lol: ?

Skitbra initiativ detta Yonez!! :vågen: :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sagogrynet » ons nov 29, 2006 00:01

:vågen: Superbra lista! :app:

Jag tänker så det knakar efter fler tips men ni verkar ha täckt in det mesta!
Jag lovar att också skriva om jag kommer på något mer!

:tumsup:
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Yonez » mån dec 18, 2006 19:51

puffar lite för att se om någon kommit på något mer tips :lol:
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Re: bästa tipsen

Inläggav Jennifer » fre jan 19, 2007 23:49

Här kommer några tips till:

16. Anpassa barnets klädsel till EC:ande. Bort med sparkdressar, overaller och kläder med massor med knappar. Ev. blöja måste gå snabbt att få av och på, annars förknippar snart både du och barnet pottningen med något trist och omständigt. Inomhus kan barnet t.ex. ha oknäppt body, blöja, babylegs/benvärmare, strumpor och tofflor.

17. "Bo" inte i badrummet. För bebisar behöver inte badrummet vara det enda stället där man kan kissa/bajsa. Sitta på pottan kan man göra överallt! Ha potta och torra blöjor tillhands i det rum där ni befinner er i. För lite större barn kan det rentav kännas extra spännande att få sitta på pottan på ett nytt ställe varje gång.
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Re: bästa tipsen

Inläggav Jennifer » lör jan 20, 2007 00:48

Kom på några fler tips (fast nu börjar det bli på gränsen till att gå in i andras tips):

18. Tvinga aldrig barnet att sitta på pottan. Vill barnet inte, så vill det inte (kan t.ex. yttra sig genom att barnet spjärnar emot och blir rak som en planka). Avbryt direkt. Försök igen senare: kanske vill barnet sitta på pottan redan efter 1 minut!

19. Ta varje missad kissning/bajsning med en klackspark och låt också barnet förstå att det inte är hela världen. Visa ALDRIG ev besvikelse för barnet. Har du starka sådana känslor - ta en paus från EC:andet ett tag och fundera över vad ditt syfte med att EC:a är.
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör jan 20, 2007 10:07

Toppen Jennifer! Jag la till dom i TS :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

betinga

Inläggav Mellsh » tor nov 13, 2008 17:03

säg ett ljud varje gång bebisen kissar. Vi kör tssss, använd det sedan när du erbjuder pottan el dyl.
Funkar görbra för oss.
Användarvisningsbild
Mellsh
1 - Smygfis

tips

Inläggav Mocky » ons maj 20, 2009 12:27

Hej!
Jag är ny på forumet och har precis börjat ECa min 2-månaders flicka. Just nu går det superbra, hon har inte bajsat i blöjan på 4 dagar! Försöker köra utan blöja för att lära mig hennes "språk", så det har blivit lite nedkissade kläder :-D. Tack för tips och råd på detta forum! Har hjälpt jättemycket. Här kommer i alla fall mitt tips:

- sätt upp en spegel framför pottan eller det du använder som kisskål. Om man är över handfatet har man ju badrumsskåpsspegeln. Då kan man kommunicera med barnet genom spegeln och ha lite kul samtidigt. Fungerar faktiskt jättebra, har fått många leenden genom spegeln :lol:

Hälsningar
Liv
Mocky
1 - Smygfis

Inläggav nyfikan » sön apr 17, 2011 20:34

15. Om alla tygblöjor är smutsiga, eller om man är osäker på om man vill börja med tygblöjor, funkar det att lägga en bit tyg (jag kör Ikeas tvättlappar, vikt på 3) i en vanlig engångsblöja. Bebisen känner att det blir blött och gnäller, om inte förr så åtminstone efter att han kissat. Och engångsblöjan garanterar att det inte läcker ut.
nyfikan
1 - Smygfis

Inläggav nyfikan » sön apr 17, 2011 20:46

Oj då.. Bortse från numreringen please.. :ops:
nyfikan
1 - Smygfis

Föregående

Återgå till EC-snack