Min Ec-bebis är borta

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Min Ec-bebis är borta

Inläggav Blixa » ons okt 29, 2008 22:41

Från att aldrig behöva byta en bajsblöja till en totalt toa-/potta-/handfatsvägrande bebis. Hon kan se kissnödig ut sitta lite på pottan och vägra kissa för att sedan kissa när hon fått en blöja igen eller så kommer det på golvet när jag tittar bort.

Det gör inget att det inte funkar med EC just nu, vi har varit sjuka hela familjen i omgångar och jag är fortfarande lite för hängig för att hänga med i signalerna jämt så det är förståeligt. Men jag tycker att det här var på gång redan innan vi blev krassliga. Det är som att hon säger till mindre och mindre allteftersom hon blir rörligare.

Just nu verkar det vara mycket som händer i Elektra. Hon är på väg att börja gå tror jag och har dessutom fått två tänder på lika många dagar alldeles nyss. Ska jag bara låta det vara under tiden det är så mycket eller ska jag fortsätta erbjuda pottan när jag uppfattar en svag signal från henne oavsett resultat. Ofta blir hon tvärarg och spänner hela kroppen när jag försöker sätta henne så det känns inte helt kul. Det ska ju inte kännas obehagligt att bli pottad.

Någon som har några goda råd? Hon är tio månader så jag räknar inte med att hon ska bli helt blöjfri direkt men nog skulle jag vilja ha det mer som i somras när det gick åt i snitt två blöjor på dagen och en på natten.
Blixa
10 - Skitnyfiken

Inläggav Päronet » tor okt 30, 2008 13:18

Läs gärna på min ec-berättelse. Vi har haft en liknande historia. Jag tror det bara är att inse faktum, erjbuda i den mån det inte blir som ett tvång för barnet och se tiden an. Personligen är jag glad för den tid det funkade, så att säga. :tumup:
Var sak har sin tid...
Användarvisningsbild
Päronet
70 - Pissmyra

Inläggav Veronica » mån nov 17, 2008 23:04

Vi gick också igenom liknande faser med Nora! När hon höll på att lära sig krypa så blev det många turer till pottan förgäves, och sedan strax en pöl, samma sak när hon skulle lära sig gå om än inte i lika stor utsträckning då vill jag minnas.

Det hör nog ihop med att det är en intensiv utvecklingsfas och att hon är så upptagen med att lära sig en ny revolutionerande färdighet tror jag. Fortsätt potta, men gräm er inte för att det inte går, rätt vad det är så vänder det igen!
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Blixa » ons dec 03, 2008 22:27

Vi fortsatte som innan och har tagit det med en klackspark. Hela hösten så har antingen jag eller något av barnen varit sjuka så då har mycket missats i alla fall. Det får vara som det är. Just nu håller hon på att börja gå ordentligt och hon säger fortfarande inte till så tydligt när hon behöver kissa men vi lyckas pricka en hel del kiss i alla fall. Då och då händer det att hon bajsar eller i alla fall börjar bajsa i blöjan men det är inte ofta. Så det sitter ganska bra i alla fall.

Tack för all input!
Blixa
10 - Skitnyfiken

Inläggav Mocky » ons nov 18, 2009 10:09

För oss har det varit precis likadant! Mitt barn har precis lärt sig krypa och fått två tänder (plus varit sjuk), då kom det både kiss och bajs i blöjan. Vi försökte potta, men hon blev supersur/ledsen. Jag blev frustrerad, så då lade vi ner i några dagar och gjorde bara de här säkra pottningarna (på morgonen och efter sömn och mat). Inte för att de var så säkra, de kom oftast inget, men vi ville i alla fall ge henne möjligheten. Så en dag så började hon gråta och gråta, vad var fel? Hon var jättebajsnödig och ville inte använda blöjan! Efter det har det börja funka som innan igen. Så har tålamod oc kör lite light ett tag!
Mocky
1 - Smygfis

Inläggav 2Pocahontas » mån sep 06, 2010 12:41

Känner igen mig precis i rubriken! Var tog mina EC-bebisar vägen? Från att ha ogillat att bajsa i blöja till att plötsligt verka ogilla att bajsa på potta... Mina är 6 mån och försöker lära sig att krypa.

Hoppas du hittat din EC-bebis, och att mina också kommer tillbaka! :babysits:
2Pocahontas
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tis sep 07, 2010 08:29

När bebisarna är fyra-fem månader gamla är det spännande och nytt för dem bara att sitta på pottan och det är alltså incitament nog för att sitta kvar och göra ifrån sig. När de så blir runt halvåret upptäcker och utvecklar de leken på ett helt annat sätt, de börjar krypa och säger sina första ord (om de uppmuntras och stimuleras till det). Att sitta på pottan har med andra ord fått konkurrens. För att hjälpa barnet kan man i denna fas ta till olika "pottvänliga aktiviteter". Med det menar jag inte att man ska göra pottbesöken till något jippo, utan att med små enkla knep få barnen att slappna av på pottan så länge som de behöver för att kunna göra ifrån sig. Man kan exempelvis sjunga en sång, rabbla alfabetet eller någon rolig ramsa, härma djurljud "Vad säger lammet? -Bäää", peka ut och benämna kroppsdelar, räkna tårna, läsa eller låta barnet själv sitta och bläddra i små pixiböcker, som är i bra format för att ha på pottan. Man kan också ha en liten handdocka till hands, som man låter prata med barnen. Man får prova sig fram vad som passar ens egna barn. Det varierar naturligtvis över tid och ibland kanske man inte behöver göra något alls. Tänk på att det inte är själva pottsittningarna som barnen opponerar sig över, utan att de behöver avbryta något roligare. Att byta blöja är säkerligen inte heller populärt, varför det inte är säkert att barnen alltid signalerar när det behövs heller... Ni har helt enkelt gått in i en ny fas. Den kanske kräver något mer, men ge inte upp, det kommer nya faser hela tiden. ;-)

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav 2Pocahontas » tor sep 09, 2010 13:11

:iagree:
Hemmamamma,
När jag läste ditt inlägg tänkte jag först - näää, vi kan ju sitta stilla på pottan i en kvart ibland och inget kommer.

Men sen trillade poletten ned... De signalerar inte lika klart nu, så jag har svårare att sätta dem på pottan vid rätt tidpunkt! De ogillar att byta blöja också. Och de signalerar väl mindre som du skriver - för att slippa avbryta leken!

Tack :)

Ska försöka göra pottnningen roligare!
2Pocahontas
1 - Smygfis

Hoppas

Inläggav PaulaR » tor nov 17, 2011 16:21

han är snart redo att kissa i pottan igen. Alvar är fjorton månader nu och det är mest i byxor det kommer kiss. Vi valde att ta bort blöjan då vi ändå bytte den på en gång när det var ens lite kiss på blöjan. Vi kör alltså bara med byxor. Det har fungerat mycket bra.

Men nu har vi kommit i fas (igen) då ingenting fungerar. Så frustruerande. Men sedan läser man några kloka kommentarer om hur andra barn har fått lite svårt med rutiner när de håller på lära sig gå! Men klokrent! Ingen konstigt alls! Så skönt att läsa lite peppning. Jag han tänka redan att allt är kört :duh: . Det här är säkert bara en fas och kommer att gå över. Rutin rutin och rutin, sedan kommer allt väl tillbaka när lillemannen är redo.

tack alla ni :)
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-snack