Hur länge ska man sitta kvar när det inte händer något?

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur länge ska man sitta kvar när det inte händer något?

Inläggav Anna H » tor sep 24, 2009 12:39

Har en lite Alva på nästan tre månader och vi kör lite EC-light, dvs när vi är hemma och jag är tillräckligt uppmärksam så går vi på toa.

Ibland tycker jag mig märka att hon är nödig och när vi väl sätter oss på toa blir hon nöjd, men sen händer inget mer. Hur länge ska man sitta kvar när det inte händer något? Hon kan bli skitarg när vi går därifrån utan att något hänt.

Ibland kissar hon på skötbordet innan jag hunnit klä på henne igen. Då gör jag kissljudet och väntar tills hon är klar.
Anna H
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tor sep 24, 2009 19:31

Hej och välkommen hit! :hello:

Man lär sig efter hand och ditt barn kommer att bli allt tydligare med att säga ifrån och försöka att resa sig från pottan när hon är klar. Själv har jag aldrig varit så mycket för det där med att titta på klockan. Istället hade använde jag mig exempelvis av knepet att rabbla alfabetet. Hade det inte kommit något när jag kommit till ö, så kom det heller inget. Snart lärde sig flickorna att sitta kvar till ö och så småningom lärde de sig att rabbla alfabetet själva också... Ja, det kunde de ju givetvis inte när de var så små som din flicka men i ett och ett halvt-årsåldern, så... Tröttnar man på alfabetet så kan man ju ta någon annan lagom lång ramsa eller kanske en liten "pott-sång". Man kommer på så många knep. Men blir hon arg när du försöker lyfta av henne och nöjd när du sätter tillbaka henne, så vill hon nog sitta kvar där en stund. Vår äldsta dotter ville ofta sitta kvar okynnes och morna sig efter morgonkissen, så det är ju inte alltid för att de behöver sitta där som de vill sitta kvar, men det är ju bra att de trivs på pottan. :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Anna H » mån nov 30, 2009 18:41

Har glömt att skriva och tacka för tipset!

Numera kör vi alltid alfabetet innan vi kliver av pottan, vare sig det kommit något eller inte, för att förvarna att det snart är slut pottat.

Ibland blir hon skitarg :hopmad: när jag börjar rabbla och då brukar jag sluta och ge henne en andra chans. Samma gäller om det kommer något under tiden som jag rabblar, då avbryter jag och börjar om efter en liten stund.
Anna H
1 - Smygfis

Bra fråga..!

Inläggav 2Pocahontas » fre jul 23, 2010 12:45

Mina tvillingflickor sitter på pottan i en kvart när de ska bajsa (3-6 ggr/dag). Och inte bara för att sitta - först kommer en kiss, efter några minuter en bajs, och sen kan det komma en bajs efter 10 min till. De slutar sällan "grymta" och visar inte när de är klara (men de är bara 5 mån). Lägg till att jag tolkar fel ibland och får fara till pottan i onödan en fyra fem gånger om dagen också... Plus att jag tror att de börjat göra bajsgrymtningar för att få sitta ensam med mammas uppmärksamhet helt fokuserad på sig.
2Pocahontas
1 - Smygfis

Återgå till EC-snack