Tvillingar - är EC möjligt för oss?

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Tvillingar - är EC möjligt för oss?

Inläggav Clee » sön jul 04, 2010 04:12

Jag minns att jag var inne här och läste under första trimestern av min graviditet. Det är ett år sedan nu och det är galet att tänka på hur livet förändrats. Från en hoppsan-graviditet till en mycket komplicerad graviditet med enäggstvillingar som riskerade att dö i livmodern och så småningom föddes i v 31+0. Man kan säga att jag någon gång i mitten av graviditeten gav upp tankar på EC och till och med nära föräldraskap, då det kändes omöjligt att sjala två åt gången mer än kanske första (fullgångna) månaden.

Nu är mina barn dock 6 månader, 4 månader korrigerat och jag känner att många av sakerna som ingår i AP känns nödvändiga att tillämpa i mitt föräldraskap för att jag inte ska gå omkring med ständigt dåligt samvete och klandra mig själv. Jag börjar tänka att det kanske i slutänden skulle vara mindre energi som går åt att handla enligt min övertygelse om AP, i stället för att göra vad som är mest bekvämt just nu (barnvagn, engångsblöjor, you name it...).

Jag har inte läst på mycket om EC alls, av förklarliga skäl har tiden inte funnits, men jag tänkte ändå ställa frågan här: vet ni någon med tvillingar som framgångsrikt EC:at? Har de i så fall haft väldigt "talangfulla" barn eller fått kämpa sig till en metod som funkar? Har någon tips på hur jag skulle kunna komma igång, med babysteps (no pun intended) för att se om detta är något för oss? I början kissade barnen ofta vid blöjbyten och det är först nu jag fattar att det var en EC-signal. Numera gör de inte det men vet inte om det beror på att vi blivit snabba på att byta blöja; vår prioritet har ju varit att undvika ännu mer tvätt och bök. Är det för sent? Är våra barns signaler bortignorerade?

Realistiska svar emotses tacksamt från jonglerande tvillingförälder... :blahblah:
Enäggstvillingförälder sedan 100109, trött på engångsblöjor och EC-nyfiken.
Clee
1 - Smygfis

Satsa på bajset

Inläggav Kari » sön jul 04, 2010 20:12

Hej hej!
Jag är inte tvillingförälder, så det är omöjligt för mig att sätta mig in i din/er situation. Men den tanke jag slogs av nu när jag läste ditt inlägg är att du/ni i alla fall skulle kunna börja med att fånga bajset på ungarna, i alla fall från och med att de börjar få matbajs i stället för amningsbajs och i alla fall från och med de kan sitta på pottan själv. Det var så jag började när min flicka var ca 7 mån, och sedan utvecklades det efterhand till EC-light och slutligen EC. Det är ju betydligt lättare att se att bajs är på gång än när det är kiss, och det är BETYDLIGT lättare att tömma en bajspotta än att byta jättekladdiga bajsblöjor. Börjar du där kan du ju själv känna efterhand vad som känns rimligt i er familj. Jag ser framför mig hur två st ettåringar sitter på varsin potta i badrummet med massor av leksaker att pyssla med! Det borde kunna gå om det inte är två ivägkrypande/springande vildingar du har fått i alla fall...
Lycka till, ska bli intressant att följa hur det går!
/Kari (fd Malmöbo)
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Anaiah » mån jul 05, 2010 05:06

Jag har inte heller tvillingar, men tycker du fått bra tips från Kari, huvudsaken är att prova och börja någonstans. Man måste inte gå hardcore från dag ett, en blöja mindre om dagen är bättre än blöjor hela tiden.

Även om jag inte har tvillingar så har jag två barn och ECar det minsta (snart 6 månader, korrigerat 4½) samtidigt som jag pottränar det äldsta. Det känns som att mycket hänger på att våga prova och se hur det går. Jag hade ingen aning om hur det skulle gå att ECa när jag hade två barn att ta hand om, men visst går det!

Nog för att det blir olyckor ibland och jag använder dessutom ifallomatt-blöjor även i hemmet för det mesta och nog blir de våta emellanåt också, men som det brukar sägas om EC generellt - "humor is the key" och man får inte ta för hårt på missarna för missar gör man!

Rent praktiskt så sitter vi mycket på golvet och ser till att ha en potta, bunke eller dylikt i samma rum som vi är i så att trippen till pottan aldrig blir lång. En "potta" i varje rum är inte en dum idé. Mycket handdukar redo för spill och observation i början.

Egentligen är det bara att prova och se hur det känns och går och generellt så gäller samma råd för tvillingar som för singelbarn så läs på lite tekniker och om signaler, observera och sätt igång! :tumsup:

Lycka till!
En blogg om föräldraskap, feminism och miljömedvet leverne: anaiah.blogg.se
Anaiah
10 - Skitnyfiken

Inläggav Clee » mån jul 05, 2010 22:58

Stort tack för svar - ja, jag ska nog prova lite smått som ni säger. Jag är nog väldigt svartvit, allt eller inget, typ. Samma sak med tygblöjor nämligen, som jag liksom också gav upp eftersom vi inte har egen tvättmaskin men så fick jag förslaget idag att jag ju faktiskt kan köra delvis med tygblöjor och kom lite generat på att det ens aldrig slagit mig.

Ska läsa på och återkommer i denna tråd om/när jag sätter igång!

Anaiah: Har spanat in din blogg och gillar den, kanske för att vi verkar vara skrattretande lika i personlighet - din beskrivning av dig själv är som en av mig. :vågen:
Enäggstvillingförälder sedan 100109, trött på engångsblöjor och EC-nyfiken.
Clee
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tis jul 06, 2010 14:29

Hej och välkommen hit! :hello:

Att erbjuda tvillingar att göra ifrån sig på potta skulle jag ju tycka vara en dubbel vinst i dubbel bemärkelse. :-D

För att svara på din fråga om det är för sent, så är svaret ett absolut nej. Era barn är i en utmärkt ålder för att börja få göra ifrån sig på pottan. Det är ju när barnet är runt halvåret som man enligt svensk tradition brukat börja sätta sina bebisar på pottan. Vi fick ett barn i taget med drygt två och ett halvt års mellanrum, så jag har ingen erfarenhet av att få två på en gång. Men vi började sätta våra flickor på pottan vid fyra månader och det tycker jag var en ypperlig ålder att börja vid.

Mina råd är: köp minst två pottor till att börja med och se till att barnen når ner med fötterna på golvet när de sitter ner. Dessa små pottor kan man senare använda som resepottor, så det är inte onödigt. Det finns en utmärkt pottguide här på forumet någonstans... Vår bebispottfavorit BabyBjörns hjärtepotta har tyvärr utgått ur sortimentet, men det finns liknande små pottor på marknaden och så finns ju BabyBjörns klassiska lilla potta, som kanske är den som fungerar smidigast som resepotta. Men som sagt, billigare pottor fungerar precis lika bra.

Nu till hur man enklast går till väga. Börja med att erbjuda potta direkt efter att barnen vaknat och i samband med blöjbyte. En del bebisar kissar direkt vid första försöket, medan man kan behöva hjälpa andra bebisar på traven genom att sätta på vattenkranen när barnet satts tillrätta på pottan. Detta kan man fortsätta med tills pottsittningarna blivit etablerade och barnen förstår vad de ska göra där. När de väl börjat bajsa på pottan så lär de föredra det framför att behöva göra det i blöjan, vilket ofta leder till att vi som är vana med pottbajsande barn blir lite ställda om det någon gång kommer i blöjan och undrar hur man ska göra och inser hur oerhört fördelaktigt det är att det för det mesta hamnar i potta eller toalett. :tumup:

Innan de kan sitta ordentligt själva, så rekommenderar jag att man som förälder sitter på huk framför barnet och håller det stödjande under armhålorna. Detta medför givetvis att det behövs två vuxna om båda barnen behöver på pottan samtidigt, men det är väl också den enda svårigheten jag kan se med att erbjuda tvillingbebisar att göra ifrån sig på pottan innan de kan sitta själva. Ja, och så naturligtvis dilemmat om man sitter och håller i ett barn på pottan när det andra kallar på uppmärksamhet, men det är ju lika illa om man är upptagen med att exempelvis rengöra ett blöjbarns nerbajsade rumpa :piss: i samband med blöjbytet som att man hjälper barnet sitta på pottan och göra ifrån sig där. Fördelarna med det senare alternativet är många. Främst är det hälsosammare och mer hygieniskt för barnet att göra ifrån sig på potta än i blöja, men det är också enklare att rengöra pottan än en barnrumpa, och dessutom kan ju pottans skötsel vid behov vänta en stund, till skillnad från barnets.

Att använda engångsblöjor som komplement så länge som det behövs tycker jag är praktiskt. Så länge som man inte aktivt använder blöjorna som ställföreträdande toalett så tycker jag absolut inte att man behöver ha något dåligt samvete för det. Man gör så gott man kan och om man inte hinner till pottan eller missar att barnet behöver, så är det bara att byta så snart man upptäckt att det behövs. Om barnen inte blivit torra av sig själva vid 18 månaders ålder, så är det dags att aktivt träna bort blöjan, men tills dess är den ett bra skydd i vårt svenska klimat och vår kultur.

Jag önskar er lycka till och hoppas att du låter oss höra hur det går för er. :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Anaiah » ons jul 07, 2010 04:35

Clee skrev:Stort tack för svar - ja, jag ska nog prova lite smått som ni säger. Jag är nog väldigt svartvit, allt eller inget, typ. Samma sak med tygblöjor nämligen, som jag liksom också gav upp eftersom vi inte har egen tvättmaskin men så fick jag förslaget idag att jag ju faktiskt kan köra delvis med tygblöjor och kom lite generat på att det ens aldrig slagit mig.

Ska läsa på och återkommer i denna tråd om/när jag sätter igång!

Anaiah: Har spanat in din blogg och gillar den, kanske för att vi verkar vara skrattretande lika i personlighet - din beskrivning av dig själv är som en av mig. :vågen:

Kul att du gillar min blogg! Alltid roligt att höra att någon uppskattar den :)

Jo, jag är också lite allt eller inget och fick mig ett par rejäla kallduschar när jag började med EC eftersom det inte är så EC funkar. Man KAN inte fånga allt och man missar ibland, men det har jag nu lärt mig leva med (efter att ha svurit säkert 5-6 gånger att jag ska sluta med EC). Och kan jag så kan du!

Och apropå tygblöjor, lite är mer än inget och har du bara kissblöjor så kan man torka och återanvända dem en eller ett par gånger innan de behöver tvättas. I värsta fall kan du skölja ur dem i handfatet, torka och återanvända. Barnkiss innehåller väldigt lite slaggprodukter, det är mest vatten och salter. Med andra ord tycker jag också du gott kan kombinera engångs med tyg om det är det du vill.
En blogg om föräldraskap, feminism och miljömedvet leverne: anaiah.blogg.se
Anaiah
10 - Skitnyfiken

Jag kör EC light med mina tvillingar

Inläggav 2Pocahontas » fre jul 23, 2010 11:46

Hej Clee!

Jag har tvillingar på fem månader som gör nästan allt bajs på potta.

Jag köpte pottan när de var 3,5 månader på test, utan att veta om EC, eftersom min mamma är utländsk och berättade om hur hon gjort när jag var liten. Tredje gången jag satte dem på pottan kom det bajs och sedan dess föredrar de att inte bajsa i blöja. Har även lyckats få dem att bajsa i toalett, buskar, handfat.

Dock tycker jag det är svårt att hinna med EC med tvillingar... Mina sitter gärna en kvart var när de ska bajsa. Det innebär att på morgonen vaknar jag, sitter vid pottan en halvtimme, ammar, sen potta igen och först sen kan jag tänka på att kissa eller äta själv. Dessutom är det svårt när ena bajsar och andra blir bajsnödig samtidigt. De är för små att sitta på pottan själva än. Dessutom kan jag inte gå med dem på pottan när jag dubbelammar, vilket gör det svårt att fånga kiss.

Det känns ibland som jag sitter vid pottan hela dagarna, de signalerar men det kommer inget, vill inte ha blöja, prövar igen...

De kissar alltid när de sätts på pottan men vi har inte torra blöjor. Jag är sugen på att helt enkelt börja ha dem blöjfria hemma för det känns inte som den biten kommer av sig själv för oss. Också sugen på att ha tygblöjor, men jag tror inte min sambo köper det - vi har alltid skämtat om att det är det sista man gör med tvillingar.

Berätta gärna hur det går för dig! Du kanske hittar lösningar till några av de problem jag stött på, eller kanske har frågor jag kan hjälpa med.
2Pocahontas
1 - Smygfis

Återgå till EC-snack