Svaga signaler.

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Svaga signaler.

Inläggav Kali » ons okt 20, 2010 09:35

Hej!
Jag är ny här på forumet men har Ecat Livia två månader.
Jag har även tagit upp henne på nätterna och blöjan är oftast torr.
Nu är det dock en annan femma.
Livia är fem månader och har fått en tand, hon är livlig av sig och vill inte sitta på pottan utan spjärnar emot.
Ok, då behöver hon inte. Jag vill inte att hon associerar pottan med något negativt.
Även fast jag vet att hon är kissnödig så vill hon inte riktigt.
Jag antar att det är för att så mycket händer just nu, men till mitt egentliga huvudbry.
Hennes signaler är otroligt försiktiga, för att inte säga obetydliga.
:hmm:
Är det något som kommer att kvarstå eller är det bara temporärt?
Användarvisningsbild
Kali
1 - Smygfis

Inläggav Kari » ons okt 20, 2010 19:44

Hej och välkommen! Man blir alltid lika glad att höra om bebisar på pottan!

Din lilla unge vill ju säkert göra andra roligare saker än att sitta på pottan. Den stora utmaningen är nog att hitta någon sysselsättning som gör att hon vill sitta kvar. Leksaker att plocka med? Läsa bok? Sätta upp något spännande på väggen som hon kan sitta mitt emot och pula med? Sjunga? En lågt sittande spegel?
Eller kanske kan hon sitta på toaletten med dig bakom om du förstår hur jag menar? Om min flicka inte ville sitta på pottan gick det i bland bättre att prova den positionen och vice versa.

Vad gäller signalerna kan jag inte säga så mycket, jag började inte förrän min flicka var 7 mån, först bara rutin och sedan lärde jag mig successivt att tolka signaler, inte minst genom att surfa runt på forumet här. Men min erfarenhet är i alla fall att det går upp och ner, både signalläsandet och ungens vilja att potta över huvud taget. Någon vecka superbra, någon vecka urkasst, däremellan sisådär etc. Det viktigaste är nog att fortsätta vara konsekvent och inte ge upp helt, för då blir det nog svårt att sätta fart igen.

Lycka till!
Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kali » tor okt 21, 2010 16:34

Tusen tack för ditt svar. :vågen:
Distraktion fungerar jättebra. Då kan hon sitta på pottan och göra ifrån sig utan att streta emot direkt så jag har bara missat en kiss idag, trots att en till tand är på väg upp.
Annars fungerar det bra med att jag sitter på toaletten och har henne mellan mina knän så hon kan göra ifrån sig.
Då vet jag att det kommer, sitter hon framför mig på toan så varken ser eller hör jag...möjligtvis om jag sitter väldigt långt bar.

Nu får jag i princip enbart gå på intution eftersom hon är väldigt försiktig med att signalera.
En till tand på väg upp dock, kan bero på den.
Användarvisningsbild
Kali
1 - Smygfis

Inläggav Kari » fre okt 22, 2010 19:05

Hej!
Kul att det går på rätt håll igen! Hur kom du på den goda idén att börja med pottan i så tidig ålder?
/Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kali » mån nov 15, 2010 08:19

Hej!
Kul att det går på rätt håll igen! Hur kom du på den goda idén att börja med pottan i så tidig ålder?
/Kari

Oj, jag ramlade in på Ec pga min äldsta dotter. Jag körde AP på henne utan att veta om att det fanns ett begrepp för det.
I och med AP så blev det Ec men tyvärr var det för sent för Ophelia, hon har börjat gå på pottan nu, har vägrat innan.
Livi går dock gärna på pottan och det fungerar riktigt bra.
Ibland behöver man dock larva sig för att hon ska sitta still. :-D

Ska börja teckna också, när man ändå är på gång. :-)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Kali
1 - Smygfis

Återgå till EC-snack