EC med 3e barnet?

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC med 3e barnet?

Inläggav evil_lina » tis jan 11, 2011 21:12

Vi har 3 barn födda 070302, 080729 och 101207. De stora har varit, och är fortfarande blöjbarn. Vi försöker "potträna" dem nu och det har gått ganska bra med äldste och mindre bra med 2an. Nu funderar jag på att börja ECa lillan efter att ha läst en del om det. Kan det vara en idé eller blir det bara stressigt med 3 "pottbarn". Blöjor kan man ju vänta en kort stund med att byta om det är flera samtidigt, men om alla ska på pottan samtidigt blir det lite värre. Stora grabben sitter iofs på toan och lillan är för liten för pottan men ändå.
Vad har ni för kläder på bebisen när ni ECar? Det måste vara krångligt med body (vilket jag hittills älskat att ha på dem som små) och byxor?
evil_lina
1 - Smygfis

Re: EC med 3e barnet?

Inläggav Kristina » ons jan 12, 2011 21:00

evil_lina skrev:Vad har ni för kläder på bebisen när ni ECar? Det måste vara krångligt med body (vilket jag hittills älskat att ha på dem som små) och byxor?

Kort, bebis på armen.
Bara tröja oftast. Babylegs om det är kallt. Prova ec!
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Kari » tor jan 13, 2011 19:55

Jag tycker absolut du ska prova, du har allt att vinna! Stora kan sitta på toan, mellan på pottan, och lilla kan du hålla över handfatet, inga problem alls... Hehe. Helt lätt låter det ju inte.

Men om den minsta bara är någon månad så kanske du ska vänta någon månad till innan du börjar, och se till att åtminstone den stora är hyfsat stabil först? Och dessutom behöver du ju inte köra allt eller inget med den lilla, att potta bara några gånger per dag, men ändå regelbundet så bebisen inte tappar bort förmågan, är ju också bättre än inte alls om man tycker att det blir jobbigt. Så har min syster gjort från ca 3 mån, och hon har ytterst sällan bajsblöjor, men dagligen kissblöjor att byta. Men bebisen kissar oftast som på beställning när han väl får chansen på pottan. Jag tror att du helt enkelt kommer att hitta en nivå som passar dig/er.
Själv började jag vid 7 mån lite smått, och i takt med framgångarna så blir man ju bara mer och mer taggad på att fortsätta. Tänk vad du har mycket att vinna på att ha minsta blöjfri kanske redan vid ett år, och pålitligt torr något halvår senare, jämfört med att potträna trilskande 2-3-åringar.

Kläder, jag hade både (tyg)blöja och body, men också perioder med mycket blöjfritt och naket (beror ju lite på årstid). Man vänjer sig snabbt vid att torka små kissfläckar här och var när man missar, och de större barnen kanske kan tycka det är kul att hjälpa till att hålla koll på ev "läckor".

Surfa runt här på forumet, det finns väldigt mycket bra tips att hämta i de olika trådarna. Lycka till!
Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-snack