12 mån - vägrar pottan/toan

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

12 mån - vägrar pottan/toan

Inläggav jaghetersophia » sön jan 16, 2011 05:17

Fram till 10½-11 månader så gick dottern alltid på toan eller pottan och det kom kiss eller bajs efter varje måltid. Nu är hon 12 månader och har i ca 1½ månad vägrat potta/toa fast hon varit kiss/bajsnödig. Hon spänner sig - reser sig upp från pottan etc. Försökt med sång, många olika leksaker, spelande potta, men inget hjälper. Någon som har något tips på hur man ska göra för att få henne positiv till toa/potta igen?

Har inte testat att sätta på kranen, men känner jag henne rätt så kan hon inte titta på avstånd på något hon tycker är intressant utan kommer bara resa sig upp och försöka gå till handfatet..
jaghetersophia
1 - Smygfis

Inläggav PaulaR » tor jan 20, 2011 15:09

Oj vad klurigt! Nu har jag ingen erfarenhet själv då lilla A är bara fyra månader (och då brukar man ha de bästa råden....) men... Läste här på forumet att det är rätt vanligt att ett barn vägrar pottan en period. Ett annat tips är att börja använda toaring istället -svårt att smita. Hon tycker kanske att hon är en stor tjej nu. Aktiviteter har du ju testat. Hoppas det löser sig!
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor jan 20, 2011 16:10

Jämför med hur du skulle hantera situationen om din dotter skulle krångla när ni spänner fast henne i bilbarnstolen, ska borsta tänderna eller tvätta håret. Du skulle strunta i hennes protester och visa i ord och handling vad du tycker är rätt och viktigt, eller hur? Använd samma inställning här. Gör ingen stor affär av toalettbesöken utan gå in med attityden att det är en självklarhet. Då smittar din säkerhet av sig på din dotter. Och så naturligtvis beröm när det funkar. :app:

Ett litet knep kan också vara att tala till henne genom en handdocka, som talar om för henne hur det ska vara. Man kan också "fråga magen" om den är kissnödig och låta "magen" svara att den är det... Runt ett och ett halvt års ålder vet jag att dessa knep är väldigt populära hos många barn, men det skadar aldrig att prova tidigare.

Ytterligare en sak som ökar incitamentet att gå till toaletten/pottan är att göra barnet delaktigt efter förmåga. Kanske kan hon få ta toalettpappret själv och/ eller spola toaletten efteråt?

När själva problemet är att få barnet att sitta kvar så kan små pixiböcker att sitta och bläddra i vara bra. Har man tidskrifter på toaletten så kan ni tillsammans sitta och titta på bilder och stora bokstäver i dessa. Jag menar inte att man skall göra toalettbesöken till något jippo, men i vissa perioder kan man behöva ta till knep av olika slag.

Att ta för vana att alltid rabbla alfabetet är ett av mina favoritknep. Har det inte kommit något när man kommit till ö, så kommer det förmodligen inget heller. Uppmuntra också gärna barnet att säga efter. Vår äldsta flicka kunde, tack vare detta knep, rabbla hela alfabetet redan vid ett och ett halvt års ålder. Vi brukade då säga varannan bokstav. Jag kunde också säga en bokstav, vilken som helst, och så sa hon den som kom efter. Ja, man kan ha mycket roligt på toa, som du hör. ;-)

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-snack