Natt EC

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Natt EC

Inläggav AnnaH » fre mar 04, 2011 12:22

EC:ar Mr. S, 5,5 månader, sedan ca 2 månader och han bajsar nu bara på pottan samtidigt som vi fångar, kanske, 6-8 kissningar om dagen, om vi är uppmärksamma på hans signaler.

Natten är dock en annan sak. Lilleman sover alltid hela natten, ofta 11 timmar, i eget rum, och vaknar således blöt.

Hur göra för att hjälpa honom bli "nattorr" och samtidigt fortsätta sova hela natten? Vill gärna inte ändra alltför mycket på hans nattrutin då det funkar så bra. Någon som har bra tips?
AnnaH
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tis mar 08, 2011 21:01

Jag ser bara fördelar med att sova i samma rum de två första åren. Vi hade först vagga och sedan spjälsäng precis intill min sida av dubbelsängen. Ofta fick flickorna (ja, en i taget alltså) sova mellan oss. När man sover så nära sitt barn så märker man när det vaknar till för att kissa på natten. Våra barn vaknade och sigalerade tydligt om det redan på BB, men jag har förstått att det kan dröja ett halvår eller något längre för en del barn. Såg några norska rön här någonstans på ec.sweden och vill minnas att de visade att vid sju månaders ålder så vaknar 80% av bebisarna för att göra ifrån sig. Om man har barnet i ett annat rum så måste det vara jättesvårt. Kanske om ni har någon känslig babyvakt som kan väcka er, men det är nog svårt att hinna.

Vi hann inte alltid heller. Ibland sover man ju så djupt själv att man inte vaknar. Det var också så med vårt första barn att vi ibland kanske kände oss för trötta för att gå upp och erbjuda pottan och lät henne kissa i blöjan. Det straffade sig dock alltid, då hon då vaknade till varje gång hon kom upp i lätt sömn, ända tills vi tog upp henne så att hon fick kissa ur sig. Med andra barnet hade vi lärt oss och gick upp direkt. Tilläggas bör att det aldrig rörde sig om mer än högst en kissning på natten och en på morgonkvisten - och detta var från fyra månaders ålder, då vi började med potta över huvud taget. Jag vill minnas att de mer eller mindre slutade att kissa på natten i samband med att de slutade att äta på natten. Jag ammade i nio månader, men mina flickor åt allt nattmål längre än så, fast då var det välling i nappflaska. Minns inte hur länge de åt på natten. Att vi erbjöd potta i samband med nattmålen minns jag däremot. Så för oss var det ju naturligt. Det viktigaste är dock att man aldrig ger sig till att väcka sitt barn för att sätta det på pottan (och helst inte av någon annan anledning heller förstås). Då är det bättre att det får komma i blöjan. Det viktigaste är ju att man försöker att ge sitt barn en valmöjlighet.

Trots att vi erbjöd nattpottningar hade vår äldsta dotter nattblöja långt upp i tvåårsåldern, vilket jag idag tycker var ganska onödigt. Vår yngsta flicka fick slippa nattblöjan vid 22 månaders ålder. Det tog tre veckor för båda barnen att bli tillförlitligt nattorra. Det knepiga var, att trots att deras nattblöja så gott som alltid varit torr, så kissade de på sig i början då de fick sova utan.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav AnnaH » sön mar 20, 2011 06:03

Tack för svar! Har sovit med lilleman nära ett par nätter och märkt, och vaknat, när han behöver gå.

Är det då så att de slutar att göra ifrån sig i blöjan (efter t.ex. som du nämner, tre veckor) om man hjälper dem på pottan nattetid men sedan ändå vaknar och vill gå eller sover de längre och längre för att till slut bli torra?
AnnaH
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » sön mar 20, 2011 07:49

AnnaH skrev:Tack för svar! Har sovit med lilleman nära ett par nätter och märkt, och vaknat, när han behöver gå.

Är det då så att de slutar att göra ifrån sig i blöjan (efter t.ex. som du nämner, tre veckor) om man hjälper dem på pottan nattetid men sedan ändå vaknar och vill gå eller sover de längre och längre för att till slut bli torra?

Med mina två har det varit så att de håller sig längre och längre på natten.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » sön mar 20, 2011 09:18

Roligt att höra att det funkade!

Ja, för våra barn var det så att de sov allt längre utan att behöva kissa nattetid. Det gör ju heller inte så mycket om bebisen har en nattblöja, så länge som den i regel är torr.

Ett tips för tiden då man tycker att det är dags att släppa nattblöjan är dock att bädda med plastad frotté över underlakanet och så ett tjockt frottébadlakan över det.

Själv började vi ganska tidigt att låta barnen sova blöjfritt när de sov på dagtid, medan vi "fegade" på natten.

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav AnnaH » sön mar 20, 2011 11:38

Hemmamamma, Kristina,

Tack för svar och feedback - kul att det finns ett forum att diskutera detta!

Ska sova nära S en tid och se om vi kan kombinera att han sover till morgonen med att ta honom på pottan. Om han ändå vaknar (enligt de norska rönen) så vill jag ju kunna erbjuda honom den möjligheten.
AnnaH
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » sön mar 20, 2011 13:59

AnnaH skrev:Hemmamamma, Kristina,

Tack för svar och feedback - kul att det finns ett forum att diskutera detta!

Ska sova nära S en tid och se om vi kan kombinera att han sover till morgonen med att ta honom på pottan. Om han ändå vaknar (enligt de norska rönen) så vill jag ju kunna erbjuda honom den möjligheten.
Vad för norska rön? *nyfiken*
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav AnnaH » mån mar 21, 2011 07:46

Hemmamamma skrev ovan att "Såg några norska rön här någonstans på ec.sweden och vill minnas att de visade att vid sju månaders ålder så vaknar 80% av bebisarna för att göra ifrån sig."

Det var bara dessa jag hänvisade till :)
AnnaH
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » mån mar 21, 2011 14:29

AnnaH skrev:Hemmamamma skrev ovan att "Såg några norska rön här någonstans på ec.sweden och vill minnas att de visade att vid sju månaders ålder så vaknar 80% av bebisarna för att göra ifrån sig."

Det var bara dessa jag hänvisade till :)

Aha! Gissade att det stod högre upp i tråden men hade inte tid att läsa igenom den..
Min personliga teori är att alla bebisar oavsett ålder vaknar när de är nödiga, men föräldrar i allmänhet kanske inte uppfattar det eftersom barnet har blöja på sig och det inte märks när det kissar. Vera har bara kissat en enda gång helt i sömnen som jag vet (hon satt i sjalen på min mage och det blev blött, hon hade inte vaknat till, det hade jag märkt), hon vaknar till, om än inte helt, när hon behöver kissa, även mitt i natten.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » mån mar 21, 2011 16:36

Jag minns inte var det står skrivet om den norska studien, men jag tror nog att det är här på "ec-snack", ganska långt tillbaka.

Jag märkte också redan på BB att mina flickor vaknade innan de gjorde ifrån sig. Däremot vaknade de inte när de var förkylda och hade feber och fått febernedsättande (Alvedon eller Panodil), utan då var det mer regel än undantag, i alla fall för vår yngsta dotter, att kissa i blöjan i sömnen. När hon var sjuk låg hon ju mellan mig och min man i vår säng, så vi borde ha märkt om hon vaknat till. Vid första förkylningen efter att vi slutat med nattblöja (vid 22 månader) på henne, minns jag att vi var beredda på ett bakslag - med det uteblev.

Det egendomligaste tycker jag dock var att båda flickorna började kissa på sig på natten när vi tog av nattblöjan, trots att de innan dess sovit torra med blöja. :hmm:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav LinnéaMätare » tis apr 05, 2011 20:39

Hej hej!
kan detta med bakslag i samband med att blöjan åker av hänga samman med att rumpan blir kallare än vanligt?
En blöja är ju varm... även när den är torr.
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

frán 4 mánader

Inläggav Feeby400 » ons jul 06, 2011 22:39

hej hej

Min lille har sovit utan blöja sedan strax före 4 mánader och vaknar faktiskt i princip alltid när han ska kissa (nu snart 6 mán). Jag försöker hálla pá principen att natten i alla fall ska vara blöjfri även om dagen inte alltid fungerar. Undantag är om jag eller han är sjuk eller att vi är pá resa hos "icke invigda".
Feeby400
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-snack