Nattningsrutiner?

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Nattningsrutiner?

Inläggav Kallesmamma » tis apr 12, 2011 11:05

Hej. Är nyfiken på hur ni nattar era barn och vart de sover. Speciellt om ni nattec-ar.

Har själv en gosse på 7 månader som börjar bli lite svårsomnad. Ammar han i vår säng sen ligger vi och myser tills han somnar. Nu har han dock börjat sätta sig upp själv så det har blivit lite bökigare med nattningen...

Har testat 5-minutaren eftersom sambon ville men det kändes inte alls bra. Vill inte att han ska somna gråtandes och höra han snyfta i sömnen sen. Så lite tips och råd hade uppskattats.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kristina » tis apr 12, 2011 15:53

Mina barn har sovit med mig (oss, men oftast närmast mamma B-)) tills de varit iaf runt 2 år, då har vi börjat med att natta i egen säng men det har varit ok att komma över under natten iaf. Skulle aldrig palla med skrikmetoder och tycker att det är så himla mysigt att samsova så jag vet inte, mitt tips är väl att fortsätta med det. ;)
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » tis apr 12, 2011 20:02

Femminutersmetoden är väl motsatsen till "EC". Jag tycker ju att det är oerhört viktigt att vara lyhörd för bebisens behov och försöka tillgodose dessa. Det gäller såväl hunger som kiss-och-bajsnödighet, sömn och närhet. När det gäller sömn är det dock så att vi föräldrar måste lära barnet en god dygnsrytm, främst genom att lära det skilja på dag och natt. På dagen är det ljust och mamma och pappa (och eventuella syskon) pratar mycket med barnet, sjunger sånger och leker. På natten är det mörkt och tråkigt. Bara svag belysning vid blöjbyten/pottbesök, och en lågmäld viskande förälder som inte uppmuntrar till lek.

Jag anser ju att det är av största vikt att man inte väcker barnet i onödan när det har somnat och absolut inte har några gränser för hur lång tid barnet "får" sova på dagen av rädsla för att det inte skall sova bra på natten.

Att sitta med barnet vid bröstet några timmar på kvällen och låta det somna där är väl vad jag gjorde med mina båda barn när de var bebisar. Minns i och för sig inte hur länge de behövde ligga i min famn så länge. När vi skulle lägga oss lade jag i alla fall bara ner dem i barnsängen om de sov. Om hon var vaken/vaknade så tog min man och bytte på henne/ erbjöd pottan medan jag gjorde mig iordning för natten och så ammade jag till sömns i sängen. Jag lade mig inte i sängen och ammade annat än när jag själv ville sova.

Jag ammade båda i nio månader och därefter fick de somna med nappflaska med välling. Välling i flaska fick den äldsta tills hon var i femårsåldern och den yngsta tills hon var i treårsåldern. De sov i egen säng i vårt sovrum tills de var mellan två och två och ett halvt år, men fick komma över till vår säng enligt önskemål. Att flytta till eget rum gick oerhört smidigt för båda. Den äldsta har sällan kommit in till oss på natten medan den yngsta gjorde det upp till fyraårsåldern.

Vi har aldrig gjort någon affär av nattningen, utan bara sjungit en sång och sagt godnatt. Saga har vi alltid läst innan nattningsrutiner med slutkiss, tandborstning och pyjamas, då jag tycker det är av stor vikt att läsningen är en vaken aktivitet, men där finns det givetvis olika åsikter. Våra flickor är nu sex respektive nio år och vi har aldrig haft några svårigheter med nattningen.

Man kan inte skämma bort en bebis genom att vara lyhörd, men man kan ge den trygghet på detta sätt. Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-snack