Ny (o)vana

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Ny (o)vana

Inläggav AnnaH » tis maj 24, 2011 06:24

Vår lille kille är nu drygt 8 månader och vi har EC:at honom sedan 4 månader. Allt har flutit på bra, på dagarna kissar han oftare i pottan än i bjöjan och han bajsar bara på pottan. Häromdagen hade vi dessutom vår helt torra dag - från morgon till kväll utan missar.

Samtidigt med denna nya medvetenhet så har dock lilleman de senaste veckorna börjat bajsa i blöjan på natten/tidigt på morgonen, innan vi har tagit upp honom.

Problemet är ju att han då vaknar alldeles för tidigt och är ledsen för att han har en jobbig blöja och sedan tycker det är lagom roligt att lägga sig och sova igen när vi bytt på/tagit honom på pottan.

Tidigare har han aldrig bajsat på natten (vi låter dock honom kissa i blöjan nattetid, då han sover genom hela natten) och jag undrar om det är något som hänt (ja, han håller iofs på att få tänder :)), något vi borde ändra på vi våra rutiner eller om vi bara ska se det hela an. Någon som har tips eller liknande erfarenheter?

Varma hälsningar
AnnaH
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tis maj 24, 2011 08:15

Hej! :hello:

Den enda inverkan jag kan tänka mig att tänderna har på det hela, är att de bidrar till att han kan äta mat på ett annat sätt. Men det har ju även med åldern att göra vad man kan ge dem att äta. Och det som kommer in måste ju komma ut. Har ni ändrat på matvanorna? Vad eller när han äter på kvällen/natten? Det låter som att han redan slutat med nattmål, annars kunde du ju passa på att sätta honom på pottan i samband med det. Ja, sömnen har givetvis högre prioritet än pottningen, men ofta är den goda sömnen beroende av en torr blöja, så det hör ju liksom ihop. Man ska ju aldrig ge sig till att ta upp ett sovande barn för att sätta det på pottan, men om man märker att barnet vaknar till för att göra ifrån sig är det bästa naturligtvis att snabba sig på till pottan. Det brukar löna sig. Kan du inte amma/ge välling så att han somnar om?

Jag har själv inga erfarenheter av detta problem, eftersom mina flickor aldrig bajsat nattetid, utan företrädelsevis efter frukost, så jag har tyvärr inga bättre råd att ge. Fråga på BVC.

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav AnnaH » fre maj 27, 2011 06:29

Tack för svar!

Har nu fått koll på att han gör ifrån sig när han vaknar, precis innan vi vaknat och kan ta upp honom. Det konstiga är att han inte signalerar/"säger till" att han behöver gå; vi vaknar ju inte ens. På dagen signalerar han nämligen väldigt tydligt och undviker in i det sista att bajsa i blöjan - undra vad det kan bero på?

Tänkte försöka lägga om hans matrutiner lite för att se om det hjälper samt ställa en klocka och se om jag kan fånga honom och sätta honom på pottan. Annars tänker jag att detta förhoppningvis är övergående och kommer försvinna snart; man vill ju dock inte att han vänjer sig vid att bajsa i blöjan :-S .

Har inte toppenerfarenhet av att tala med BVC om EC - det verkar inte riktigt som de vill lyssna på det örat ;-) .

Gläds dock åt att vi blir bättre och bättre på att kommunicera dagtid - lilleman säger ifrån både när han vill gå - och när han inte vill gå. Stolt!
AnnaH
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » fre maj 27, 2011 07:21

Hej igen!

Jag tycker absolut inte att du ska börja ställa en väckarklocka. När det går så bra dagtid så funkar det säkert snart lika bra på natten. För många barn är det tvärtom så att det är lättare att få dem att låta omgivningen veta när det är dags på natten då det inte är en massa annat som distraherar, men alla barn är ju olika. Oroa dig inte! Att erbjuda pottan tycker jag att man ska se som ett positivt alternativ. Det är jättebra när det kommer i pottan, men gör det inte det så är det inte hela världen. Huvudsaken är att man försöker ge sitt barn ett alternativ så det inte är hänvisat att enbart använda blöjan som ställföreträdande toalett, utan låter den fungera som skydd.

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter från BVC.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav AnnaH » fre maj 27, 2011 07:54

Hej igen,

Bra påminnelse där; "att erbjuda pottan som ett alternativ".

Och du har nog rätt - bättre att se tiden an, har ju själv en känsla av att det går över med tiden. Blev bara lite konfunderad då detta aldrig hänt förut, inte knappt ens när han var mini-bebis.

Tack igen,

Varma hälsningar
AnnaH
1 - Smygfis

Återgå till EC-snack