vill leka med pottans innehåll...

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

vill leka med pottans innehåll...

Inläggav lyckokatt » sön nov 27, 2011 07:50

Dottern är 10,5 månader och har ec:ats sedan 5-6 månader. Efter en svacka när hon lärde sig gå flyter det på bra nu, oftast säger hon till och kan hålla sig en bra stund, även om det så klart blir "olyckor". Jättekul tycker föräldrarna :-D MEN. Plötsligt, den senaste veckan, har Lillan också upptäckt att man kan LEKA med det som hamnat i pottan! Jättekul tycker Lillan - inte så kul, tycker föräldrarna...

När hon ska kissa håller hon ner handen så att hon kan känna kisstrålen. När hon har bajsat sträcker hon ner handen mellan benen och försöker plocka upp bajs...

Jag antar att det är bra att hon fattar vad som händer i pottan. Men hur får vi det att sluta?!? Gör alla bebisar så här någon period? Går det över av sig självt? Vi försöker att inte göra så stor sak av det, bara säga "nej, man leker inte med bajs/kiss" med allvarlig röst.

Någon som har råd?
lyckokatt
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » sön nov 27, 2011 21:20

Vi gör typ som ni och har dessutom börjat sätta henne på toa (med toaring) nästan jämt, särskilt när hon ska bajsa. Då blir det inte så mycket som går att nå.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » tor dec 15, 2011 12:11

Ingen av våra flickor visade några sådana tendenser, men jag håller med Kristina: Gå över till toaring på toalett! Hos oss använde vi Baby Björns barntoasits. Den är ganska dyr, men väldigt hållbar och funktionell. Passar alla toaletter, till och med båttoan. (Jag borde få provision. ;-) )

När de är såpass små måste man givetvis sitta med och hålla dem så att de inte ramlar ner. Att hålla händerna är inte så dumt. Vår yngsta dotter fick övergå från potta till toalett vid elva månaders ålder bara för att det är så smidigt.

Pottan passar dock bra att ha i bilen. Även då kan det ju vara passande att hålla henne i händerna när hon sitter...

Vid pottsittning kan ju också "pottvänliga aktiviteter" vara lämpliga som avledning, såsom att: peka ut kroppsdelar, härma djurljud, läsa småböcker, sjunga sånger och liknande.

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav lyckokatt » sön jan 22, 2012 11:01

Hej, jag vill tacka för svaren! Som TUR var gick perioden snabbt över! Kom att tänka på det idag för att dottern (nu 12 mån) gjorde en ansats att stoppa ner handen mellan benen - nu helt uppenbart för att se våra reaktioner - typ, "titta titta vad jag näääästan gör, ska ni inte stoppa mig?" När vi inte reagerade så bad hon om en bok istället :-)
lyckokatt
1 - Smygfis

Återgå till EC-snack