Hur ska bajset se ut?

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur ska bajset se ut?

Inläggav Ladybird » ons nov 30, 2011 20:57

Hej!

Jag är helt ny som medlem, men jag har varit inne här och kikat länge. Vi fick vår första pojke för sex veckor sedan, och jag kan stolt säga att de bajsblöjor vi har bytt sen vi kom från bb är lätträknade. Han bajsade på handfatet redan första gången hemma. Kiss däremot, är mera en lyckträff. Han kissar ju hela tiden, så man finge ju inte göra annat än stå på toan om man ska fånga allt. :-D Än så länge.

Nu till frågan.
Han bajsar nästan alltid med raketfart, dvs han skjuter på väggen bakom tvättstället. Det är väldigt löst, ser ut som matolja med keso i. Jag ammar så mycket jag kan, men ger mycket ersättning också. Är han allergisk mot något, mjölk t. ex?

Jag har provat att ge bara ersättning ett par dagar och det blir ingen skillnad. Det är ju ingen idé att jag slutar med mjölk själv så länge jag ger ersättning, eftersom ersättningen är baserad på mjölk.

Han har hemska gaser också, men sen vi började med Minifom och Semperdroppar kan han åtminstone fisa ut dem. Tidigare fick han hemsk magknip och skrek hela natten. Ofta vaknar han och skriker till, och om man då går på toan bajsar han i nio fall av tio.

Men frågan är ju, hur vet man hur bajset ska se ut, och framför allt, hur vet man om "raketbajs" är normalt? BVC lär ju inte veta med vilken fart bajset kommer ut, det är ju bara EC-folk som vet det. Alla andra vet ju bara hur det ser ut i blöjan efter det har hänt. Det kanske är normalt att bebisar skjuter ut bajset så?
Ladybird
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » tor dec 01, 2011 12:48

Det är normalt med högt tryck när de bajsar. :) :tumup:
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Dali » tor dec 01, 2011 23:21

Nu skriver jag ett snabbt rörigt svar sent på kvällen som vanligt..

Grattis för pojken och vad kul att du valt att testa EC!
Och det låter precis som vår tjej. Nu hoppas jag verkligen att din pojke blir bra i magen fortare, vi hade problem tills 5,5 månaders ungefär. Det är verkligen inte någon ide att du slutar med mjölk om du ger ersättning. Vill du däremot testa något så kan du köpa en dyr burk mjölkfri ersättning på apoteket och se om det gör någon skilnad. Gör den det så kan du få det utskrivet på recept sen. Sägs att de ersättningarna smakar apa, men de små vänjer sig, man kan använda lite vaniljsocker i de allra första gångerna och fasa ut sen. Oss hjälpte det inget. Det blev mycket bättre när vi gav första smakportionen potatis vid 4 månader - det blev fastare konsistens på bajset och gaserna minskade, magknipen också.
Keso-liknande konsistens och raketfart är helt normalt. Jobbiga gaser är en annan sak. Att hålla bebis på huk över handfatet hjälpte mycket där, mycket lättare att få ut allt :) Lycka till!
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Ladybird » fre dec 02, 2011 19:10

Tack för era svar! Då kanske han är "normal" i alla fall. Det kanske inte är nån allergi/intolerans. Jag hoppas det i alla fall, för jag vill helst inte hålla på och experimentera med andra ersättningar och absolut inte sojabaserade. Vi får väl se tiden an och hoppas att det ger med sig.
Ladybird
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tor dec 15, 2011 12:20

Amma, amma, amma dygnet runt, det är mitt bästa recept. De fyra första månaderna gör bebisarna inget annat än ligger vid bröstet och äter och kissar och bajsar ut det det ätit. Och så lät vi våra barn få börja. Därefter började vi erbjuda pottan. De fyra första månaderna bajsade, åtminstone första flickan, ett tiotal gånger om dagen och fyllde då hela blöjan. Vid fyra månaders ålder, i samband med introduktion av fast föda som komplement till bröstmjölk så ändrades bajset radikalt både i lukt, konsistens och mängd och övergick till att bajsa på pottan en gång om dagen, oftast på morgonen. Nu menar jag givetvis inte att det är någon nackdel att börja med pottan tidigare om man märker när det är på gång, men visst finns det vissa fördelar med att vänta tills barnet har stadga nog att sitta på potta med stöd av förälder.

Jag ska försöka länka en till en intressant artikel om amning och barns välbefinnande:

http://www.drmomma.org/2010/09/why-afri ... t-cry.html
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-snack