Kissa i handfat

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Kissa i handfat

Inläggav Liiiisa » fre maj 25, 2012 11:48

Hej! Jag är ny här men har läst mycket om EC i böcker bland annat och känner att det låter super!':app:'
Men undrar om man är hemma hos någon ska man fråga om man får kissa/bajsa sitt barn i dennes handfat? Jag känner väl att jag inte skulle vilja att någon kissa eller bajsa i mitt handfat. Hur ska man tackla det?

tack för så många super trådar ':heart:'
Liiiisa
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » mån maj 28, 2012 09:48

Är det hos nära vänner frågar jag om det är ok, är det hos folk jag inte känner så väl brukar jag hålla bebis över toan istället, det går ju det med även fast det är lite mer obekvämt.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » mån maj 28, 2012 19:34

:hello: Hej och välkommen hit!

Det där med att använda handfat som toalett har jag aldrig förstått mig på. Personligen föredrar jag att vänta tills bebisen kan sitta på potta med stöd, eftersom det är så vi traditionellt gjort i vårt land, med vårt klimat och vår kultur. Våra båda flickor fick börja med det vid fyra månaders ålder, men min brorson klarade det galant redan från två och en halv månads ålder. Det beror ju på hur stadiga de är i kroppen. Viktigt, som vid allt sittande, att se till att barnen får gott stöd så att de inte överbelastar ryggen. Att ha en "bilpotta" är praktiskt och då har man ju alltid en potta med sig när man ska någon längre stans (förutsatt att man åker med bil förstås). Mor- och farföräldrar brukar glatt plocka fram gamla pottor från vind eller förråd... Ska man till andra småbarnsföräldrar är det dock ingen självklarhet att de har potta ens till ettåringar(!), så då kan det vara praktiskt att ha med sin egen. En del vänjer också sina bebisar vid att sitta på toaletten väldigt tidigt. Men det där med handfat, det tror jag att de flesta tycker är ganska äckligt och motbjudande. Så länge som bebisarna helammas och är för små för att kunna sitta på pottan så tycker jag nog att fördelarna med att enbart använda blöja överväger, men så snart de börjar äta fast föda/ kunna sitta med stöd så är ju självklart pottan ett betydligt bekvämare och hälsosammare alternativ.

Jag blev också väldigt nyfiken på i vilka böcker du läst om bebispottning. Kan vi få några titlar? (Gärna i en ny tråd.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Kissa i handfat

Inläggav Kickan » sön jan 06, 2013 10:51

Hej.

Är också ny här och har undrat samma sak som du Liisa.

De första gångerna jag "pottade" bebis för några dar sen hade jag inte köpt ngn potta så då blev det handfatet. Sen köpte jag potta men hon gillar den inte även om jag sätter insatsen mellan mina ben och hon sitter tryggt i mitt knä. Så nu blir det handfat. Men tror ni att man kan övergå till att hålla över toan bara sådär huxflux? Eller växla beroende om man är hemma eller borta? Blir det förvirrande för bebben?
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön jan 06, 2013 11:04

Det går utmärkt att växla mellan olika pottor, toaletter med eller utan sits och att kissa utomhus. Att hålla över handfat verkar dock inte så hygieniskt så det skulle jag avstå ifrån. Vad gäller potta så vet jag att det för en del spädbarn är viktigt att nå ner med fötterna i golvet och en del kan tycka att det är obehagligt om pottan är för kall, men annars brukar det inte vara några problem. Prova igen, ni.

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-snack