EC + tecken, hur? Och en annan liten fråga. :)

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC + tecken, hur? Och en annan liten fråga. :)

Inläggav Ketronya » mån nov 12, 2012 00:53

Vi har börjat så smått med EC och kör med rutinpottning mellan blöjbyten, efter mat, vila osv. Det går hittills väldigt bra och sen vi började för två veckor sen ungefär har praktiskt taget allt bajs hamnat i toan och en hel del kiss också! Lillen är nu 9 mån så vi är ju lite sena.

Men jag skulle vilja kombinera med lite tecken i hopp om att han så småningom ska kunna säga till med tecken när han vill gå på toa. Jag tänkte göra tecknet för toa eller potta. Men när ska man göra tecknet? Ska man göra det precis innan eller liksom under tiden? Och hur ska man lyckas göra tecknet samtidigt, vi håller ju honom med båda händerna ovanför toan?

Hur har ni andra gjort?

Sen tänkte jag snart introducera pottan istället för att hålla ovanför toan, hur gör man det på smidigaste sätt? Det är ju lite annorlunda att bli hållen och att sitta själv på en potta.

Hoppas någon kan hjälpa! Har postat på sjalbarn men fick tyvär väldigt lite svar, hoppas på bättre tur här! :)
Ketronya
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tis nov 13, 2012 15:38

Det är givetvis inte nödvändigt att använda potta. Ni kan ju gå direkt till barnsits på toalett. BabyBjörns barnsits till toalett är vad jag rekommenderar då de är praktiska och tåliga. Fördelen med att sätta barnet på toaletten är ju att det är lättare att hålla det på plats där. Med ett så litet barn, sitter man ju på huk eller på en liten pall framför toalettstolen och håller barnet i händerna tills det fått balans tillräckligt att sitta själv. På pottan kan ju en niomåndaders bebis sitta själv, utan att man som förälder behöver hålla i och stötta. Den kan förmodligen även resa sig eller i alla fall försöka... Vilket gör att man i den åldern kan behöva ta till en del pottvänliga aktiviteter för att få barnet att sitta stilla tillräckligt länge för att hinna göra ifrån sig. Det kan vara att rabbla alfabetet eller någon ramsa, sjunga en sång, läsa eller titta i små böcker eller tidskrifter... Att vänja barnet även vid potta, kan vara praktiskt, då det kan vara bra att ha med en potta i bilen t.ex. Vi hade massor av pottor och flera barnsitsar till toalett när våra barn var små. (Nu är de skolbarn.)

Själv ser jag inga fördelar med att använda tecken som stöd till barn utan några språkförseningar, utan tycker det är bättre att lägga allt krut på talspråket. Man kan räkna med att barnet börjar säga till med ord när det är i ettårsåldern, plus minus någon månad, men det dröjer vanligtvis tills ca 18 månader innan man kan lita helt på det/ träna bort blöjan. När barnet börjar säga till så väljer det vanligtvis ut ett av orden för att beteckna både att det är kissnödiga och bajsnödiga. Vår äldsta sa exempelvis "baj" medan vår yngsta sa "tiss". Båda två började säga till med ord vid elva månaders ålder och kunde då även ord för såväl kiss, bajs, toalett och potta, men valde alltså ut ett av dessa ord för att säga till; något som verkar vara mycket vanligt.

Så mina råd till dig är att skaffa både potta och barnsits till toalett och använda dem istället för att hålla barnet över toaletten. Det kommer säkert gå jättebra! Prata också med barnet i samband med toalettbesöken och lär det aktivt orden för kissa, bajsa, potta och toalett - så kommer barnet så småningom själv att använda dem vid behov.

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Ketronya » fre nov 23, 2012 08:47

Tack för hjälpen! Då ska vi köpa en toasits!

En fråga till, hur ska man göra på natten? Vi har pottat några gånger på natten men han har blivit så vansinnigt ledsen att det känns liksom inte rätt, man vill ju inte att pottningen ska bli förknippat med något negativt. Kan man avvakta ett tag med nattpottandet och prova igen senare eller hur ska man göra?
Ketronya
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » fre nov 23, 2012 09:59

Naturligtvis får man aldrig väcka ett barn för att ta det till pottan eller toaletten, men det tror jag heller inte att du menar att ni gör. Om barnet vaknar för att det är kissnödigt så är det ju själva kissnödigheten barnet är arg på och blir förmodligen lika arg över själva blöjbytesprocessen som pottsittandet. Ger ni fortfarande nattmål? För våra flickor var det så att de slutade att kissa på natten när de slutade äta om nätterna. Oavsett, så är det ju inte så att barnen fortsätter att kissa om nätterna om man låter dem kissa ur sig ordentligt på kvällen, utan det brukar de sluta med när blåsan kommit upp i en viss kapacitet, även om det förmodligen är ganska individuellt. Jag tror dock det här är ett övergående problem som ni säkert hittar en lämplig lösning på - som passar ert barn. För vår äldsta flicka, som fick nattmål väldigt länge, så var det mycket tydligt att hon sov sämre om hon inte fick kissa ur sig när hon vaknade till på natten. Vi märkte då att hon vaknade till varje gång hon kom upp i lätt sömn. Förmodligen för att hon då småkissade. Barn som kissar i blöja kan ju inte tömma blåsan på samma effektiva sätt som när de kissar på potta eller toalett. Det viktigaste är givetvis att barnet får möjlighet att kissa ur sig innan läggdags och när det vaknar på morgonen. Tar man upp barnet för att kissa, äta eller byta blöja på natten så är det viktigt att det är mörkt, tyst och tråkigt. Att man bara viskar och inte uppmuntrar till lek eller samtal - i motsats till under dagen. På grund av detta är väl inte heller pottbesöken lika lockande, men det är inget att göra åt. Märker ni att er pojke behöver göra ifrån sig på natten och gör det på pottan när ni sätter honom där, så behöver ni inte oroa er för att han skriker. Det inverkar inte negativt på pottningen i övrigt. Bekräfta lågmält skriken med att säga något i stil med "Ja, mamma/pappa förstår att du är arg för att du är kissnödig" och när kisset kommer: "Åh, vad skönt att kissa. Vad duktig du var!" (Fast istället för "du" är det bättre att använda barnets namn.)

Jag vill också tipsa om forumet "blöjfri bebis" som det finns en annons/länk till här på sidan (längst upp till höger). Den verkar bra.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-snack