Avbryter bajsande?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Avbryter bajsande?

Inläggav agelgagel » lör jan 12, 2013 20:26

Jag har precis börjat introducera pottan till min 11-månaders, och efter 3 dagar tycker jag det har gått riktigt bra. Hon älskar att sitta på pottan, och kissar kanske hälften av gångerna. (Sätter henne med jämna mellanrum, efter att hon vaknat etc.)

Men, har inte lyckats fånga något bajs ännu, och jag undrar lite hur jag ska göra. Jag märker ju tydligt NÄR hon bajsar, hon börjar stöna och trycka. Jag har vid 3 tillfällen då testat att direkt lyfta henne till pottan, men varje gång har det redan hunnit komma i blöjan, och det kommer sen inget mer i pottan. Det känns som om hon kommer av sig, och det känns ju inte riktigt schysst.

Ska man ändå göra så, och efter några gånger kanske hon kopplar att hon hålla sig lite/fortsätta på pottan, eller hänger det på att jag måste lära mig se tidigare tecken så jag hinner sätta henne INNAN hon hunnit bajsa? Hur har ni andra gjort?
agelgagel
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » lör jan 12, 2013 21:11

Hej och välkommen hit!:hello:

För många bebisar funkar det jättebra att ta dem till pottan när de börjar stånka och även om det undantagsvis redan hunnit komma något i blöjan så brukar de bajsa klart på pottan. Men nu pratar vi om bebisar som vant sig vid att få göra ifrån sig på pottan och därmed också föredrar det. Dit har ni inte kommit ännu. Och eftersom det verkar som att er dotter faktiskt avbryter sig, så förstår jag att du inte vill sätta henne på pottan då. Det skulle jag inte heller gjort. Nu är det dock så att så snart barnet bajsat några gånger på pottan så är det själv angeläget att få göra ifrån sig just där. Så det gäller bara för er att pricka några gånger. Det är mycket möjligt att hon kommer att bajsa i samband med att hon kissar, speciellt om hon gillar att sitta kvar okynnes på pottan en stund och kanske titta i en liten pixibok. Kanske ser ni något mönster vid vilken tid hon vanligtvis bajsar. Exempelvis direkt på morgonen eller efter en måltid. Jag tycker ni ska fortsätta med att erbjuda pottan som ni gjort och så kommer sannolikt det här med att bajsa på pottan att lösa sig automatiskt. Ni har ju bara hållit på i tre dagar. När hon så har vant sig vid att bajsa på pottan så kan ni prova att ta henne dit när ni märker att hon är på gång.

Vid elva månaders ålder kan ju också barnet själv lära sig att säga till när det behöver på pottan. Notera att även om barnet kan säga ord för såväl kiss, bajs, potta och toa, så väljer det vanligtvis initialt ett av orden för att säga till när de behöver göra ifrån sig. Min äldsta valde "baj" och min yngsta "tiss". Båda började säga till med ord vid just elva månaders ålder, även om det i början bara var ibland de sa till så tydligt. Många barn tar sig också i skrevet och/ eller kryper eller går till pottan/toaletten.

Lycka till! :tumsup: Och skriv gärna igen och tala om hur det går. :notes:
Senast redigerad av Hemmamamma lör jan 12, 2013 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav agelgagel » lör jan 12, 2013 21:22

Hej och tack för ditt svar!
Du säger att vi ska fortsätta som vi gjort - tycker du alltså att jag ska fortsätta testa att sätta henne även när hon börjat stånka och hoppas att hon någon gång fortsätter? Eller ska jag avvakta då och helt enkelt försöka fånga det vid andra tillfällen när hon ändå sitter på pottan eller vid tider då hon brukar bajsa? Hon har brukat vara ganska regelbunden, men just den senaste tiden ser jag inget mönster, så därför är det ganska svårt. Är absolut inte stressad, är imponerad över att det redan funkar så bra efter bara 3 dagar. Jag ska absolut skriva igen om ett tag och berätta hur det går.
agelgagel
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » lör jan 12, 2013 21:32

Hej igen!

Jag såg att jag var otydlig så jag gick in och skrev mer i mitt svar, se ovan, men du hann visst läsa och svara innan... ;-)

Ja, jag tycker att ni väntar tills hon bajsat på pottan några gånger och när hon vet vad det handlar om kan ni försöka när ni märker att hon är på gång. Och så får ni se om det fungerar bättre då. Det skulle jag tro.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav agelgagel » lör jan 12, 2013 21:51

Hej igen!
Ok, tack för förtydligandet! Vi ska testa att göra så, hoppas vi får till någon lyckoträff de närmsta dagarna! :)
agelgagel
1 - Smygfis

Återgå till Latestarters