NY och frågande!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

NY och frågande!

Inläggav Rozwa » mån okt 16, 2006 17:31

Jag började med EC igår och har en flicka på fem och en halv månad (jag räknar oss till late starter). När ska jag börja med att sätta henne över handfatet eller dylikt? Som det är nu har jag henne blöjfri och låter henne kissa på plastad frotté och säger ssss när hon kissar. Jag vet inte riktigt om hon kopplar ljudet med kissningen, hur vet man det liksom? Kan jag "förstöra" genom att sätta henne över handfatet för tidigt?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav Yonez » mån okt 16, 2006 18:22

ganska ny på detta jag också, men mitt tips är att du testar. Håll en liten stund över handfat eller potta och säg ksss. Händer inget så går ni bara därifrån och försöker igen en annan gång.

Lycka tilloch håll oss uppdaterade på era framsteg
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 16, 2006 18:56

Testa att hålla henne över handfatet vid "säkra" tillfällen till en början, om hon te.x vanligtvis kissar direkt hon vaknar eller direkt efter hon ätit osv.
Tror inte du kan förstöra nått alls genom att testa, lita på digsjälv och ditt omdöme :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Rozwa » mån okt 16, 2006 19:07

Okej, då ska jag testa i morgon bitti när hon vaknar. Senast hon kissade idag så stånkade hon till lite innan hon kissade. Det kanske var ett tecken till mig...? Nu har hon på sig blöja för snart ska hon sova. Det dröjer nog innan hon är blöjfri på natten, blöjan är ju genomblöt på mornarna. Vad spännande detta med EC är!
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav Emma2 » tis okt 17, 2006 07:50

Latestarter???? Det är väl mest vanligt att börja vid ca 4-5 mån så det är väl rätt lagom.
Vi tyckte det var lättast att kissa på pottan efter sömn på dagen, efter amning....
Han hade alltid rumpan bar hemma utom när han sov och då ser man när han kissar o kan säga kiissss.
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Rozwa » tis okt 17, 2006 08:34

Okej, då kanske jag inte är så sen då... Det verkar väldigt svårt att hinna få lillan till toaletten på morgonen. Jag tror hon kissar i precis samma stund om hon vaknar. Sedan tar det ca en halvtimme så kissar hon igen och den gången kanske det kan bli lättare att pricka in. Jag jobbar på så får vi se... I veckan borde tygblöjorna komma som jag beställt. Det blir spännande, Ingrid har inte haft tygblöjor tidigare.
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 17, 2006 19:56

Rozwa skrev:Okej, då kanske jag inte är så sen då... Det verkar väldigt svårt att hinna få lillan till toaletten på morgonen. Jag tror hon kissar i precis samma stund om hon vaknar. Sedan tar det ca en halvtimme så kissar hon igen och den gången kanske det kan bli lättare att pricka in. Jag jobbar på så får vi se... I veckan borde tygblöjorna komma som jag beställt. Det blir spännande, Ingrid har inte haft tygblöjor tidigare.

Ju mer ni hjälper henne till toa desto mer märker hon vitsen med att hålla sig en liten stund till för att slippa göra i blöjan!
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Rozwa » ons okt 18, 2006 07:54

Intressant SkogsKajsa. Är det verkligen så att om jag skyndar mig så hinner vi på toa? Kan bebisar hålla sig när dom är knappt halvåret? Eller menar du att Ingrid redan nu kan träna på det så att hon kan hålla sig senare?

Jag är bara inne på fjärde dagen med EC och just nu känns det mest spännande pch roligt. Men samtidigt känns det väääldigt långt till att jag ska hinna se så tidiga tecken på henne att vi ska hinna på toa. Som är det är nu sitter jag mycket bredvid henne på en filt och väntar in kisset. När jag ser att det är på väg/alternativt redan har börjat komma, så säger jag ksss. Har testat att ta henne till handfatet men då kommer inget.
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav Emma2 » ons okt 18, 2006 08:22

Potta e bättre för då kan hon sitta där en stund...

I början hinner de kissa i blöjan vid uppvaknandet, men rätt snart så blir det att de håller sig tills pottan kommer...vi kissar honom i sängen så att man kan göra det direkt...pottan står så man når den
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav tinaw » tor okt 19, 2006 08:13

De kan hålla sig en liten stund redan från början, Thilda höll sig ett par minuter när hon var två månader och vi precis börjat ECa.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Rozwa » tor okt 19, 2006 08:35

Ja då får vi se om Ingrid också kan hålla sig lite på morgonen så hennes mamma hinner vakna till liv innan vi rusar på toa!
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav Emma2 » lör okt 21, 2006 19:01

Vigo sitter på pottan i sängen...annars hinner man aldrig :lol: Jag e heller inte så snabb på morronen :hellu:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Rozwa » lör okt 21, 2006 20:39

Nu har det gått en knapp vecka sedan vi startade med EC. Och det funkar!!! Ingrid har kissat tre gånger efter att jag sagt ksss. En gång igår och två gånger idag. Helt otroligt. Än har jag inte hunnit ta henne till potta eller handfat utan har låtit henne kissa på golvet. Hon brukar ligga på plastad frotté och ingen av gångerna har jag trott att hon faktiskt ska kissa så jag har låtit henne ligga där och sen glatt bytt och tvättat. Men vilken kämsla när hon kissar! Vi kommunicerar med varann ju! Jag har ingen potta men ska köpa det. Då kan jag ju ha den i sovrummet som du Emma2 föreslog. Ja, som ni märker är jag ganska upplivad av detta.
Användarvisningsbild
Rozwa
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör okt 21, 2006 20:40

Rozwa skrev:Nu har det gått en knapp vecka sedan vi startade med EC. Och det funkar!!! Ingrid har kissat tre gånger efter att jag sagt ksss. En gång igår och två gånger idag. Helt otroligt. Än har jag inte hunnit ta henne till potta eller handfat utan har låtit henne kissa på golvet. Hon brukar ligga på plastad frotté och ingen av gångerna har jag trott att hon faktiskt ska kissa så jag har låtit henne ligga där och sen glatt bytt och tvättat. Men vilken kämsla när hon kissar! Vi kommunicerar med varann ju! Jag har ingen potta men ska köpa det. Då kan jag ju ha den i sovrummet som du Emma2 föreslog. Ja, som ni märker är jag ganska upplivad av detta.

Jättekul! Grattis till er förbättrade kommunikation! :vågen: :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » lör okt 21, 2006 21:35

Rozwa skrev:Nu har det gått en knapp vecka sedan vi startade med EC. Och det funkar!!! Ingrid har kissat tre gånger efter att jag sagt ksss. En gång igår och två gånger idag. Helt otroligt. Än har jag inte hunnit ta henne till potta eller handfat utan har låtit henne kissa på golvet. Hon brukar ligga på plastad frotté och ingen av gångerna har jag trott att hon faktiskt ska kissa så jag har låtit henne ligga där och sen glatt bytt och tvättat. Men vilken kämsla när hon kissar! Vi kommunicerar med varann ju! Jag har ingen potta men ska köpa det. Då kan jag ju ha den i sovrummet som du Emma2 föreslog. Ja, som ni märker är jag ganska upplivad av detta.

Ja, det är verkligen en häftig upptäckt, när man får till ECandet sådär :-D
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Nästa

Återgå till Latestarters