Hur gör man vid 16 mån?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur gör man vid 16 mån?

Inläggav Krabatmamma » mån dec 04, 2006 18:03

Axel är redan strax sexton månader, och så småningom vill vi börja visa honom andra alternativ än blöjan. När han var mindre visste jag inte så mycket om EC och trodde att det skulle vara alltför krångligt, så mycket som vi var på språng hela tiden. Nu efteråt ångrar jag det lite.

Vi använder tygblöjor dagtid, också på dagis, men engångs på natten. Hela sommaren fick han springa naken så mycket som möjligt (blöja till sömnen och när vi var ute, han kunde inte gå ännu och det torra gräset var alltför stickigt så han måste ha byxor på) och skvätta och bajsa på golvet. Vi torkade upp och så var det inte konstigare än det. Men vi trodde liksom att ett sånt kvicksilver som Axel är så får man inte att sitta på någon potta.

Nu får han vara utan blöja ibland hemma, vi har såpass kallt golv att det inte alltid går att springa (halv)naken. När han ska bajsa och vi märker den koncentrerade blicken, har vi några gånger hunnit lyfta honom till pottan och placerat en bok framför på golvet och det har funkat. Han har fått massor av beröm och vi har visat hur vi ploppar bajset i toan och spolar. Han går nog till pottan av sig själv också och sitter där en stund, med blöja och byxor på, och så tycker han om att lägga innerpottan (vi har en pottstol) på huvudet som en hatt.

Kisset vet vi inte hur vi ska göra med. Jag har inte lyckats se någon signal på förhand. Ibland ser han koncentrerad och frånvarande ut utan att klämma, och då räknar jag med att han kissar (då har det redan kommit i blöjan eller på golvet). På morgonen ligger vi ofta och drar oss så länge i sängen att morgonkisset hinner komma. Men det beror på att han vaknar fem-sextiden, när hans eländiga tandsprickning både väcker honom tidigt och håller både honom och oss föräldrar vakna nattetid. När tandsprickningen lugnat ner sig (tand sexton på gång nu) och han sover lite längre (hoppas vi) kan vi nog stiga upp lite snabbare.

Axel både bajsar och kissar oregelbundet. Det beror på hur mycket han äter och hur mycket jag ammar honom (och det varierar också med hur smärtsam tandsprickningen är).

Hur är det man gör för att smidigt glida över till mera potta? Några tips?
Axel anlände 14.08.2005, Kasper kom till världen 17.05.2010
Krabatmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » mån dec 04, 2006 21:13

Hej och välkommen hit! :hello:

Angående kissignaler så kan jag bara berätta hur Lukas är när han är kissnödig (om han skippar att säga till eller säger till för sent). Då kan han bli överaktiv, grinig, gnällig, hetsig och haffsig i sina rörelser, får lätt utbrott och trotsar gärna. Han blir helt enkelt mer "intensiv" i humöret och kroppen.
När ni märker kiss i blöjan eller när det blir pölar, påpekar ni det då så att han förstår sambandet och kan knyta det till ett enkelt ord?
Vi har valt att kalla kiss för "kiss-kiss" ("kii-kii" säger Lukas) för att han lätt ska kunna både känna igen och uttala ordet själv utan att det låter för likt nått annat. Om Lukas kissar i brallan så säger vi "Nämen oj, nu kom det ju kiss-kiss i brallan på Lukas, vart är det man brukar göra kiss-kiss?" eller liknande.

När det gäller morronkiss så är Lukas ofta rätt tidig också, men vi brukar ta honom till toa när han väcker oss och sen går vi och lägger oss igen. Ibland kan han sova gott flera timmar till efter det Det blir ju en vanesak för barnet att det inte måste vara morron bara för att man vaknat och varit kissnödig. Kanske en potta brevid sängen är enklare för er om ni inte vill böka för mycket på morronen?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Emma2 » tis dec 05, 2006 08:06

I fjol när det var kallt så fick Vigo helt enkelt kissa i byxan o så bytte vi direkt...mest för att han skulle koppla ihop kissandet med att det händer ngt. Har ni vanliga tygisar så blir det ju blött, men pockets är ju svårare.
Sen köpte vi en drös med kallingar och så kan man ha fina babylegs....eller vara naken om rumpan o ha babylegs.

Vi hade oxå svårt att få Vigo att sitta på pottan...lättast är att börja med morgonkisset, så att de kopplar potta med kiss. Man får ha ngn riktigt spännande leksak vid pottan som man bara får pyssla med just då...vi gav kall dricka o doppade fingrarna i lite vatten när han satt på pottan, de brukar kissa då...annars är det ju skitsvårt att taima i början...man måste få dem att koppla ihop potta o kiss.....

Fast vi började med att vänja helt av med blöjan...han fick göra på golvet o sen torkade vi upp...han ville inte sitta på pottan utan blev stel som en pinne el stack iväg direkt....
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Krabatmamma » sön dec 10, 2006 13:42

Tack för svaren!

Morgonpottandet börjar funka nu. Första morgonen ville han inte alls sätta sig på pottan, men redan andra morgonen funkade det. Pottan står bredvid toan, och när jag satte mig på toan och strilade, så kom hans stril en sekund efter i pottan. Följande morgon satte han sig på pottan och innan jag hann klämma fram en stril, kom hans redan i pottan! I morse var jag redan förberedd på att det inte skulle gå så bra, för blöjan var full. Men visst kom det en rejäl stril i pottan också. Ikeakatalogen på golvet gör att han hålls stilla tillräckligt länge.

Morgonkisset funkar alltså nu, bara jag tar initiativ till det. I morse kom bajset på köksgolvet strax efter morgonkisset, medan jag hängde tvätt och inte var så uppmärksam. Men annars så har vi fångat bajset i pottan också. Det krävs nog att jag märker när han börjar stånka och att jag föreslår pottan och tar honom dit, men jag märker att han gillar att bajsa på pottan. Speciellt gillar han stunden när vi häller pottans innehåll i toan och han får vinka till bajset/kisset. Så gillar han också att rumpan inte blir så smetig som den blir när han bajsar i blöja, det blir mindre rumptvätt med potta.

Vi använder vikblöjor med bumpy- eller ylleskal, så han är van vid att ha blött runt sig. Därför reagerar han väl inte på att han kissar ner sig när han har fått gå utan blöja men med byxor på för att inte få för kallt. Jag försöker nog byta ofta, så att han ofta är torr runt rumpan. Nu har jag också börjat prata med honom om pottan när han har kissat på sig. Några gånger har han också gått själv till pottan och suttit där en stund utan att vara produktiv i nedre ändan. Då har jag bara sagt att "så gör man när man sitter på pottan" och "alla gånger kommer det inte", i en vänlig ton.

Nu får vi se vad nästa steg blir, och när det känns vettigt att utöka pottandet. Några tips?
Axel anlände 14.08.2005, Kasper kom till världen 17.05.2010
Krabatmamma
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters