behöver lite tips...

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

behöver lite tips...

Inläggav prinsessmamman » tor dec 28, 2006 21:21

jag har en dotter född Juli 2005 (hon är alltså snart 18 månader) och hon har gått på pottan lite nu och då sedan hon var fem månader, vi har inte gjort något seriöst försök till att få henne att sluta med blöjor men hon har suttit på pottan lite nu och då och ibland kommer det något i pottan och ibland inte. Nu den senaste veckan har hon börjat säga till när hon ska bajsa, hon säger "blöja blöja" och börjar dra i blöjan, så både igår morse och i morse både kissade och bajsade hon på pottan :app:
hon har alltid tyckt att det varit kul att sitta på pottan och nu vill hon gärna sitta på toaletten också. hon sitter en stund och försöker kissa men det har inte kommit någonting mer än de gånger hon bajsar också. när hon har blöja säger hon till EFTER att hon har kissat och vill byta blöja direkt då.
jag tycker det är lite svårt att veta hur ofta jag ska sätta henne på pottan och sen skulle jag behöva lite peppning och kanske lite bra råd till hur jag ska göra..
nu ska jag banne mig ta tag i dethär ordentligt!
Ung Mamma till Världens Vackraste Isabella!

Bild
prinsessmamman
10 - Skitnyfiken

måste tillägga!

Inläggav prinsessmamman » tor dec 28, 2006 21:28

för någon vecka sedan stog jag i köket och plockade i diskmaskinen, sambon var nere och hämtade tvätt i tvättstugan och efter en stund ropade dottern på mig. då hade hon tagit av sig blöjan, satt sig på pottan och kissat! :app: oj vad stolt jag blev kan jag ju säga!
och någon dag senare satt jag och skrev på ett skolarbete och då kom dottern och sa "bajsa" och jag frågade "har du bajsat?" hon svarade "aa" jag fortsatte skriva lite för jag tänkte att hon kanske inte var riktigt klar och sen kom jag på att hon kanske ska bajsa på pottan, även om det redan kommit lite i blöjan kan ju resten få komma i pottan. då upptäckte jag att hon inte alls bajsat men det landade precis i blöjan när jag skulle ta av henne den, så antagligen sa hon till innan hon skulle bajsa, och det har hon gjort både igår och idag som jag skrev..synd att jag inte lyssnade ordentligt på henne :rodna:

Bild
prinsessmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » tor dec 28, 2006 21:32

:app: :app: Kul!
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Re: behöver lite tips...

Inläggav SkogsKajsa » tor dec 28, 2006 23:06

När hon försökt kissa på potta/toa, kissar hon strax efteråt då eller tar det ett tag. Jag tänker på möjligheten att hon kanske så gärna vill prestera kiss att det låser sig för henne?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav prinsessmamman » lör dec 30, 2006 11:55

det kan ta ett tag innan det kommer något ibland men ibland kommer det direkt. ibland sitter hon länge och sjunger med mig eller leker med någon leksak, ibland springer hon iväg direkt. jag brukar fråga om hon är klar och ibland säger hon nej och sitter en stund till...
igår var jag iväg och köpte trainingpants till henne, får se hur det går med dom..men idag har hon kissat på pottan två gånger och igår efter att hon hade sovit middag var blöjan helt torr :-) då satt hon på pottan en stund och efter någon minut så kissade hon massor

Bild
prinsessmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör dec 30, 2006 11:57

Det låter ju som det går åt rätt håll nu ju! Jätteroligt!! :vågen: :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Latestarters