hur ska jag göra?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

hur ska jag göra?

Inläggav prinsessmamman » sön jan 07, 2007 17:41

Vi har fått ett litet problem här hemma..Bella säger ofta (nästan alltid) till när hon ska bajsa eller kissa och det säger hon genom att ropa "blöja" och hon låter lite panikslagen när hon säger det ungefär som att det är farligt om det kommer i blöjan..det stora problemet är att hon vill inte sitta på pottan eller på toaletten då, man får knappt komma nära henne förän hon är klar och blir då jätteledsen eftersom det kommit i blöjan..hur ska vi göra?
kan tillägga att vi absolut inte visat på något sätt att det är fel att det kommer i blöjan, kommer det i blöjan säger vi ingenting speciellt möjligtvis "vad skönt att du har kissat nu för det var ju en stund sen sist" eller något liknande, kommer de i pottan säger vi: "titta, nu kom det i pottan, va skönt." och sen är det inget mer med det..
gör vi något fel?
vi kör inte direkt EC utan hon vill oftast gå utan blöja och sitter på pottan ganska ofta också, även om det blivit lite potta den senaste veckan...skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på, vad man inte ska göra, hur man kan göra för att hon ska bli torr, ja, jag vill veta allt!
kram!
Ung Mamma till Världens Vackraste Isabella!

Bild
prinsessmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » sön jan 07, 2007 19:21

Jag tror inte ni gjort nått fel, det kanske är en sån period bara. Många barn har en period runt året nångång där dom gör i blöjan fastän dom inte vill och då blir dom lessna. Lukas hade en sån period då han smög med att han bajsade i blöjan/byxan, man fick inte komma nära honom och sen blev han lessen för att han bajsat ner sig.

Nu vet jag inte om det är det som din tjej håller på med, men jag skulle nog fråga om hon vill ha hjälp när det är på det viset och om hon inte vill så prata med henne och försäkra henne om att det inte gör nått och att ni kan ta bort bajset/kisset sen. Lukas är kännslig för att göra "fel" ibland och blir jättelessen tills man sagt att det inte gör nått och att det är OK.

Det vänder nog snart ska du se, hon vet ju egentligen hur det går till :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Latestarters