Introducera pottan till toakissare?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Introducera pottan till toakissare?

Inläggav Kråkan » ons jan 17, 2007 18:58

Hej!
Nu har vi äntligen köpt en träpottstol! :-)
Så...hur ska vi göra pottan intressant och rolig att kissa/bajsa i, istället för att sitta på toan hängandes mellan våra ben?
Hur gör man för att hon inte ska bli rädd för den- hon gillar inte Babybjörnpottstolen i plast, vet ej om det är läskigt att sitta i den eller om den bara är för kall att sitta på? :-P

Hon fick leka lite med den idag när jag packade upp den, sätta på locket, sätta sig med byxorna på, så hon var ju intresserad helt klart. Vill fortsätta i samma positiva anda.
:hmm:
Kråkan med busig tjeja född dec-05.
Tecknar massa ord.
Har EC-lightat från 6 mån ålder, nu verkar det övergå till nattEC, men dagarna är fortfarande lite si och så...
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons jan 17, 2007 21:58

Testa att göra det som att ni sitter tillsammans ibörjan (som ni sitter tillsammans på toan), kanske inte helt lätt men försök lixom vara nära så kanske hon blir trygg med den :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Tack för svar

Inläggav Kråkan » ons jan 17, 2007 22:15

SkogsKajsa skrev:Testa att göra det som att ni sitter tillsammans ibörjan (som ni sitter tillsammans på toan), kanske inte helt lätt men försök lixom vara nära så kanske hon blir trygg med den :-)

Mmm...får försöka med något sånt...för hon är ju så trygg på toan, men på Babybjörnen ska hon av ögonaböj. Tack för din idé!
Tecknar massa ord.
Har EC-lightat från 6 mån ålder, nu verkar det övergå till nattEC, men dagarna är fortfarande lite si och så...
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kråkan » tor jan 18, 2007 23:11

Njea, det går inte så bra det här.. :sad:
Hon är rädd, och skrattar nervöst och håller i pottan eller oss hårt- stackarn...FAST vi sitter alldeles intill och håller i henne.
Vi har också försökt att sätta henne där och låtsas som ingenting, att det är "jätteroligt och inget konstigt och därför behöver vi inte hålla i henne heller" så man inte gör en för stor grej av det hela. Men det funkar inte heller.

Så det blir inget kiss/bajs i pottan och efteråt så går det inte på toan efter heller, verkar som hon kanske blir för nervös så det låser sig helt, för nu har vi missat så många kiss/bajs.

Hon sitter gärna på den med byxor på, leker, eller klättrar uppepå den och doppar fötterna i själva pott-delen. Hmmm... hur avdramatiserar man detta nu då?
:help:

Ska vi skippa pottstolen helt och låta den stå där i hörnet i badrummet tills hon själv kommer på att man kan använda den till nåt annat? Hon kan kissa i en liten skål som vi har, eller i handfatet ibland så det är inte för att "det inte är toaletten". Har provat att låta henne sitta själv på toan med stöd förut men det var superläskigt...Hon verkar vara rädd att ramla ner i hålet i toan och pottan...
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » fre jan 19, 2007 11:51

Ni kan ju visa hur man gör på pottan då ;-)

Nej men gosedjur/dockor? Behöver inte dom gå på pottan?
Håll t.ex en docka över pottan, gör kiss- och bajsljud och säg sen att "åååh va skönt, nu har dockan kissat och bajsat på pottan! Fäärdig!" Så får dockan lite tork med papper och sen får den dansa iväg.

Lukas tyckte det var jätteroligt när jag gjorde så på en annan potta brevid hans potta som pottunderhållning och motivation till att göra likadant på sin potta. Nu sätter han själv gosedjuren på pottan, stånkar och gör pruttljud och kissljud. Sen säger han "ävv-ävv" (färdig) och så får gosedjuret leka med annat igen. :ls:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kråkan » lör jan 20, 2007 00:11

SkogsKajsa skrev:Ni kan ju visa hur man gör på pottan då ;-)
:

Faktiskt så försökte jag sätta mej på den (med byxorna på dårå ;-) )
för att visa att den var kul att sitta på, men eftersom det är en pottstol med handtag så fick min runda rumpa inte plats :lol:

http://www.traotto.se/Barnmoebler/pottstol.htm

SkogsKajsa skrev: Håll t.ex en docka över pottan, gör kiss- och bajsljud och säg sen att "åååh va skönt, nu har dockan kissat och bajsat på pottan! Fäärdig!" Så får dockan lite tork med papper och sen får den dansa iväg. :

Precis vad vi provade idag faktiskt. Det var lite intressant.
Sen senare på eftermiddagen så lekte hon med pottan utan blöjor och kissade på golvet, med pottan framför sej så hon var ju bara några centimeter ifrån hihi :-)

Hällde också lite vatten i pottan, tog loss den och förklarade att man kunde kissa däri och så häller man kisset i toan och spolar. Hon lyssnade intresserat iallafall.

Satte henne inte på pottan själv alls idag, det får växa fram...hon får väl leka med den tills hon känner sej mogen.

Tack så :heart: -ligt för engagemanget i frågan
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör jan 20, 2007 10:12

Det låter som ni tar det lugnt i hennes takt, det är nog det bästa kombinerat med små lockande knep :-D

Kul med en ny modell av pottstol, när hon vant sig vid den får du gärna skriva ett omdöme om den så kan den finnas med i pottutvärderingstråden :tumsup:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kråkan » sön jan 21, 2007 23:08

SkogsKajsa skrev:Det låter som ni tar det lugnt i hennes takt, det är nog det bästa kombinerat med små lockande knep :-D

Pappan lyssnade visst inte när jag sa att vi skulle strunta i den helt, för när jag kommit in efter att ha skottat snö igår *puh* så sa han stolt att hon kissat i pottan. :siishah: Han hade hållt henne och hon verkade ändå nervös, så då tog han fram en bok som hon genast slappnade av med, bläddrade i och kissade.
Jag som trodde att böcker kom längre fram, till rastlösa barn.
Se där! Vad man lär sig av sin partner ibland :heart:

Så idag har det blivit 3 kiss i pottan! :-D
Men hon är fortfarande lite nervös och sitter långt fram på kanten,och eftersom det inte finns stänkskydd på denna varianten (får minus för detta på utvärderingen) så blir det en hel del spill. Men vi jobbar på att få henne att slappna av och sitta längre bak, så blir det nog bra.
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Bajspremiär!

Inläggav Kråkan » lör feb 03, 2007 01:11

Jihooo! Nu har hon blivit så kompis med pottan, så hon skrattar när vi sätter henne där, hon verkar tycka det känns lite annorlunda och busigt.
Bara hon har en bok att titta och bläddra i så är allt frid och fröjd.
Idag blev det bajs däri och det är ju såå roligt med tecknande barn!! :love:

Hon applåderade när hon såg resultatet (jag applåderar när hon är duktig) och sen la hon handen för sin gapande mun och stirrade långt ner i pottans innehåll (jag brukar göra så och säga OJ om något ovanligt händer, som att man tappar något).

Så hon sa både "Vad jag var duktig" och "Oj, har du sett".
Sen skulle hon hälla ut innehållet i toan själv!

Ser fram emot att hon ska använda pottan mer nu, det är ju så bökigt att ha henne hängande på toan framför sig. Dessutom ska hon börja dagis om en månad, så potta är väl det enda som kommer erbjudas där, om ens det (har faktiskt inte frågat eftersom det var lite panik med dagisplatsen)
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Re: Bajspremiär!

Inläggav SkogsKajsa » lör feb 03, 2007 09:41

Nej va roligt! Grattis till bajspremiären! :lol: :vågen:

Kråkan skrev:Hon applåderade när hon såg resultatet (jag applåderar när hon är duktig) och sen la hon handen för sin gapande mun och stirrade långt ner i pottans innehåll (jag brukar göra så och säga OJ om något ovanligt händer, som att man tappar något).

Så hon sa både "Vad jag var duktig" och "Oj, har du sett".
Sen skulle hon hälla ut innehållet i toan själv!

:ls: :loving:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Bajspremiär!

Inläggav Kråkan » mån feb 05, 2007 00:52

SkogsKajsa skrev:Nej va roligt! Grattis till bajspremiären! :lol: :vågen:

Tack, tack. :hello: Nu hoppas vi på att den positiva vågen håller i sig, trots att hon är 14 mån och mitt inne i den mest kritiska perioden, vad jag förstått :-D
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters