vill ECa hur gör jag

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

vill ECa hur gör jag

Inläggav trollungen » tis feb 06, 2007 22:04

hej hej
är alldels ny här på forumet :app:

jag har en 10 mån kille som jag har fått att bajsa på toaletten tre ggr, oftast har det kommit i blöjan först, o så har jag satt honom på toaletten så har det kommit lite till :app:

så jag tänkte börja potträna honom så smått :this:
till saken hör att jag är lite äckelmagad o inte vill släppa mina engångsblöjor riktigt än. jag har honom naken o sätter honom på pottan lite då o då (ca 10-15 min mellanrum) eftersom jag inte lärt mig att uppfatta hans signaler.

har ni några bra tips? o råd?
vad ska ja tänka på?
och hur ska jag gå till väga?

edit
kom på att han e ju för sjutton 11 månader :eld:
Senast redigerad av trollungen ons feb 07, 2007 17:56, redigerad totalt 1 gång.
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Jennifer » tis feb 06, 2007 22:55

Hej och välkommen hit :hello: !

Kul att du vill börja EC:a! Jag har ingen egen erfarenhet av att börja EC:a sent, men här kommer några spontana tips!

Har du tänkt tanken på att kanske börja med tygblöjor? Med tygblöjor på så känner barnet att blöjan blir blöt och att det är mysigare med en torr blöja. Så fort man märker att barnet kissat så byter man blöja. Många barn säger till när blöjan blivit våt. Och sen är ju steget till att säga till före inte så stort!

Brukar han kissa någon annanstans än i blöjan? Tex vid blöjbyte eller vid bad? Så fort du ser att han kissar kan du säga ett speciellt kiss-ljud, tex kssssss. Och ett annat eller samma ljud för bajs. Så småningom börjar han antagligen att förknippa kissning/bajsning med ljudet och så småningom (någon-några veckor kanske?) kan du försiktigt testa att sätta honom på en potta/toalett och säga ljudet när du tror att han är nödig. Har han förknippat ljudet med kiss så kommer han att kissa om han är nödig!

Om du pottar honom så ofta som varje kvart så tror jag att det finns en risk att han blir lite uttråkad. Min kille är lika gammal och han har en stark vilja just nu! Det gäller hur som helst att gå varligt fram och göra pottningarna så roliga som möjligt.

Försök vara nära din son mycket, tex genom att bära honom i bärsjal eller bärsele, eller vara med honom på golvet när han leker. Under någon-några veckors tid underlättar det nog om du har honom naken (eller med ett tygstycke om rumpan så att du åtminstone ser när han kissar/bajsar) mycket åtminstone under någon-några timmar varje dag. Du kan ju stänga dörrarna så att ni bara är i ett rum och ta bort mattorna... Och ta pottan vart ni än går i bostaden, för tids nog kommer han nog att börja snegla på eller krypa mot pottan när det är dags!

Du har väl förresten kanske sett dom "klistrade" tipsen på EC-snack?

Lycka till ;-) !
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Summer » tis feb 06, 2007 23:52

Vi har framgångsrikt använt engångsblöjor till M, funakr till och med bättre än tygisar känns det som. Fast man känner antagligen lite kiss lättare i en tygis än en engångs. Så jag tycker inte att du måste ge upp engångs. Vill man ha blöteffekten kan man ju testa en modell som inte har lika torr yta eller att lägga tex lite papper i som blir blött (finns bra engångspapperstvättlappar från euroshopper (icas billighetsmärke) som är mjuka och billiga).

Annars har jag inte några bra tips. Lycka till i alla fall!

Edit: euroshopper heter dom
Senast redigerad av Summer lör feb 10, 2007 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Med lillkille född 050701 i v28+0. Vill gå på toa sedan 060721.
Summer
10 - Skitnyfiken

Inläggav trollungen » ons feb 07, 2007 16:21

hej igen!! :ls:

en annan fråga nu då :this:

jag har satt liten på pottan rutinmässigt idag (tror att det kan funka bäst nu i början) och han har kissat två gånger i :app:
o andra ggr har han inte gjort något. min fråga är: hur länga kan man låta dem sitta? han kan sitta på pottan bra länge :lol: ja brukar ge honom nån badleksak eller nåt annat o pilla med så att han sitter kvar.. är det fel? kanske ska man ta bort honom med en ggn om han inte gör ngt? o försöka igen lite senare?
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Jennifer » ons feb 07, 2007 16:47

Hej igen! Roligt att din kille har fattat vad man ska ha pottan till :-D !

Så länge ett barn tycker det är roligt att sitta på pottan så kan man låta barnet sitta kvar, men så fort det blir protester är det bara att avbryta direkt. Men om det inte kommit något kiss inom typ en minut så är det nog så att barnet inte är kissnödigt just då. Ibland kan dock barnet vara nödigt på pottan, men att han/hon behöver komma till ro (slappna av) för att kunna kissa. Ett sätt att slappna av kan ju vara att pilla lite med en leksak, precis som du låter honom göra. Andra sätt kan vara att få dia lite grann, eller höra en rinnande vattenkran.

Pott-underhållning är jätteviktigt! Det ska ju vara kul att kissa och bajsa, eller hur? All underhållning som barnet tycker är skoj är tillåten, så det är bara att vara kreativ :hellu: ! Här sjunger vi, gör roliga grimaser, leker titt-ut, läser böcker, ammar, leker med hårborste, tandkrämstub, badleksaker etc.
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav trollungen » ons feb 07, 2007 17:58

okej!!
va skönt att det verkar som om jag gör nåt rätt! :rock:
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav trollungen » ons feb 07, 2007 22:15

måste bara fråga...
eftersom ja sätter liten på potta så ser ja ju inte när han kissa o ibland hör ja inte heller... så ja missar d där kssss-ljudet... hur viktigt är det? om ja sätter honom på pottan, o inte gör ljudet, kan det förstöra ngt? :help:
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Jennifer » ons feb 07, 2007 23:02

Jag tror det vanligaste om man vill börja EC:a är att man till att börja med (innan man börjar potta) lär sig mer om barnets signaler och att man försöker få barnet att associera kiss/bajs med ett visst ljud. Ljudet kan sedan underlätta när man ska försöka få barnet att göra ifrån sig i tex pottan. Sen efter ett tag så kan man sluta med ljudet och för barnet räcker det med att vara i en viss position (tex sitta på en potta) för att han/hon ska förstå att det ska kissas. Men om din kille redan kissar i pottan ibland, så har kanske han förstått ändå vad det är frågan om? Jag tror inte att det finns något rätt eller fel, utan om barnet verkar nöjt och det funkar bra- ja, då gör man helt enkelt rätt!

När du ser/hör att han kissar kan du nog säga ksss-ljudet ändå, det skadar nog inte. Sen finns det ju förresten genomskinliga pottor- men dom är nog inte så lätta att få tag i i en vanlig affär.
Bild

Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Summer » ons feb 07, 2007 23:57

Vi har genomskinlig potta så vi ser, men jag förstår problemet. Har verkligen problem med vanliga potter...

Kan säga att M behöver ofta lite tid på sig för att slappna av och börja kissa/bajsa. Vi har leksaker, böcker och sångböcker att tillgå. M bestämmer vad som ska hända. I perioder så vill han till pottan för att vi ska sjunga, inte för att han behöver gå :loving: I andra perioder har han inte velat gå in i badrummet alls om man inte lovade tex sång eller läsa bok, även om han varit nödig.
Med lillkille född 050701 i v28+0. Vill gå på toa sedan 060721.
Summer
10 - Skitnyfiken

Inläggav trollungen » tor feb 08, 2007 22:18

men menar ni att ja INTE ska sätta honom på pottan utan ha honom över toaltten? :hmm:
det okar jag aldrig :cry: han e alldeles för tung för det :tutte:

jag försöker o kssss a när jag hör men om han bajsar (som han fö gjort TVÅ ggr idag :tumup: ) så hör ja ingenting...
jag har lättare o se om han behöver bajsa än kissa... gud va detta är SVÅRT! :duh:
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav trollungen » fre feb 16, 2007 11:40

i början verkade det gå ganska bra :app:
men nu.. bara en vecka (eller är det två) efter start så missar jag hela tiden!! mig gör det inget att ja får torka golvet men ja vill ju så gärna.. kanske det ja gör fel..? liten känner "tvånget" o strejkar? nån som har nåt bra tips? vi brukar kissa på morronen, sen får han vara blöjfri till efter frukost nån gång.. imorse satt han o kinkade som sjutton men ja höll huvvet kallt (eftersom det brukar vara falsklarm under maten) o efter sp satte ja honom på pottan me en gång.. men inget hände. efter 2 min bajsar han på golvet , torkar upp, o då bajsar han en ggn till... när ja sen tittar runt så har han kissat i ett hörn :floet2: o allt detta missade ja ida.. o inget har ja träffat efter heller, så nu känns det lite tröstlöst :-(

ska införskaffa mig en genomskinlig potta.. så kanske ja kan se lättare..
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Jennifer » fre feb 16, 2007 15:08

Ta en paus från EC:andet ett tag. Jag vet, det låter trist, men det är nog det enda som hjälper. Låt lillen vägleda dig hur lång pausen ska vara. Ju snabbare du väljer att ta en paus när det går dåligt, desto kortare blir nog pausen. Kanske är ni båda motiverade igen redan efter några timmar eller någon dag ;-) .
Bild

Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav trollungen » fre feb 16, 2007 20:43

måste bara fråga...
vi är ju helt nya på detta o ja har försökt o "fånga upp" honom o ksssksss a när han kissar... men d har ja lyckats med kanske allt som allt 5 ggr... men ska ja ksskss a när ja tror/tycker att han ska kissa även fast vi inte har kommunikationen än? eller kan han associera det till nåt helt annat då kanske? :hmm:

känner mig helt vilsen juh...

får oxå säga att vi har coolat ner bra men satte honom på pottan när vi kommit hem o då bajsade han rejält! :tumup:
trollungen
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör feb 17, 2007 10:11

Jag tror det kan vara bra att vänta med att kss-kss:a som uppmaning tills du märkt att det blivit en koppling mellan ljudet och handlingen.

Kul att fånga bajs! Det är ju det som måste vara obehagligast att ha i blöjan ju! :-D :bajs:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav trollungen » tis feb 20, 2007 17:58

d där me ksss andet?
ofta ofta missar ja själva kissandet... o ser de absolut sista dropparna.. o ibland missar ja helt, ska ja ksss a så fort ja märker att han gjort/gör nåt även om han inte kissar mer? eller precis kissat klart?
trollungen
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters