Morgongråt

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Morgongråt

Inläggav Krabatmamma » tor feb 08, 2007 09:18

Här börjar vi morgnarna med gråt nuförtiden...

Axel har tandsprickning, sover oroligt och ammas massor under natten. När han vaknar sextiden är blåsan sprängfull och när lata jag :ops: ger bröstet för att köpa mig tio minuter till i sängen, kommer lite kiss i engångsblöjan.

Det tycker Axel att är pinsamt, och så gnäller han och gråter och jag bär hastigt honom till toan så att han får kissa ordentligt.

Vi har testat med en potta vid sängkanten, men grabben har ett sånt tryck i blåsan på morgnarna att kisset skvätter upp halvvägs över magen, så det gillar han inte heller. Därför toan först på morgonen, sedan sätter han sig på pottan under resten av dagen.

Att kissa på natten funkar inte heller. "Ska vi gå på pottan?" har varit min morgonfråga så länge att han associerar pottan med morgon, och vaknar till så ordentligt att han inte somnar om på en timme eller två på natten. Det är ingen av oss riktigt förtjust i, så vi har använt nattblöja av den orsaken.

När Axel i perioder har sovit lugnare och därför inte ammats så mycket, har han hållit sig helt bra under natten och vi har återanvänt samma torra blöja en-två-tre nätter. Men nu har vi både flyttat och varit sjuka, så det har gjort nätterna oroligare till råga på allt tandsprickningselände.

Det enda som hjälper är väl att masa sig upp genast när Axel visar livstecken vid sextiden, och gå till kalla toaletten med det iskalla golvet... Jag vill ha golvvärme!
Axel anlände 14.08.2005, Kasper kom till världen 17.05.2010
Krabatmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor feb 08, 2007 12:43

Hejsan

Va jobbit att inte pottan funkar på morronen...det går inte att hålla honom över en djupare hink eller lägga något mjukt i pottan som suger upp kisset och förhindrar skvättet? Typ innehållet i en engånsgsblöja eller ett inlägg ur en tygblöja?
Går han med på att stå och kissa så kanske det går att ha nån tillbringare eller nått att kissa i...hihi B-)

Hoppas tänderna goar till sig på han snart, stackars liten!
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Morgongråt

Inläggav Jennifer » tor feb 08, 2007 14:24

Krabatmamma skrev:Vi har testat med en potta vid sängkanten, men grabben har ett sånt tryck i blåsan på morgnarna att kisset skvätter upp halvvägs över magen, så det gillar han inte heller. Därför toan först på morgonen, sedan sätter han sig på pottan under resten av dagen.

Jag tycker också att ni skulle försöka hitta något sätt som inte kisset skvätter så; byta potta tilll en med högre stänkskydd eller större "hål", eller lägga något i pottan som Skogskajsa föreslår. Sen när han kissat morgonen kan ni ju fortsätta mysa i sängen en stund till. Eller rent av somna om kanske?

Krabatmamma skrev:Att kissa på natten funkar inte heller. "Ska vi gå på pottan?" har varit min morgonfråga så länge att han associerar pottan med morgon, och vaknar till så ordentligt att han inte somnar om på en timme eller två på natten. Det är ingen av oss riktigt förtjust i, så vi har använt nattblöja av den orsaken.

På natten är man trött och börjar man prata, ja då blir man ju pigg! Skippa snacket. Märker du att han är kissnödig så testa med att sätta honom på pottan bara. Om du ska säga något kanske du kan viska "här kommer pottan" eller nåt? Om du har pottan bredvid sängen och dessutom ammar lite på pottan så somnar han säkert om direkt!
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters