EC och adoption?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC och adoption?

Inläggav blackbelt » ons apr 18, 2007 12:38

Ett par kompisar som länge försökt få barn har nu till slut bestämt sig för att adoptera. Det är mycket möjligt att ämnet EC och adoption dyker upp i våra samtal så jag tänkte vara lite förutseende och höra mig för om erfarenheter kring detta. Fungerar det och i så fall hur? Tänker att det kanske beror på hur gammalt barnet är och hur det har behandlats tidigare i livet? Eller så går det inte alls? Någon sa att det var vanligt att tidigare torra barn backar i utvecklingen när de kommer till de nya föräldrarna och det känns ju helt logiskt men finns det EC-möjligheter?

Lite krullig start på tråden men ni kan säkert hjälpa till att räta ut den! :blahblah:

/blackbelt
Användarvisningsbild
blackbelt
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons apr 18, 2007 12:46

Jag har ingen erfarenhet alls, men EC är ju en kommunikation man bygger upp och som skapar bättre förståelse mellan förälder och barn så det borde ju bara vara positivt att prova.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Saffran » ons apr 18, 2007 17:35

Hej!

Jag kan dela med mig av de tankar vi har haft kring EC och vår son som är adopterad och nu snart 2 1/2 år. Men de skrivs ner i all hast och jag hinner inte läsa igenom det jag skriver så ta det för vad det är och fråga om det är något du undrar över.

Jag tycker också att det beror mycket på barnet och vilka erfarenheter barnet har med sig. Kommunikation är ju aldrig fel, sedan hur den byggs upp kring bajs och kissbehovet kan kanske vara individuellt som du säger. Men jag tror det är viktigt att att det inte blir någon som helst prestation över det.

Vår kille var 7 månader när han kom till oss. Jag hade först ingen tanke på att köra projektet "EC" när jag hörde talas om det. Då var det att lära känna honom som vi var inställda på.
Men sedan tog han sådan tid på sig och var så tydlig när han skulle bajsa, så det kändes tokigt att vänta vid skötbordet och sedan gå och lägga bajset i toaletten. Vi använde tygblöjor och erbjöd honom toa vid bestämda tider. Jag minns inte riktigt just nu men på den vägen blev det.

Han har varit torr till och från och mer eller mindre beroende på omständigheterna. Och det är helt okej för oss.
Vi har även använt babytecken i vår kommunikation (det har varit toppen) och då blev det naturligt att kommunicera kring det mesta.

Men dessa är mina högst personliga tankar och erfarenheter.
Användarvisningsbild
Saffran
150 - Pissråtta

Inläggav blackbelt » ons apr 18, 2007 20:01

Tack för kommentarerna!

Det är ju sant - det är en väldigt viktig synpunkt att det inte skall vara förenat med prestaion! När jag först började med EC i höstas så var det på något sätt självklart att det inte inbegrep något prestationskrav - på vår dotter. Senare insåg jag att det är lika viktigt åt andra hållet - VI måste inte heller prestera, att försöka är faktiskt gott nog! Det var efter kloka kommentarer här som jag insåg det, något jag annars missat fullständigt!

/blackbelt
Användarvisningsbild
blackbelt
10 - Skitnyfiken

Inläggav Saffran » ons apr 18, 2007 21:51

Kanske är det lätt hänt när man blir inspirerad och engagerad. Det är ju så roligt när det funkar. Jag hade en period när jag märkte att det blev för viktigt och sonen protesterade direkt genom att inte vilja gå på pottan. Det blev inte hans val. Så då fick jag retirera och komma till insikt om ett och annat. Direkt respons kan man säga.
Användarvisningsbild
Saffran
150 - Pissråtta

Återgå till Latestarters