helt ny på detta, hjälp!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

helt ny på detta, hjälp!

Inläggav kikartan » tis sep 25, 2007 08:17

Hej!
Jag har aldrig hört talas om EC förut, stötte på det nu idag. Men jag blir ju jätteintresserad genast.
Jag har en son som är snart fyra månader och jag skulle gärna börja testa detta med honom, men hur gör jag?
Han har tygblöjor ganska ofta men vanliga när jag är för trött..
Behöver jag skaffa en potta, ska han ha tygblöjor på sig eller inget alls.. ja, jag vet som sagt ingenting och hoppas någon vill förbarma sig över mig med lite hjälp!
kikartan
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » tis sep 25, 2007 17:50

Hejsan!

Det beror lite på i vlken utsträckning du vill EC:a honom...Helt ut blöjfritt eller lite som det passar och med blöja som backup?
Första steget är ändå att man endera tar av blöjan och observerar för att se om man kan lära sig vad barnet har för signaler, eller att man börjar sätta barnet på pottan vid säkra tidpunkter (t.ex om barnet oftast kissar/bajsar efter mat eller sömn).

Du behöver inte ha någon potta om du inte vill, man kan även hålla barnet över handfatet (I en tråd under rubriken "Om EC" här på forumet kan man se hur man kan hålla) eller på toaletten.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » sön okt 14, 2007 12:49

Vi började erbjuda båda våra flickor att göra ifrån sig på potta när de var just fyra månader. En jättebra ålder att börja vid, tycker jag! :tumup:

Vi använde potta! Baby Björns hjärtepotta passar jättebra för fyramånadersbebisar. Vår första flicka kissade spontant redan första gången vi satte henne på pottan och strax började hon även att bajsa där. Andra flickan tog det några gånger innan hon förstod vad hon skulle göra på pottan. Vi hjälpte henne genom att sätta på vattenkranen när hon precis satts på pottan. (Det var storasyster som fick den uppgiften.) Jag tror det var vid tredje försöket, som hon kissade på pottan första gången. Efter det fortsatte vi ett par, tre veckor med att sätta på vattenkranen. Sedan var pottkissningarna etablerade. Bajsa på pottan började hon också tidigt med.

Vi hade vanliga blöjor som skydd ända tills vi aktivt tränade bort blöjan (vid knappt 2 år för första flickan och knappt 1,5 år för andra). Kissblöjor blev det ju ändå ibland - fler vissa dagar än andra, men bajsblöjor slapp vi lindrigt undan med sedan vi introducerat pottan. Vi var också mycket noga med att alltid byta blöja så snart något kommit i den, så att flickorna inte skulle behöva gå med våt, tung blöja eller vänja sig vid denna känsla.

Vi körde den gamla svenska metoden, som var vanligt förekommande fram till 1960-talet och som nu går under benämningen "EC-light". Jag vill gärna poängtera att vi också givit våra flickor rikligt med beröm :app: vilket jag är varm förespråkare för. :tumup:

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Helma » sön okt 14, 2007 18:50

Hej!
Jag är själv väldigt ny på det här med EC. Min minsta har hållit på ett par veckor, men hon är en talang ;-) så det har gått jätte bra.

Jag började med att sätta henne på pottan vid varje blöjbyte och säga kss-kss. Vissa gånger kissade hon andra inte, ibland märker jag att hon behöver kissa, men att hon inte kan slappna av, då sätter jag på kranen. Det har gått över förväntan!

Lisa började även bajsa tidigt på pottan, hon tycker helt klart det är bekvämare än att få allt i blöjan.

Nu rutin-EC:ar jag henne lite mer som t ex när hon vaknat, innan maten och efter maten. Det är mer regel än undantag att det blir resultat.

Hoppas du kommer igång. Ta det lugnt i bebisens takt. Lisa är 7 månader, och hon visar tydligt när hon INTE vill sitta på pottan.

Lycka till!
Helma
10 - Skitnyfiken

Så startade vi

Inläggav Charlotta » tis nov 20, 2007 02:11

Hej!

Jag började ec:a våran Saga när hon var knappt 4 månader. Jag läste någonstans att när bebisen vrider sig och gnäller och inte har ro att ta tag om bröstet under amning så kan han/hon vara kissnödig, likaså att bebisar sällan kissar under djup sömn, och därför för det mesta är kissnödiga när de vaknar. Detta var min utgångspunkt.

Nästa gång jag ammade, och lilla fröken började gnälla tog jag henne till handfatet och sa sssss, och vips - hon kissade! Jag provade också det samma direkt efter uppvaknande, och det funkade bra. Det gav mej inspiration att fortsätta. Så fort jag såg att hon kissade (på skötbordet, eller i byxorna) så sade jag "sssss", så att hon skulle koppla samman ljudet med det att kissa. Varje gång jag erbjöd handfatet gjorde jag också "krystljud" och spände buken som när man krystar. Om tösen var nödig så bajsade hon faktiskt. Hon fattade galloppen ganska snart.

I början lät jag henne vara utan blöja på förmiddagen. Jag tog henne till handfatet när jag trodde att hon kunde behöva, och höll utkik efter tecken. Ibland kom det i handfatet, ibland i byxorna. Det tog så mycket fokus att jag inte han med någonting annat, så hon fick ha blöja på eftermiddagen.

Efter några dagar började det fungera ganska dåligt. Det hände ofta att Saga inte kissade när hon erbjöds, men kisade i byxorna strax efteråt. Jag blev ganska missmodig och tänkte att det inte kommer att funka. När jag rannsakade mej själv insåg jag att jag hade en strävan efter att inget skulle komma i byxorna. Jag frågade då mej själv: Varför gör jag detta? Är det för min skull, eller för Sagas skull? Små bebisar är som små antenner och känner av allting! Självklart så protesterade hon när hon kände press från mej! När jag sedan istället kunde känna att jag erbjöd handfatet utav kärlek, och att det inte alls gjorde något om byxorna blev blöta, då gick det bättre.

Sen var det andra situationer då hon inte ville kissa. Om hon var mitt uppe i någon rolig aktivitet med en leksak, och jag lyfte henne därifrån för att kissa så brukade hon vägra. Ny brukar jag ge henne en leksak som hon kan ta med sig till handfatet. Då går det lättare.

Efter ett tag köpte jag boken "Diaper Free" av Ingrid Bauer. (Rekommenderas!) Det gav mej mer kött på benen. Det fick mej också att våga prova Natt-EC. Jag lade en fårskinnsfäll i spjälsängen för att skydda madrassen, och lät tösen ligga med bar rumpa, och med en vikblöja under. Det visade sig att hon vaknade 2-3 gånger under natten, och kissade direkt när hon erbjöds (jag hade en bunke som potta vid sängen). Om hon inte somnade igen så fick hon bröstet. Till en början var det ofta vått när hon vaknade, men nu (en månad senare) är hon ofta torr. Numera låter jag henne sova med blöja och Baby Legs, så att hon inte ska bli kall. Det är också skönt som back-up, ifall jag någon gång är jätte trött och inte orkar vakna.

Jag rekommenderar att prova att EC:a på natten! Det är faktiskt den period på dygnet som är lättast efterssom bebisen visar så tydligt sina behov genom att vakna. Det blir väldigt få missar på natten jämfört med på dagen.

Saga signalerar ofta inte så tydligt så jag försöker lära mej hennes rytm. På morgonen kissar hon t.ex när hon vaknar, därefter efter 10-15 min, sedan efter 10-15 min igen och därefter efter ca 25-30 min. Det är samma varje dag. Eftermiddagen och kvällen kissar hon glesare, och jag har ännu inte hunnit lära mig hennes rytm.

Hoppas att min lilla berättelse kan ge en liten starthjälp!

Lycka till! Heja! Heja! :tumsup:
Charlotta
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tis nov 20, 2007 08:32

Charlotta: Vilken bra och fin berättelse! :ls:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Latestarters