Hur gör man?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur gör man?

Inläggav Tequeida » tis okt 02, 2007 17:04

Hej
jag har just hittat hit av en slump och jag vart super intresserad.
min dotter är 1 år snart och hon kissar o bajjar på pottan dagligen,men hon är inte torr...
hon har gått på pottan sen hon var 5 månader och det går bra.
men hur tar man steget från att gå på pottan bara till att bli helt torr,det känns som hon förknippar att vara utan blöja med att man ska kissa,så även om vi går o kissar på pottan och sen låter henne vara utan blöja så kissar hon snabbt igen på golvet...
hon blir lätt röd o irriterad i rumpan och får prickar av blöjjorna, och nästan varje gång man ska på mej blöjan på skötbordet gråter hon och är arg.

vet bara inte hur jag ska få henne helt torr,och hur gör jag när vi ska iväg,vi är ganska sktiva och ute mycket...hur får man dem torra på natten?
massa frågor ni får ursäkta,men jag vart så nyfiken och ajg ahde så gärna velat att hon ska få vara blöjfri.
Tequeida
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 02, 2007 19:09

Så kul att du hittade hit då :-D

Jag skulle nog testa med att ta av henne blöjan och ha byxor på henne istället. Kissar hon ner sig gång på gång så märker hon ju att det inte är så trevligt. För att förstärka detta kan man även göra det omständigare genom att man måste duscha varje gång man kissat i byxan medan toabesök går smidigt och fort och är positivt!

Ett annat alternativ, som blir mindre "pöligt" är att skaffa trainingpants eller tygblöjor som inte har så torrt ytskickt. Det blir inte pölar eller nedkissade kläder, men det känns ändå otrevligt. Men efetrsom hon har känslig rumpa så gäller det ju att byta snabbt.

För att få Lukas torr på natten (vi EC:ade inte natt med honom ibörjan) fick vi börja med att ställa klockan och ta upp honom för att kissa. Lite svårt att hitta en tid som passade, väckte man för tidigt eller för sent så blev han bara sur.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Hur gör man?

Inläggav Hemmamamma » lör okt 13, 2007 15:22

Tequeida skrev:Hej
jag har just hittat hit av en slump och jag vart super intresserad.
min dotter är 1 år snart och hon kissar o bajjar på pottan dagligen,men hon är inte torr...
hon har gått på pottan sen hon var 5 månader och det går bra.
men hur tar man steget från att gå på pottan bara till att bli helt torr,det känns som hon förknippar att vara utan blöja med att man ska kissa,så även om vi går o kissar på pottan och sen låter henne vara utan blöja så kissar hon snabbt igen på golvet...
hon blir lätt röd o irriterad i rumpan och får prickar av blöjjorna, och nästan varje gång man ska på mej blöjan på skötbordet gråter hon och är arg.

vet bara inte hur jag ska få henne helt torr,och hur gör jag när vi ska iväg,vi är ganska sktiva och ute mycket...hur får man dem torra på natten?
massa frågor ni får ursäkta,men jag vart så nyfiken och ajg ahde så gärna velat att hon ska få vara blöjfri.

Hej!

Även om alla barn har vilja och förmåga att göra ifrån sig på potta eller toalett redan som spädbarn, så tycks det variera en del vid vilken ålder de klarar av att alltid komma ihåg att säga till i tid innan de behöver göra ifrån sig.

Modern forskning (vid Drottning Silvias barnsjukhus i Gbg) anger 18 månader som optimal ålder för att träna bort blöjan. Det stämmer väldigt väl in på våra erfarenheter, varför jag skulle rekommendera att man som föräldrar aktivt tränar bort blöjan vid denna ålder om barnet inte blivit torrt av sig självt innan dess.

Vi hade vanliga engångsblöjor som "för-säkerhets-skull-blöja" på våra flickor hela tiden tills vi aktivt tränade bort dem. Tyvärr finns ju inte "engångspotträningsblöjor" annat än i gigantiska storlekar; annars har vi mycket goda erfarenheter av Pampers wet-feel-blöja (12-26!!!kg). Vi använde dem som ett skydd när vi var hemifrån till vår yngsta dotter, från 17 månaders ålder tills hon var helt tillförlitligt dagtorr vid 20 månader. Jag har dock läst att andra här på forumet varit mycket nöjda med små tygpotträningsblöjor de beställt - från England, om jag inte missminner mig...

Du kan hitta många råd och tips på "EC-snack". :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Sara B » tor maj 29, 2008 19:04

Hemmamamma skrev:Modern forskning (vid Drottning Silvias barnsjukhus i Gbg) anger 18 månader som optimal ålder för att träna bort blöjan. Det stämmer väldigt väl in på våra erfarenheter, varför jag skulle rekommendera att man som föräldrar aktivt tränar bort blöjan vid denna ålder om barnet inte blivit torrt av sig självt innan dess.

Gäller det bara EC:ade barn eller är det en bra ålder överhuvudtaget?
Kör ju lite rutinpottning av 15 månader gammal dotter skulle hon kunna vara redo att börja träna bort pottan vid 18 månader?
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor maj 29, 2008 19:32

Sara B skrev:
Hemmamamma skrev:Modern forskning (vid Drottning Silvias barnsjukhus i Gbg) anger 18 månader som optimal ålder för att träna bort blöjan. Det stämmer väldigt väl in på våra erfarenheter, varför jag skulle rekommendera att man som föräldrar aktivt tränar bort blöjan vid denna ålder om barnet inte blivit torrt av sig självt innan dess.

Gäller det bara EC:ade barn eller är det en bra ålder överhuvudtaget?
Kör ju lite rutinpottning av 15 månader gammal dotter skulle hon kunna vara redo att börja träna bort pottan vid 18 månader?

Dessa rekommendationer gäller, som jag förstått det, även barn som inte erbjudits potta tidigare. Titta gärna på "EC i media" eller googla på "potträning - Anna-Lena Hellström", då får man många intressanta träffar. Aftonbladet har skrivit en hel del artiklar i ämnet; även Råd&Rön och Vi Föräldrar har haft informativa artiklar där dessa fördelar tagits upp.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Sara B » tor maj 29, 2008 19:51

Träna bort blöjan menar jag ju :)
Tack för ditt svar! Kan vara bra att veta vill gärna ha något tungt argument för att det är bra för barn att bli torra tidigt och att 3-4år faktiskt är lite gammalt för att bli torr ;)
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters