Råd önskas!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Råd önskas!

Inläggav Mamma N » ons okt 03, 2007 09:30

Hej!Jag är ny här och söker råd och hjälp.Har en 9-månader gammal flicka som jag vill börja EC'a.Potta och sittring är införskaffat.Jag har satt henne på båda några gånger men inget hände.Hur länge ska man hålla henne där?Hon vill bort efter nån minut.Sen lät jag henne vara utan blöja och då kom självklart kisset.Vi har tygblöjor men jag tycker faktiskt tvärtom än dom säger om det.Med tygblöja känner man inte när hon kissar eftersom den är så tjock(Imse vimses frotte')men har man henne i famnen med vanlig blöja känner man det för det blir varmt.Jag har satt henne på pottan när jag märkte att det var bajstime men då slutade hon stånka fast jag stånkade med.Vad gör jag härnäst?Hoppas nån kan ge nåt råd.
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons okt 03, 2007 10:48

Hej hej! :hello:

Har du satt flickan på potta/toa vid tillfälle då det brukar kissas? Efter sömn brukar vara smart att börja med för då behövs det oftast kissas samt att barnet är ganska avslappnat.
Det kanske kan ta lite tid att förstå vad pottan är till för men roliga leksaker eller nån rolig sång kanske kan göra det mer intressant. Jag brukar sjunga "Lille Katt" för Nemi ibland, det verkar som hon slappnar av lite då samt att avslutningen "Mjaaau mjaaaau, kiss-kiss-kiss-kiss-kiss-kiss-kiss" får henne att även släppa på (eftersom "kissss" är vår ljudsignal)
Dricka vatten kan också vara avslappnande för att det är gott samtidigt som det kan driva på kisset.

Att hon slutade bajsa är kanske inte så konstigt, hon är inte van vid att det ska bajsas nån annan stans än i blöjan och helt plötsligt försvann den och hon satt på ett jättekonstigt sälle istället. Men även här gäller det nog att göra det roligt på pottan och sitta kvar en stund, stånka lite mer och stryka över ryggen eller massera hålfoten.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Tack för det snabba svaret!

Inläggav Mamma N » ons okt 03, 2007 14:20

Vi har sovit en stund.Försökte en gång till innan men det kom inget ,däremot en pöl på golvet fem minuter senare.Nu när vi vaknat och gått upp kom inte heller nåt.Men hon var glad ändå.Får se om hon vill baja vid matdags.
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Re: Tack för det snabba svaret!

Inläggav SkogsKajsa » ons okt 03, 2007 18:11

Mamma N skrev:Vi har sovit en stund.Försökte en gång till innan men det kom inget ,däremot en pöl på golvet fem minuter senare.Nu när vi vaknat och gått upp kom inte heller nåt.Men hon var glad ändå.Får se om hon vill baja vid matdags.
Berätta hur det gick :-D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » tor okt 04, 2007 19:57

Hej!
Vill börja med och säga tack för det snabba svaret!Mitt förra tack hamnade långt ut på sidan,det var nästan osynligt.Igår efter sovstunden försökte jag igen men inget napp.Jag gjorde som du sa med fotmassage och strök på ryggen men inget hände.Sen igen.Sen hann vi inte mer för vi åkte till stan och sen var det kväll och sovdags.Idag har vi också bara gjort två försök pga av en hektisk dag.Hon verkar föredra toan med vanlig vuxen sittring men det kommer ändå inget.Har gjort ksss ljudet när jag själv kissar för att kanske hjälpa till.Imorgon fortsätter vi igen.Då är vi hemma mer.Vad mer finns att göra?Hälsningar Mamma N
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor okt 04, 2007 20:20

Hmm...du kanske ska ha henne på en handduk eller nått naken och observera. Se om du kan se någon förändring hos henne innan hon kissar (T.ex att hon sitter stilla, drömmer sej bort, blir häftigare i sina rörelser eller liknande) och när hon kissar så gör du ssss-ljudet så att hon får börja med att koppla det.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » tor okt 04, 2007 22:02

Ja,jag kan försöka med handduk.Igår när hon kissade på golvet stod hon upp båda gångerna.Hon stod och höll i sig i nåt och kollade på grejer i hyllan.Jag gjorde ksss ljudet.Lustigt! :-D
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav Mamma N » lör okt 06, 2007 15:26

Hej!
Nu har min lilla Docka kissat i toaletten!!!Det var efter sovstunden idag.Himmel vad stolt man blir!Mindre än fem minuter senare kissade hon stående på golvet.Jag gjorde ksss ljudet.Igen fem minuter senare när hon satt i matstolen och åt började hon bajsa.På dynan: )Nu när inte blöjan var där reste hon sig lite.Och kiss kom också sen.Jag lät henne kissa färdigt med ksss ljud och gick sen till toa med henne.Försökte få henne att fortsätta men det gick inte.Sen dess har det inte kommit mer.Jag känner mig fortfarande rådvill.Hur gör jag nu?Jag kan inte säga att jag märkt när det är dags.Ska jag sitta still och titta på henne non stop?Jag har ju saker att göra?Ska jag ta henne till toaletten varje halvtimme eller?Nu har hon fått på sig babysimtrosor.Vad tror du om det?Vi har inga träningsbyxor.Många frågor,hoppaspå svar!Tack!
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör okt 06, 2007 16:24

Va roligt att det om kiss i toan!! :vågen: :vågen:
Nu kan du ju prova med att smyga ingång rutin-EC.
Altså, erbjud henne toa före mat (och efter om det behövs), före och efter sömn (kissar hon före sömn så sover hon ju tills hon vaknar av att ha sovit färdigt istället för av att hon är kissnödig), och vid andra tidpunkter då hon brukar kissa...kanske innan ni går ut och när ni kommer in igen.

Bär du henne i sjal?
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » lör okt 06, 2007 16:41

Nu har hon kissat två gånger fast ej på toa.Det var när jag bar henne och hon hade simtrosorna på(Trodde inte dom kissar när dom är i famnen).
Och en gång stående.Nu hörde jag henne stånka nyss,också stående,så jag tog henne och sprang och då fortsatte hon där! Succé´!!!
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav Mamma N » lör okt 06, 2007 16:50

Ja,jag bär i sjal fast inte så mycket hemma nu när hon är ganska stor.Hon leker en hel del för sig själv tills hon inte vill mer och då bär jag henne i famnen eller så är vi i soffan.Där sitter hon också i min famn och klättrar över mig fram och tillbaks.Jag har alltid med sjalen när vi är ute för hon tröttnar att ligga i vagnen efter ett tag nu på sista tiden.Vi gillar den men vet inte på vilket sätt den kan hjälpa med EC'andet.Hur ska jag göra med kissandet förutom före och efter mat och sömn?Ska jag ta henne till toa emellanåt också?Hur ofta?
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör okt 06, 2007 19:39

Sjalen hjälper till på det sättet att barn håller sej längre när de sitter i sjal och kissar ogärna i den. Det är altså lättare att få dem att kissa precis när man tar dem ur en längre stund i sjalen.

Hur ofta du ska ta henne till toa beror på hur ofta du vill tycker jag. Det är inget tvång att det ska vara nån nolltolerans. Men om du VILL ta så mycket kiss som möjligt så...ja..testa att logga henne. Skriv ner varje gång hon kissar och i vilket sammanhang under ett par dagar. Då får du ett hum om hur ofta hon kissar och vid vilka tider.
Men tänk på att hon kissar oftare om hon kissar ner sej än om hon får tömma sej i toan.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » lör okt 06, 2007 19:52

Hur gör ni om barnet behöver kissa och ni befinner er på en buss utan toalett?Om barnet signalerar flera gånger att det vill kissa.Tar fram en bärbar potta?Eller väntar tills ni är framme?Hur länge kan ett barn hålla sig i så fall?
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör okt 06, 2007 19:55

Mamma N skrev:Hur gör ni om barnet behöver kissa och ni befinner er på en buss utan toalett?Om barnet signalerar flera gånger att det vill kissa.Tar fram en bärbar potta?Eller väntar tills ni är framme?Hur länge kan ett barn hålla sig i så fall?

Endera har man med en potta, det har vi ibland, eller så säger man "Jag hör dej, jag vet att du vill kissa men just nu går det inte. Försök hålla dej eller kissa i blöjan". typ :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Råd önskas!

Inläggav Hemmamamma » sön okt 07, 2007 14:55

Mamma N skrev:Hej!Jag är ny här och söker råd och hjälp.Har en 9-månader gammal flicka som jag vill börja EC'a.Potta och sittring är införskaffat.Jag har satt henne på båda några gånger men inget hände.Hur länge ska man hålla henne där?Hon vill bort efter nån minut.Sen lät jag henne vara utan blöja och då kom självklart kisset.Vi har tygblöjor men jag tycker faktiskt tvärtom än dom säger om det.Med tygblöja känner man inte när hon kissar eftersom den är så tjock(Imse vimses frotte')men har man henne i famnen med vanlig blöja känner man det för det blir varmt.Jag har satt henne på pottan när jag märkte att det var bajstime men då slutade hon stånka fast jag stånkade med.Vad gör jag härnäst?Hoppas nån kan ge nåt råd.

Har du provat att sätta på vattenkranen när du satt henne på pottan? Min erfarenhet är att när barnet väl kissat några gånger i pottan så förstår det vad det går ut på. Vad gäller bajsandet är resultatet än mer tydligt. När barnet märker hur mycket trevligare det är att bajsa på pottan eller toaletten så ser det i regel också oftast till att få göra det där istället för i blöjan.

Ibland har barnet inte tålamod att sitta kvar så länge som behövs för att slappna av och göra ifrån sig. Då är det bra att ta till pottvänliga aktiviteter, t.ex. att härma djurdjud, peka ut och benämna kroppsdelar, räkna tårna, rabbla ramsor eller alfabetet, lyssna efter kissljud i pottan/ toaletten, sjunga sånger, läsa småböcker eller titta på bilder och bokstäver i de tidskrifter som väl ofta finns på toaletten ;-) . Prova vad som passar er flicka bäst. Man lär sig snart att tyda sitt barn så att man vet om barnet behöver göra ifrån sig, men inte har ro och alltså behöver hjälp att få denna ro eller om det inte behöver på pottan.

Öva också flitigt på att redan nu lära henne att själv säga olika ord för pottbesöken, såsom "kiss", "bajs", "potta", "toa" och var uppmärksamma på om hon försöker säga exempelvis "ki", "ba", "åtta" eller "oa". Initialt gäller ofta en och samma benämning för både kiss och bajs. (Båda våra flickor började säga till med riktiga ord när de behövde på potta/ toa vid elva månaders ålder.)

Ja, och så vill jag passa på att poängtera betydelsen av beröm. :app: Ett litet barn kan aldrig få för mycket av den varan. ;-)

Lycka till! :tumup:
Senast redigerad av Hemmamamma sön okt 07, 2007 15:45, redigerad totalt 2 gånger.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Nästa

Återgå till Latestarters