Råd önskas!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Hemmamamma » sön okt 07, 2007 14:57

SkogsKajsa skrev:
Mamma N skrev:Hur gör ni om barnet behöver kissa och ni befinner er på en buss utan toalett?Om barnet signalerar flera gånger att det vill kissa.Tar fram en bärbar potta?Eller väntar tills ni är framme?Hur länge kan ett barn hålla sig i så fall?

Endera har man med en potta, det har vi ibland, eller så säger man "Jag hör dej, jag vet att du vill kissa men just nu går det inte. Försök hålla dej eller kissa i blöjan". typ :-)

:iagree:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Mamma N » sön okt 07, 2007 22:03

Hej!Tack för alla råd!Ja,jag ska försöka få henne att slappna av på toaletten.Själv är jag ju inte helt avslappnad eftersom jag sitter på huk framför och håller i henne som stöd.Men vi är ialla fall där 1-2 minuter tror jag.Jag kan tänka mig att det är så att hon inte alltid hinner slappna av på den tiden.För tex idag så kissade hon inte där men nån annanstans fem minuter senare.Snopet för mig va!?Ska köra med nån underhållning där jag helst inte behöver släppa en hand.Ja,beröm ger jag i massor.Man blir ju så glad!Vi har varit på babysim idag så det har ju inte blivit lika mycket blöjlöst som igår.Men två gånger kom det i toan!
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 08, 2007 08:36

Mamma N skrev:Hej!Tack för alla råd!Ja,jag ska försöka få henne att slappna av på toaletten.Själv är jag ju inte helt avslappnad eftersom jag sitter på huk framför och håller i henne som stöd.Men vi är ialla fall där 1-2 minuter tror jag.Jag kan tänka mig att det är så att hon inte alltid hinner slappna av på den tiden.För tex idag så kissade hon inte där men nån annanstans fem minuter senare.Snopet för mig va!?Ska köra med nån underhållning där jag helst inte behöver släppa en hand.Ja,beröm ger jag i massor.Man blir ju så glad!Vi har varit på babysim idag så det har ju inte blivit lika mycket blöjlöst som igår.Men två gånger kom det i toan!

Testa att sitta på toan själv och ha henne framför dej mellan benen. Så blir det mysigare och lättare att hålla i :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » mån okt 08, 2007 10:03

Hej!
Jag missade morgonkisset idag pga att jag var för trött för att gå upp på en gång.Sen tog jag av blöjan men hon ville inte kissa alls på över två timmar fast jag tog henne dit flera gånger med 30-40 minuter imellan.Behövde hon inte?Är det inte för tidigt att sluta med småskvättandet efter bara två dar?Hon ville bara bort därifrån.Men däremot kissade hon på golvet nån minut efter sista toaförsöket.Och då var hon ändå avslappnad tror jag för hon lekte med toarullen.Varför blir det så här?
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 08, 2007 10:22

Mamma N skrev:Hej!
Jag missade morgonkisset idag pga att jag var för trött för att gå upp på en gång.Sen tog jag av blöjan men hon ville inte kissa alls på över två timmar fast jag tog henne dit flera gånger med 30-40 minuter imellan.Behövde hon inte?Är det inte för tidigt att sluta med småskvättandet efter bara två dar?Hon ville bara bort därifrån.Men däremot kissade hon på golvet nån minut efter sista toaförsöket.Och då var hon ändå avslappnad tror jag för hon lekte med toarullen.Varför blir det så här?

Min erfarenhet är att barn dels kan ha "gleskissardagar" då dom helt enkelt kissar mer sällan än annars och dels kan de ha "bajsdagar" då de kanske har en krånglig bajs på gång som klämmer och gör det svårt att slappna av för att kissa.

Sen ska man vara försiktig och ine låta barnet känna sig pressat att prestera. Märker man att det låser sig för barnet så släpp allt och låt det vara ett tag så barnet får tid på sig att släppa taget om den press den känt.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » mån okt 08, 2007 19:37

Hej igen!
Jag lyckas bara pricka in tre gånger om dan fast jag tar henne dit regelbundet.Är det bra eller dåligt?Hur mycket kan man förvänta sig?
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 08, 2007 20:10

Mamma N skrev:Hej igen!
Jag lyckas bara pricka in tre gånger om dan fast jag tar henne dit regelbundet.Är det bra eller dåligt?Hur mycket kan man förvänta sig?

Det är väl bättre än inget? Ni har ju precis börjat på kommunikationen! :vågen:

(Jag hoppas du kikar på min stavning där, Hemmamamman) ;-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » tis okt 09, 2007 21:38

Hej!
Idag har det gått DÅLIGT.Inget har kommit i toaletten däremot massa gånger överallt annanstans.Som vanligt har jag erbjudit henne toa var 30-40 minut.Ibland ville hon inte.Helt okej.Andra gånger var hon glad och nöjd i två minuter tills hon ville bort.Jag avbröt då med.I båda fallen kissade hon nån annanstans en minut senare.Tråkigt!Höll på med det här till klockan 17 då vi fick besök.Orkade inte mer och hon fick blöja på sig.Satte henne på toa innan läggdags men det ville hon inte.Känns tröstlöst.Vad har hänt??!Gör jag fel?
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » tis okt 09, 2007 21:59

Låter som när det är bajs på gång för mina. Tusen falsklarm och hela dagen blir en serie kisspölar :roll:

Jag tror inte du gör nåt fel. Men ibland kommer man helt ur rytmen liksom.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Mamma N » ons okt 10, 2007 09:00

Hej!
Tack för snabbt svar!Angående bajs på gång så var det tyvärr inte fallet för min flicka igår eftersom hon bajsade på golvet när vi vaknat på morgonen.Önskade att det var förklaringen men tyvärr.Jag tog henne alltså till toaletten var 40:e minut mellan 8 och 17 men ändå kom det bara på andra ställen direkt efter,soffan,mattorna mm.Efter halva dan visste jag att det inte skulle komma nåt varje gång vi gick dit men jag måste ju ändå försöka.Det känns som att "Det var det det".EC alltså.Mer än så här blir det inte.Det är som en förbannelse för att jag frågade om tre gånger är bra eller dåligt.Det här är straffet.
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons okt 10, 2007 10:18

Det låtar som du har lite bråttom och tar det lite hårt dethär.
Ta det lugnt och i er egen takt. Efetrsom du har mer bråttom än henne så får du låta henne bestämma takten nu :this: ;-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » ons okt 10, 2007 16:09

Så vad gör jag nu då?Fortsätter eller avbryter?Har avstått hittills idag,hon har haft blöja på sig hela tiden.Vill rådfråga er först.Jag vill inte pressa henne.Men ändå ge henne chansen att slippa blöjan.Ska tillägga att hon idag och igår har varit gnällig,vill helst sitta i famnen hela tiden och gråter om jag går tre steg bort.Det är inte likt henne.Vad gör jag nu?
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons okt 10, 2007 19:46

Mamma N skrev:Så vad gör jag nu då?Fortsätter eller avbryter?Har avstått hittills idag,hon har haft blöja på sig hela tiden.Vill rådfråga er först.Jag vill inte pressa henne.Men ändå ge henne chansen att slippa blöjan.Ska tillägga att hon idag och igår har varit gnällig,vill helst sitta i famnen hela tiden och gråter om jag går tre steg bort.Det är inte likt henne.Vad gör jag nu?

Det kanske kan funka om du tar det lugnt, jag tror att du rivstartade lite för mycket och ville hjälpa henne fortare än hon hann med att orka bli hjälpt just då.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamma N » ons okt 10, 2007 22:16

Okej.Jag fortsätter imorgon då på ett lugnare sätt.Fast hur gör man det egentligen?Låter henne ha blöjan på och tar henne till toan bara före och efter matdags och sovtime?Är det så jag ska göra?Hur vet man när jag ska öka på?Efter nån månad eller?Jag vill göra det på ett bra sätt för henne.
Mamma N
Mamma N
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons okt 10, 2007 22:30

Mamma N skrev:Okej.Jag fortsätter imorgon då på ett lugnare sätt.Fast hur gör man det egentligen?Låter henne ha blöjan på och tar henne till toan bara före och efter matdags och sovtime?Är det så jag ska göra?Hur vet man när jag ska öka på?Efter nån månad eller?Jag vill göra det på ett bra sätt för henne.

Ja testa så, på nåra fasta tider och med blöjan på...öka i den takt det passar, när du märker att det funkar med kanske nån ytterligare tid eller att hos säger ifrån tydligt. :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

FöregåendeNästa

Återgå till Latestarters