Bästa EC-dagen hittills

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Bästa EC-dagen hittills

Inläggav Helma » tis okt 16, 2007 19:28

I dag har verkligen varit den bästa EC-dagen hittills. Trots dryga 39 grader i feber har Lisa kissat på pottan heeela dagen. :vågen: Jag tänkte att hon kanske inte skulle bry sig alls nu när hon inte mår bra, men nu känns det som om hon hellre väljer att kissa på pottan än i blöjan. Och det kändes så skönt att hon kissade på pottan för då har man ju lite mer koll på hur mycket hon kissar, och att hon fick i sig ordentligt med vätska när hon ammades.

I natt var vi uppe en vända också, för hon var lite kinkig, feber trodde jag. Men när vi ändå var uppe fick hon sitta på pottan och ja hon var kissnödig! Efter det somnade hon om igen.

Jag säger som mannen, varför gjorde vi inte så här med stora tjejen?!
Helma
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 16, 2007 19:41

Visst är det helt otroligt så duktiga de är, ofta även när de är sjuka!
Bra jobbat familjen Helma! :rock:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Bästa EC-dagen hittills

Inläggav Hemmamamma » fre okt 19, 2007 15:01

Helma skrev:I dag har verkligen varit den bästa EC-dagen hittills. Trots dryga 39 grader i feber har Lisa kissat på pottan heeela dagen. :vågen: Jag tänkte att hon kanske inte skulle bry sig alls nu när hon inte mår bra, men nu känns det som om hon hellre väljer att kissa på pottan än i blöjan. Och det kändes så skönt att hon kissade på pottan för då har man ju lite mer koll på hur mycket hon kissar, och att hon fick i sig ordentligt med vätska när hon ammades.

I natt var vi uppe en vända också, för hon var lite kinkig, feber trodde jag. Men när vi ändå var uppe fick hon sitta på pottan och ja hon var kissnödig! Efter det somnade hon om igen.

Jag säger som mannen, varför gjorde vi inte så här med stora tjejen?!

Roligt att höra att det går så bra med "EC", men tråkigt att hon är sjuk. Anledningen till att ni tycker det går lättare med EC när hon är sjuk, tror jag är en kombination av att hon inte orkar så mycket annat, som annars kan distrahera och göra att hon glömmer att "säga till". Dessutom kanske ni är lite extra uppmärksamma på hennes signaler över huvud taget, nu när hon är sjuk.

För en del barn är det dock så att de inte orkar bry sig om var kisset och bajset kommer när de är sjuka. Vår yngsta flicka var det så med, fram tills vi tränade bort blöjan vid 1,5 års ålder. När hon så blev sjuk första gången som blöjfri, var vi beredda på bakslag - men det kom inget sådant. Till och med när hon haft diarré har hon klarat att hinna till toa!

Visst känns det tryggare att ha koll på hur mycket barnen kissar när de är sjuka! Och skulle man behöva lämna urinprov så går ju det också smidigt.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters