Kanske lite sent

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Kanske lite sent

Inläggav Sara B » lör jan 26, 2008 20:06

Tänkte att vi skulle börja prova lite med potta till lilla tjejen. Det är ju egentligen lite sent (ur EC-perspektiv)och jag har en känsla av att vi kanske inte börjat så bra, men vi är förstabarns föräldrar och ville inte trassla för mycket i början. Med tiden har jag mer och mer insett att jag gärna vill att hon vänjer sig lite.

Hade egentligen tänkt att vi skulle börja när hon kunde sitta stadigt, men hon är lite sen med det och sitter inte stadigt fast hon är snart 10 månader.

Min fråga är väl egentligen hur jag bäst börjar. Förutsättningarna ser ut så här:
Vi använder alltså vanliga engångsblöjor av välkänt märke

Vi har aldrig använt tygblöjor och jag vet inte heller mycket om dagens tygblöjor (min lillebror hade tygblöjor när jag var i tonåren). Jag vet lite hur hon beter sig när hon bajsar och ungefär när hon brukar bajsa. När hon var några månader kissade hon ibland på skötbordet, men det händer väldigt sällan just nu.

Det jag undrar är i vilken enda jag ska börja. Hade kanske tänkt att prova lite på rutin när jag byter, när jag kissar själv och efter att hon ätit.

Jag gissar att hon inte känner att blöjan blir blöt skulle det kanske vara bättre att köra med training pants eller utan blöja ibland för att göra henne mer motiverad.

Vad tror ni?
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav LinnéaMätare » lör jan 26, 2008 22:49

Hej!
Kul att du vill komma igång!
Jag tror du kan sätta henne på pottan/toan när du byter blöja, för att introducera den nya positionen. Det kommer nog inte bli några resultat i början... Men här ska du börja tycker jag. Sen får du fundera på när du vill ta nästa steg.

Om hon inte är så rörlig och du ofta har lugn tid tillsammans med henne kan du prova att sätta henne utan blöja på plastad froté och observera. Vad händer? Och när händer det?

När du har lust och det känns som en rimlig handling, kan du sätta henne på toaletten samtidigt som du själv, när du kissar, för att handgripligen visa vad du menar att man ska göra där. (Har inte provat själv, men metoden har fått beröm av andra här på forumet.)

När tjejen vet vad men använder en potta/toa till, kan du ge henne möjlighet att kissa där när hon vaknar efter middagssömnen. Då har du stor chans till träff, enligt teorin...

Vad gäller tygblöjor är det något som jag gillar skarpt, men det har väl inget direkt samband med ec. Vill du testa tygblöjor så gör det, men det verkar inte vara ett av de viktigaste grundförutsättningarna för ec. Köp däremot plastad frotté, så du slipper bli rädd för kisspölar. Dyrare, men behagligare är PUL-tyg som sys fast på vanlig frotté.

Mitt råd är att slapna av och ta det lugnt. Att du har tänkt tanken att sätta din lilla flicka på pottan är ett stort steg i rätt riktning. Du kommer säkert vidare, bara du fortsätter tänka så.
Heja! Heja!
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Re: Kanske lite sent

Inläggav marre » lör jan 26, 2008 23:06

Sara B skrev:
Det jag undrar är i vilken enda jag ska börja. Hade kanske tänkt att prova lite på rutin när jag byter, när jag kissar själv och efter att hon ätit.
?

Låter bra tycker jag! Och efter hon sovit. Välj ord, ljud eller tecken som du använder om/när hon kissar/bajsar, det kan bli "varsågodattkissa-signal" senare. Ha roligt på pottan, lek och bus.
Tar litet tag innan man kommer in i tänket men i början kan man välja en period på dagen(tex fm) som man pottar/toabesöker aktivt på för att sen utöka.
Spännande! Lycka till :-D
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Sara B » sön jan 27, 2008 15:55

Tack för era svar och uppmuntrande ord :)
Tycker att det känns bra att börja prova. Är lite förvånad över att barn verkar bli torra så sent och att många inte verkar tycka att det borde vara skönt för barnet att slippa blöjorna så tidigt som möjligt,

Då fortsätter jag att testa att sätta henne på pottan när jag byter på henne. Jag har lite svårt att få henne att sitta bra. Trots att hon är ganska rörlig och tar sig fram överallt så sitter hon inte stadigt och jag har lite svårt att få henne att hamna rätt med benen. Någon som har några tips vad det gäller det?
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » sön jan 27, 2008 20:15

Sara B skrev:Tack för era svar och uppmuntrande ord :)
Tycker att det känns bra att börja prova. Är lite förvånad över att barn verkar bli torra så sent och att många inte verkar tycka att det borde vara skönt för barnet att slippa blöjorna så tidigt som möjligt,

Då fortsätter jag att testa att sätta henne på pottan när jag byter på henne. Jag har lite svårt att få henne att sitta bra. Trots att hon är ganska rörlig och tar sig fram överallt så sitter hon inte stadigt och jag har lite svårt att få henne att hamna rätt med benen. Någon som har några tips vad det gäller det?

Vilken slags potta har ni till henne? Kanske det är lättare att hålla henne över toaletten eller sitta på toaletten tillsammans med henne så att hon lutar ryggen mot dig?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sara B » sön jan 27, 2008 20:40

SkogsKajsa skrev:
Sara B skrev:Tack för era svar och uppmuntrande ord :)

Vilken slags potta har ni till henne? Kanske det är lättare att hålla henne över toaletten eller sitta på toaletten tillsammans med henne så att hon lutar ryggen mot dig?

Baby björns klassiska vanliga potta. Hmm kanske är hon inte tillräckligt stabil för att sitt bekvämt på den. Det kanske är bättre om hon sitter med mig på toa. Om hon sitter obekvämt på pottan så blir det ju inte en bra start för oss :(
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav marre » sön jan 27, 2008 22:02

Vi har också en BB-potta men tycker att A sitter lite bättre på hjärtpottan. Den är lite mindre. BB toaring sitter hon också jättebra på, de är tyvärr dyra (har man tur kan man fynda beg)
Vad gäller benen måste byxorna av om A ska sitta längre stund (mer än 15 sek :roll: )
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Sara B » sön jan 27, 2008 22:13

marre skrev:Vi har också en BB-potta men tycker att A sitter lite bättre på hjärtpottan. Den är lite mindre. BB toaring sitter hon också jättebra på, de är tyvärr dyra (har man tur kan man fynda beg)
Vad gäller benen måste byxorna av om A ska sitta längre stund (mer än 15 sek :roll: )

Så typiskt de hade extrapris på BB-hjärtpotta i affären. Vi tyckte att den såg konstig ut och förstod inte att den var konstruerad för mindre barn. Nu läste jag ju om den här också. Ja det är lätt att vara efterklok.
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » sön jan 27, 2008 23:27

Nemi tycker om BB-stolen, den kan hon sitta på själv och leka med något framför sig medans jag duschar i kabinen brevid. (Och kissar hon inte precis innan jag går i duschen så behöver hon sitta där också :piss: )

Hon är snart 11 mån.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sara B » mån jan 28, 2008 12:40

SkogsKajsa skrev:Nemi tycker om BB-stolen, den kan hon sitta på själv och leka med något framför sig medans jag duschar i kabinen brevid. (Och kissar hon inte precis innan jag går i duschen så behöver hon sitta där också :piss: )

Hon är snart 11 mån.

Kanske något att tänka på. Lite dyr dock finns det några liknande lågprisallternativ? Ska se om jag kan hitta någon begagnad annars.
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » mån jan 28, 2008 18:29

Sara B skrev:
SkogsKajsa skrev:Nemi tycker om BB-stolen, den kan hon sitta på själv och leka med något framför sig medans jag duschar i kabinen brevid. (Och kissar hon inte precis innan jag går i duschen så behöver hon sitta där också :piss: )

Hon är snart 11 mån.

Kanske något att tänka på. Lite dyr dock finns det några liknande lågprisallternativ? Ska se om jag kan hitta någon begagnad annars.

Jag skulle köpa begagnat, MEN den nyare modellen är lite bättre och bekvämare än den äldre så helst ska man försöka få tag på den nyare.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sara B » lör maj 24, 2008 20:13

Ja det var ett tag sedan jag skrev nu. Till att börja med var det lite knepigt hon hade en period då hon ofta blev arg vid blöjbyten och då kändes det inte som ett bra läge att sätta henne på pottan.

Dessutom satt hon inte heller så bra. Nu sitter hon stabilt och verkar tycka om pottan :-). Trivs med att sitta på den! Vi har också lyckats pricka in kiss några gånger efter att hon sovit middag.

Nu funderar jag lite på hur jag ska fortsätta. Jag tycker att det verkar tydligt när hon bajsar och funderar lite på att sätta henne på pottan när jag märker att hon är på gång. Frågan är bara om det upplevs som stressande för henne? Om det finns risk för att hon avbryter då. Vad tror ni?
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » tis maj 27, 2008 20:09

Jag hade nog bara helt sonika provat några gånger med bajsandet. Du märker ju om hon avbryter eller inte. Gör hon det får du försöka gå försiktigare fram, gör hon inte det så är det ju kanon!

Förstår hon mycket av vad ni säger? Då du vet att hon bajsar i blöjan och då ni byter bajsblöjan kan du ju prata om bajset, att hon bajsar etc. Sedan kan du tala om bajs på pottan etc. Hon kopplar kanske småningom och förstår att bajs också är något som får hamna i pottan.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Sara B » tis maj 27, 2008 20:42

Kolsyra skrev:Jag hade nog bara helt sonika provat några gånger med bajsandet. Du märker ju om hon avbryter eller inte. Gör hon det får du försöka gå försiktigare fram, gör hon inte det så är det ju kanon!

Förstår hon mycket av vad ni säger? Då du vet att hon bajsar i blöjan och då ni byter bajsblöjan kan du ju prata om bajset, att hon bajsar etc. Sedan kan du tala om bajs på pottan etc. Hon kopplar kanske småningom och förstår att bajs också är något som får hamna i pottan.

Ja då testar jag det nästa gång. Hon förstår ganska bra tror jag. Jag brukar fråga henne om hon bajsat innan jag ska byta och vi har pratat om bajs när hon sitter på pottan.

Rutin pottningen efter eftermiddags vilan har fungerat bra flera dagar i rad nu :-) Idag kissade hon både på morgonen och på eftermiddagen. Det känns som det går framåt och som sagt var trivs hon jättebra på pottan. :-)
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters