En nykomling ställer frågor

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

En nykomling ställer frågor

Inläggav MalinJohanna » fre feb 29, 2008 22:04

Hej!

Jag är ny här och har en son på 1 år och 8 månader, har kört någon sorts EC light i snart ett år, eller kanske bara ett halvt? Beror på vad som räknas, och jag är inte så insatt...

Vår situation är följande:

När sonen var ca 9 månader blev han rätt hård i magen, och det hördes på lång väg och länge på förhand när något var på gång i ändtarmen. För att hjälpa honom hade jag honom på skötbordet och höll i hans ben och oftast bajsade han så, sällan i blöja.

Vid ca 1 år tänkte vi införa potta, men pottan gillade han inte alls. Istället försökte pappan med att hålla honom över toan, och det gick betydligt bättre, där kissade han och vi har därför fortsatt utan potta. Vi höll honom ovanför toan varje gång vi böt blöja (har både tygblöjor och engångs) och alltid efter måltid. Vid 13 månader började han säga till själv när han var nödig, åtminstone ibland, så vi uppmuntrade wcbesöken men hade också blöja.

För någon månad sen (minns inte så noga) upphörde han med att säga till, nu gör han det välidigt sällan och oftast medan vi nattar honom, är det då månne för att få komma upp ur sängen? Det är inte alltid något händer då fastän vi går med honom på wc.

På dagarna, när vi är hemma (jag är hemma med honom) har han sgs hela tiden kalsonger och inte blöja och jag försöker gå med jämna mellanrum (en dryg timme) med honom på toa, ifall han inte protesterar allt för häftigt. Oftast kissar han då och kalsongerna hålls torra hela dagen. Ibland kommer en liten skvätt i kalsongerna och när jag upptäckt det och går till wc med honom kommer resten där. Bajsar gör han alltid i wc, oftast i samband med att vi ändå går på wc och ibland för att jag märker att nåt är på gång, inte direkt för att han säger till.

Nu går jag och funderar på varför han har slutat säga till när han behöver på wc, är det för att jag går så ofta med honom? Ska jag sluta med det och vänta tills han säger och stå ut med våta kalsonger en tid? De senaste två dagarna har det blivit längre stunder mellan toabesöken och han har ändå varit torr. Eller ska jag fortsätta gå med jämna mellanrum och bara invänta att han kommer att börja säga till igen?

Och vad ska vi göra med nattningen? Han somnar i egen säng, men en av oss föräldrar står alltid hos honom tills han somnat. Och då passar det honom att säga att han behöver kissa, fastän det kan hända rätt så ofta och inte alltid resultera i något när man går. Ibland, om det bara är en liten stund sedan vi sist var på toa, säger jag lugnt"nej, vi var ju just" och går inte utan väntar och ser om han envisas. Är det här fel, borde man gå varje gång fastän jag befarar det skulle dra ut på vårt redan utdragna nattande (30-60 minuter), för att visa att man besvarar hans signaler?

Många frågor på en gång, och givetvis väntar jag mig klara svar som är enkla att följa och löser alla våra problem. ;-) Njä, men kommentarer och råd från er som varit med och har erfarenhet vill jag gärna ha!

Mvh
MalinJohanna
Första 06/06, andra 08/08
MalinJohanna
1 - Smygfis

Re: En nykomling ställer frågor

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 01, 2008 10:04

MalinJohanna skrev:Hej!

Jag är ny här och har en son på 1 år och 8 månader, har kört någon sorts EC light i snart ett år, eller kanske bara ett halvt? Beror på vad som räknas, och jag är inte så insatt...

Hejsan!! :hello:
Det spelar inte så stor roll vad det heter egentligen, ni har hjälpt honom till toan i den utsträckning det passat er familj och det är toppen! :tumsup:
MalinJohanna skrev:Vår situation är följande:

När sonen var ca 9 månader blev han rätt hård i magen, och det hördes på lång väg och länge på förhand när något var på gång i ändtarmen. För att hjälpa honom hade jag honom på skötbordet och höll i hans ben och oftast bajsade han så, sällan i blöja.

Vid ca 1 år tänkte vi införa potta, men pottan gillade han inte alls. Istället försökte pappan med att hålla honom över toan, och det gick betydligt bättre, där kissade han och vi har därför fortsatt utan potta. Vi höll honom ovanför toan varje gång vi böt blöja (har både tygblöjor och engångs) och alltid efter måltid. Vid 13 månader började han säga till själv när han var nödig, åtminstone ibland, så vi uppmuntrade wcbesöken men hade också blöja.

Tänk om fler tänkte som er! Så naturligt! :vågen:
MalinJohanna skrev:För någon månad sen (minns inte så noga) upphörde han med att säga till, nu gör han det välidigt sällan och oftast medan vi nattar honom, är det då månne för att få komma upp ur sängen? Det är inte alltid något händer då fastän vi går med honom på wc.

På dagarna, när vi är hemma (jag är hemma med honom) har han sgs hela tiden kalsonger och inte blöja och jag försöker gå med jämna mellanrum (en dryg timme) med honom på toa, ifall han inte protesterar allt för häftigt. Oftast kissar han då och kalsongerna hålls torra hela dagen. Ibland kommer en liten skvätt i kalsongerna och när jag upptäckt det och går till wc med honom kommer resten där. Bajsar gör han alltid i wc, oftast i samband med att vi ändå går på wc och ibland för att jag märker att nåt är på gång, inte direkt för att han säger till.

Nu går jag och funderar på varför han har slutat säga till när han behöver på wc, är det för att jag går så ofta med honom? Ska jag sluta med det och vänta tills han säger och stå ut med våta kalsonger en tid? De senaste två dagarna har det blivit längre stunder mellan toabesöken och han har ändå varit torr. Eller ska jag fortsätta gå med jämna mellanrum och bara invänta att han kommer att börja säga till igen?

Jag tycker det låter mycket för en 20-månaders att kissa så ofta, nu är nog Nemi ovanligt gleskissad men det går 2-3 och även ibland 4 timmar mellan hennes kissningar nu när hon är ett år (på måndag :green:).
Kanske är det så att han tycker det är lättare att lägga över ansvaret på er? Vid 20 månader bör ni kunna ställa vissa krav på honom, helt enkelt tala om att "man kissar inte i byxan, man säger till att man vill på toa.".
Det är lite svårt att veta när det är dags att sluta med den milda EC-stilen som handlar om att vara lyhörd för hur barnet vill ha det och istället övergå till att börja ställa lite krav och tala om att vissa saker inte är OK.
MalinJohanna skrev:
Och vad ska vi göra med nattningen? Han somnar i egen säng, men en av oss föräldrar står alltid hos honom tills han somnat. Och då passar det honom att säga att han behöver kissa, fastän det kan hända rätt så ofta och inte alltid resultera i något när man går. Ibland, om det bara är en liten stund sedan vi sist var på toa, säger jag lugnt"nej, vi var ju just" och går inte utan väntar och ser om han envisas. Är det här fel, borde man gå varje gång fastän jag befarar det skulle dra ut på vårt redan utdragna nattande (30-60 minuter), för att visa att man besvarar hans signaler?

Precis så gjorde Lukas också under en period, vi var också inne i tänket att vi ville besvara hans önskningar när han sa till så bra! Men vi fick tänka om och börja neka honom när vi tyckte att han bara sa så för att få komma upp ur sängen.
Vi införde även rutinen att man ska kissa innan sängående "för det är så man gör!" och sen får det vara bra. Då funkade det inte för honom att hålla sig tills han kommit i säng och sen vilja på toa.
MalinJohanna skrev:
Många frågor på en gång, och givetvis väntar jag mig klara svar som är enkla att följa och löser alla våra problem. ;-) Njä, men kommentarer och råd från er som varit med och har erfarenhet vill jag gärna ha!

Mvh
MalinJohanna

Nu har jag gjort så gott jag kan iaf B-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: En nykomling ställer frågor

Inläggav MalinJohanna » lör mar 01, 2008 21:39

SkogsKajsa skrev:
MalinJohanna skrev:

Jag tycker det låter mycket för en 20-månaders att kissa så ofta, nu är nog Nemi ovanligt gleskissad men det går 2-3 och även ibland 4 timmar mellan hennes kissningar nu när hon är ett år (på måndag :green:).
Kanske är det så att han tycker det är lättare att lägga över ansvaret på er? Vid 20 månader bör ni kunna ställa vissa krav på honom, helt enkelt tala om att "man kissar inte i byxan, man säger till att man vill på toa.".
Det är lite svårt att veta när det är dags att sluta med den milda EC-stilen som handlar om att vara lyhörd för hur barnet vill ha det och istället övergå till att börja ställa lite krav och tala om att vissa saker inte är OK.
MalinJohanna skrev:

Precis så gjorde Lukas också under en period, vi var också inne i tänket att vi ville besvara hans önskningar när han sa till så bra! Men vi fick tänka om och börja neka honom när vi tyckte att han bara sa så för att få komma upp ur sängen.
Vi införde även rutinen att man ska kissa innan sängående "för det är så man gör!" och sen får det vara bra. Då funkade det inte för honom att hålla sig tills han kommit i säng och sen vilja på toa.

Tack för ditt svar!

Ännu på tal om vårt nattande... Oftast tycks det vara bajs som inte kommit sig ut och som stör då han ska sova, för om man får honom att bajsa när man är uppe på nån av nattnings-wc-turerna är han lugnare och somnar snabbare sedan. Problemet är ju bara att vid tandborstningen, då wcbesök hör till rutinen, visas det ingen bajsnödighet. Håhåjaja.

Lägger med en rapport från dagen också. :-) På kvällen här hemma var det kalsonger som gällde som vanligt och jag gick inte regelbundet, som jag brukar. Tänkte att jag väntar och ser. Och några droppar på golvet och ett par våta kalsonger fick jag se, resten kom i wcn. Men det var nog betydligt mer än en timme som gått sen föregående wcbesök, så jag ska nog snåla in på dem... Senare, när pappan var och borstade tänderna på pojken, hade sonen kissat i wc, men skvättade lite på golvet medan pappan i sin tur satt på wc, innan pyjamasen och blöjan togs på. Varför det nu då, så brukar han ju inte göra.

Jag börjar nästan känna mig tjatig, mest för mig själv, för att jag ältar detta kissande fram och tillbaka hela tiden. Men nu när jag börjat fundera på det kan jag inte släppa det, vill få tillbaka att sonen säger till och minska blöjkonsumtionen. Och torr vill jag ha honom innan syskonet anländer i augusti! Tur att jag har ett tag på mig. Återkommer nog med rapport. ;-)

/MalinJohanna
Första 06/06, andra 08/08
MalinJohanna
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » fre mar 07, 2008 22:26

Hej!

Vi har två flickor, nu tre/ snart sex år och båda har erbjudits potta från fyra månaders ålder. Med första flickan trodde vi att hon skulle bli torr av sig själv, men när hon inte blivit det vid 22 månader började vi låta henne gå utan blöja hemmavid och även så smått börja "ställa krav". Hon var tillförlitligt torr vid 2 år och 3 månader. Med andra flickan hade vi mer på fötterna och hade bestämt oss för att följa rekommendationerna att träna bort blöjan vid 18 månader. Vår dotter förekom oss dock, och ville sluta redan vid 17 månader, vilket vi givetvis nappade på. Hon var tillförlitligt dagtorr vid 20 månaders ålder och även nattorr vid 22. Jag tror jättemycket på att aktivt träna bort blöjan vid 18 månaders ålder om barnet inte blivit torrt av sig självt innan dess (vilket en del faktiskt blir).

Hur gör man då när man lämnar över ansvaret för toalettbesöken till barnet? Ja, det allra viktigaste är ju att man är tydlig och talar om för barnet vad man förväntar sig. Ger mycket beröm :app: när kiss och bajs kommer på rätt ställe och säger tydligt ifrån att det är fel :nono: när det kommer på fel ställe. Att lära barnet orsak och verkan tycker jag är mycket viktigt. När barnet säger till att det behöver gå på toaletten trots att det måste avbryta något roligt så är det viktigt att barnet får återgå till det roliga, så att toalettbestyren aldrig får några negativa konsekvenser för barnet. Motsatt så bör det vara så besvärligt som möjligt om barnet kissar på golvet. Vi bar då in flickan i duschkabinen där hon fick klä av sig medan vi torkade upp kisset. Därefter var det duschning och ombyte.

Jag är också övertygad om att det är att göra barnet en björntjänst om man fortsätter att rutinkissa det i onödan. Jag tycker det räcker att se till att barnet går på "slutkissen" innan man går ut/ åker någonstans och eventuellt också påminna om "godnattkissen" - om man inte litar på att barnet klarar det själv. Jag har förstått att ni fortfarande hjälper er pojke på toaletten och då är ju "godnattkissen" en lämplig "rutin".

När det gäller att använda toalettbesöken för att undvika något barnet tycker är tråkigt, så är min erfarenhet att "man går på det" med första barnet, men det går lättare att genomskåda det andra... Hos oss var det matstunderna som skulle "slippas ifrån", speciellt om jag och min man satt kvar och åt när hon gått från bordet... Behöver jag säga att om vi ignorerade det för att vi trodde att hon "hittade på", så var det "på riktigt"... Det var ju ganska länge sedan, men jag vill minnas att första flickan började med detta vid 14 månaders ålder och att det allt höll i sig flera månader. Hennes lillasyster hade också en kortare period när hon var runt ett och ett halvt år. Det är dock övergående. Då yngsta flickan klarade av toalettbesöken helt på egen hand från 20-21 månaders ålder, så fanns ju heller inte längre någon anledning... Att låta barnen vara delaktiga och göra så mycket de klarar själva, är jag ju också varm förespråkare för. :tumsup:

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters